Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical faciliteert het installeren van niet vrije software, wat te doen?  (gelezen 9832 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Mensen die soms ook gefrustreerd zijn met hun besturingssysteem die bepaalde dingen niet doet zoals ze zouden wensen. Nu, bij Ubuntu hebben ze de mogelijkheid om in plaats van een monteur een programmeur aan het werk te zetten om de boel op te lappen als ze geen zin hebben om dit zelf te doen of afhankelijk te zijn van vrijwilligers in de gemeenschap. Dat dit op het eerste gezicht misschien een vreemde gedachte is voor veel mensen komt denk ik doordat men alleen gewend is aan gesloten software, waar je deze mogelijkheid niet hebt.
Op bedrijven na, die maatwerk of support willen (voor zowel open als gesloten software) , heb ik in de praktijk nog weinig van deze inhuur gehoord. Integendeel, ik ben wel gewend bij veel betaalde (gesloten) software een beroep te kunnen doen op professionele (helpdesk)ondersteuning en updates met fixes (eenvoudige vorm van inhuren, al dan niet betaald via de aanschaf- en/of licentie- of extra kosten).

Voor particulieren zie ik af-en-toe advertenties voor betaalde (alias inhuur) ondersteuning bij het gebruik een computer maar weinig over deze ondersteuning met Ubuntu als besturingssysteem. Als je juist deze, inderdaad bij mij minder bekende, vorm van ondersteuning voor Ubuntu meer aandacht wil geven begrijp ik je keuze voor dit voorbeeld enigszins.

Mij zou toch echt als 1e zijn opgekomen het voordeel van ondersteuning door een groeiende, actieve en toegankelijke gemeenschap (fora/chat/launchpad/askubuntu/brainstorm/wiki's/blogs/steunpunten/mailinglijsten/...) te noemen dan het voorbeeld een programmeur in te kunnen huren. Ook mij kwam deze gedachte dus vreemd over...
(Welkom in te huren Ubuntu-monteur  :P, doel op niets of niemand persoonlijk)

Hiernaast, heb ik de oorspronkelijke tekst van Canonical zo integraal mogelijk vertaald. Dat is nl. ook een mogelijkheid naast een eigen versie formuleren.
Bedankt! Mooi stuk vertaalwerk. Heb het overgenomen op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Filosofie  :)
Klik links bovenin op Documentatie

@ Tescees,

Zoals eerder gezegd, abstracties zijn leuk, maar zeggen niet zoveel. :)

Jij kent blijkbaar gesloten besturingssystemen waar je als particulier tegen betaling wijzigingen aan de code kan laten doen en nieuwe functionaliteit in de basis van het besturingssysteem kan toevoegen als je dat wenst. Noem er eens een paar bij naam dan?

Windows, lijkt me sterk..  OSX? lijkt me ook sterk.. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. :D
« Laatst bewerkt op: 2012/08/21, 10:32:22 door Thomas de Graaff »

Ik heb de tekst van Timo waarop voortgeborduurd is op de test server gezet in de context. Ik heb het 'huren van een programmeur' weggelaten omdat dit blijkbaar voor veel mensen een rare gedachte is, maar er neergezet 'met hulp van een softwareontwikkelaar'. Voor voor mensen die precies willen weten hoe het zit, in een meer officieel document, met een opsomming van alle punten, een link naar de wiki. Verder nog een link naar het gemeenschapsonderdeel toegevoegd.
Zie:
http://communityserver.ubuntu-nl.org/introductie/vrij

@ asphyxia @ Cees
Idd. mooi stuk vertaalwerk. :) Op de wiki staan nu heel nauwkeurig alle punten genoemd. De vorm maakt het denk ik vooral geschikt als naslagwerk voor mensen die het fijne willen weten. Ik heb aan de voorgestelde introductie tekst een link naar deze wiki pagina toegevoegd.

Wat ik nu nog mis op de introductieafdeling is dat Ubuntu er naar streeft voor iedereen toegankelijk te zijn, in iedere taal ongeacht eventuele tekortkomingen.

Dit is een belangrijk punt, en het lijkt me dan ook een uitstekende plek om dit meteen vooraan te melden in het onderste stukje van de eerste introductiepagina onder het kopje 'menselijkheid':
http://communityserver.ubuntu-nl.org/introductie/wat-is-ubuntu

Voorstel voor wijziging:
Citaat
Menselijkheid

Menselijkheid wordt bij het ontwikkelen van Ubuntu in alle aspecten meegenomen. Dit betekent dat Ubuntu voor er naar streeft voor iedereen toegankelijk te zijn, in de eigen taal, en ook voor mensen met beperkingen. Het streven naar menselijkheid zorgt er ook voor dat Ubuntu een zeer intuïtief en gebruiksvriendelijk besturingssysteem is.

De sterk betrokken Ubuntu gemeenschap verzekert dat dit geen loze marketing kretologie is. Iedere Ubuntu gebruiker kan deelnemen aan deze gemeenschap en zo bijdragen aan het besturingssysteem of het ecosysteem er om heen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/21, 12:55:23 door Thomas de Graaff »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Kleine opmerking nog:

De tekst die op de wiki is gezet: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Filosofie heb ik iets aangepast, naar aanleiding van een aantal nuttige opmerkingen van het vertaalteam.

(Thx, redmar)

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]