Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sata instellen als raid of niet  (gelezen 824 keer)

menijhuis

  • Gast
Sata instellen als raid of niet
« Gepost op: 2007/12/07, 07:53:45 »
Goede morge mensen,

ik wil Ubuntu installeren maar dat lukt niet. Waarschijnlijk komt dit door sata, en wil weten moet ik die als raid gaan gebruiken/zetten of zijn er drivers voor sata. Ben een leek in Ubuntu, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Offline emargen

  • Lid
Sata instellen als raid of niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/07, 09:18:37 »
Als je een echte leek bent zou ik eerste eens kijken naar mogelijk geschikte optie voor jouw situatie:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Van raid heb ik geen verstand......je bent echter zeker niet verplicht iets met raid te doen.....(of heb je dat nu al wel werkend draaien?).......

menijhuis

  • Gast
Sata instellen als raid of niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 09:28:54 »
Nee nog niet. Maar iemand vertelde mij dat het probleem om Ubuntu te installeren.

Offline emargen

  • Lid
Sata instellen als raid of niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/07, 09:44:00 »
Als je in een blanco situatie begint kun je met de live-cd van Ubuntu al eens rondneuzen....zonder iets te installeren........en vergeet het forum niet.........

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17444

Offline ruujan

  • Lid
Sata instellen als raid of niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/07, 14:51:53 »
Hoe bedoel je sata als raid instellen? Bedoel je in de setup van kaart/BIOS of tijdens het partitioneren een mirror aanmaken.

Het eerste geeft redelijk onvoorspelbare resultaten, want het is erg afhanklijk van het type kaart.
Het tweede heeft me wat problemen bezorgd met Grub, de bootmanager, die bij sata lastig doet. Uiteindelijk heb ik een kleine aparte ongemirrorde partitie /boot gemaakt. De rest heb ik wel gemirrored.

Overigens gaf grub alleen problemen bij sata en niet bij pata.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Sata instellen als raid of niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/07, 17:22:17 »
De vraag is inderdaad of je een hardware/firmware raid in wil stellen of een software raid.
De hard- en firmware raid is erg afhankelijk van drivers, dus is het maar de vraag of dat goed samenwerkt met jouw hardware.

Voor een software raid moet je vaak een aparte /boot partitie maken die niet in de raid array staat.

Als het eenmaal goed is ingesteld, dan geeft een software raid totaal geen problemen, dan maakt het niet uit of het sata of pata schijven zijn.