Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mobiele versie van forum?  (gelezen 10767 keer)

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/04/21, 12:38:13 »
Inderdaad Dave.

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/04/25, 19:25:45 »
Zooo, nieuw forum versie, nieuw thema... tijd voor de Tapatalk mod  O0 :evil:  ;)

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/07/12, 23:46:43 »
Zooo, nieuw forum versie, nieuw thema... tijd voor de Tapatalk mod  O0 :evil:  ;)

Blijkbaar niet dus, jammer  :'(

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/07/13, 00:09:27 »
Inderdaad erg jammer.

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/07/13, 00:29:51 »
Als je de NL recenties van de tapatalk client leest in de android market (play) dat zou de plugin hier eigenlijk gewoon verplicht moeten worden  :D

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/07/13, 00:55:54 »
Als je de NL recenties van de tapatalk client leest in de android market (play) dat zou de plugin hier eigenlijk gewoon verplicht moeten worden  :D

En niet alleen dat. Tapatalk's API is open en er zijn dus meerdere clients.

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/07/13, 10:35:45 »
Vrees dat je helemaal gelijk hebt.
Probleem is ook en vooral dat je dan steeds op dezelfden moet terugvallen bij updates(en problemen) vanwege hun eigen gefreubel ja we weten inmiddels dat je dan weer jaren verder bent.
Dat is niet waar, Johan is nog niet zo lang lid van het beheerteam, en hij reageert in het algemeen vrij snel naar mijn mening. Dat is iets anders dan dat alles waar iedereen om vraagt ook altijd meteen wordt uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/13, 10:40:34 door Thomas de Graaff »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/07/13, 12:18:22 »
Voorlopig neig ik naar een nee voor de plugin.

De redenen
  • Er zijn in het verleden een aantal ernstige lekken gevonden in Tapatalk. Accounts die overgenomen konden worden (ook de admin en moderator accounts), berichten  die privé zijn konden toch gezien worden en SQL-injecties waarbij zo'n beetje alles mogelijk was. En dat gold niet alleen voor de leden die tapatalk gebruikten, maar voor de forumsoftware an sich, dus het hele forum. Voor zover ik kan vinden zijn alle bekende lekken wel gedicht, maar dat neemt niet weg dat het programma niet zo'n beste track record heeft qua security.
  • In de voorwaarden staat o.a. dat de gegevens die je opgeeft gebruikt kunnen worden om je te mailen, vanuit Tapatalk maar ook door hun commerciële "partners". Je gegevens kunnen ook voor andere zaken gebruikt worden. Als je het op je telefoon geïnstalleerd hebt en hier geen problemen mee hebt dan is dat jouw keuze en natuurlijk prima, maar ik heb er persoonlijk grote moeite mee dat dit forum gebruikt gaat worden om persoonlijke gegevens van haar leden te verzamelen.
  • Het is geen vrije software. Dat is niet alleen een principekwestie, maar het belemmert ons ook om bepaalde dingen aan te passen. Er zullen dus reclameteksten van Tapatalk op het forum te zien zijn. Aangezien de site zo goed als reclamevrij is en we dat graag zo willen houden is dat een probleem.
  • Het is weer een extra plugin die ondersteund moet worden, en dat proberen we tot een minimum te beperken. We hebben geen zeeën van tijd en de community is groter dan alleen het forum.
  • Ik heb geen telefoon of tablet waar tapatalk op kan draaien, dus kan er totaal geen support voor geven. De andere beheerders hebben dat misschien wel, maar het verkleint de capaciteit van het beheerteam wel aanzienlijk.


Dit gezegd hebbende wil ik best kijken naar een thema wat meer geschikt is voor mobiele gebruikers. Deze zal dan wel in dezelfde categorie vallen als de andere thema's die er op het forum zijn: Je zal hem zelf moeten kiezen en we gaan niet veel tijd in steken in de ondersteuning daarvan.

Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/07/13, 12:53:33 »
Uhm, als je en third party-app met Tapatalk gebruikt dan geldt die voorwaarde van dat mailen enzo helemaal niet hoor (de API is gewoon open).

Offline Dakey

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/07/13, 14:16:14 »
Voorlopig neig ik naar een nee voor de plugin.

De redenen
[1] Er zijn in het verleden een aantal ernstige lekken gevonden in Tapatalk. Accounts die overgenomen konden worden (ook de admin en moderator accounts), berichten  die privé zijn konden toch gezien worden en SQL-injecties waarbij zo'n beetje alles mogelijk was. En dat gold niet alleen voor de leden die tapatalk gebruikten, maar voor de forumsoftware an sich, dus het hele forum. Voor zover ik kan vinden zijn alle bekende lekken wel gedicht, maar dat neemt niet weg dat het programma niet zo'n beste track record heeft qua security.

[2] In de voorwaarden staat o.a. dat de gegevens die je opgeeft gebruikt kunnen worden om je te mailen, vanuit Tapatalk maar ook door hun commerciële "partners". Je gegevens kunnen ook voor andere zaken gebruikt worden. Als je het op je telefoon geïnstalleerd hebt en hier geen problemen mee hebt dan is dat jouw keuze en natuurlijk prima, maar ik heb er persoonlijk grote moeite mee dat dit forum gebruikt gaat worden om persoonlijke gegevens van haar leden te verzamelen.

[3] Het is geen vrije software. Dat is niet alleen een principekwestie, maar het belemmert ons ook om bepaalde dingen aan te passen. Er zullen dus reclameteksten van Tapatalk op het forum te zien zijn. Aangezien de site zo goed als reclamevrij is en we dat graag zo willen houden is dat een probleem.

[4] Het is weer een extra plugin die ondersteund moet worden, en dat proberen we tot een minimum te beperken. We hebben geen zeeën van tijd en de community is groter dan alleen het forum.

[5 ] Ik heb geen telefoon of tablet waar tapatalk op kan draaien, dus kan er totaal geen support voor geven. De andere beheerders hebben dat misschien wel, maar het verkleint de capaciteit van het beheerteam wel aanzienlijk.

Dit gezegd hebbende wil ik best kijken naar een thema wat meer geschikt is voor mobiele gebruikers. Deze zal dan wel in dezelfde categorie vallen als de andere thema's die er op het forum zijn: Je zal hem zelf moeten kiezen en we gaan niet veel tijd in steken in de ondersteuning daarvan.

[1] Eens, maar geldt dat niet zo'n beetje voor alle online software? Zelfs SMF en Wordpress lagen en liggen nog steeds regelmatig onder vuur, zolang er tijdig patches beschikbaar worden gesteld zou het geen problemen moeten opleveren (ik moet je het antwoord schuldig blijven want ik weet niet hoe snel tapatalk zijn software update.)

[2] Dat is de keuze van de gebruiker zelf, en zoals Vistaus ook aangaf, er zijn een gros (gratis) third-part appies beschikbaar waarbij deze voorwaarden niet gelden. De gebruiker bepaald dus zelf welke client (reader) het best bij hem/haar past.

[3] Ik snap je principes, maar de API is inderdaad gewoon open. Twitter/facebook etc zijn toch ook niet open? Maar mede dankzij de beschikbare API's zijn er een hoop telefoon apjes ontwikkeld waardoor gebruikers keuze hebben welke app het beste bij hun past, en dat resulteert weer in meer bezoekers voor Facebook/twitter etc.... want het gros zit op zn telefoon in de trein op het terras, etc even te facebooken/twitteren... juist, omdat het kan en toegankelijk is. Reclames worden in de officiele tapatalk app weergegeven, niet op het forum zelf.

[4] Sorry, ben het niet met je eens: plugin installeren, 1malige registratie van het forum op de tapatalk website, en klaar.

[5] Waarom zou je? Support voor tapatalk ligt in handen van tapatalk zelf, het enige wat hoeft te draaien is de plugincode binnen je forum software.
 
Ik snap best dat er een aantal punten van kritiek zijn op de plugin, maar over het algemeen gaat het hier om een vrij makkelijke plugin (zowel om te installeren en te onderhouden) waarbij het gebruikers gemak van de mobiele bezoekers aardig ten goede komt, gewoon even lekker snel op het forum blieken om allerlei soorten redenen.

Jullie hebben toch een test server? Probeer het eens uit voordat je meteen live gaat, bevalt het goed, open dan voor een maand een poll ofzo om te kijken of er veel interesse is, blijkt het niet zo te zijn, prima heb je het in ieder geval geprobeerd toch?

Offline Dave

  • Lid
Re: Mobiele versie van forum?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/07/13, 21:53:37 »
We hebben nu 3 mods: de pretty urls, de google maps en een mod om spam tegen te gaan.
De "opgelost" mod is er niet.

Verder zitten we momenteel met wat aanpassingen buiten het pakketsysteem van het forum om, die de updates en overgang bemoeilijken. Ook extra mods maken het updaten alleen maar lastiger. En het is niet alleen wat aanpaswerk in het thema, het gaat ook om de achterliggende code en aanpassingen in de database.

Die pretty url zie ik het nut eigenlijk niet zo van.
in tegenstelling tot de "topic solved" button.
O ja zou er na 4 jaar niet meer over zeuren. Das waar ook  :evil:


Re: [OPGELOST] Mobiele versie van forum?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/07/15, 10:43:19 »
Wat mij betreft opgelost:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?wap2

Die link kende ik al, maar dat is naar mijn mening geen oplossing, alleen al omdat het zo wit is die pagina en dan vol met ljnkjes dat ik het nauwelijks kan gebruiken met mijn ogen.