Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschillende partities op Severinstall  (gelezen 1683 keer)

Offline John K

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Gepost op: 2008/10/14, 13:27:59 »
Ik heb een computer welke ik als Ubuntu-server wil installeren om verschillende progs op te draaien zoals Sugar CRM, eGroupware, Civicrm etc. Ik wil de server beheren middels Webmin.

Nu heb ik een vraag omtrent de partities. Ik ben veel aan het experimenteren met de server en moet deze zo af en toe opnieuw installeren omdat deze door verkeerde installatie van programma´s en instellingen (?), maar dan raak ik ook alle gedownloade programma´s kwijt.

Wanneer ik een desktopversie maak ik een aparte /Home partitie aan. Werkt dit ook voor een server? Dus een aprate partitie aanwijzen zoals /Home of /Temp etc.?

Wie kan mij adviseren?

Groeten John K

Offline rja

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/14, 16:11:51 »
Ik zet de data bijna altijd op een aparte partitie.

Meestal /data

Bij jouw zou /var/www een goed kanditaat zijn.

/var zet ik ook vaak op een aparte partitie,  zodat de logs of emails of printer opdrachten, de server niet laten chrashen als de schijfruimte op is op /var. Als het een speel server is en geen produktie server, zou ik deze moeite niet nemen.

Offline John K

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/14, 20:04:33 »
Beste RJA,

Wil jij voor mij opsommen hoe je de partities hebt ingedeeld? Het moet een productieserver worden, maar omdat ik alles bij een nieuwe install kwijtraak is het  nog steeds een probeerserevr!

Groeten John K

Offline rja

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 15:26:18 »
Op m´n Linux server die bij een provider staat, heb ik zelf niet de indeling gemaakt.
Die was geinstalleerd toen ik hem kreeg.

Daar is.

/home apart, daarop staat ook /var/www via een symbolische link, partities en Apache waren al ingericht toen hem ik kreeg, je kunt ook een aparte /www of /home/www natuurlijk als document root nemen.

/var apart.

Ik hou niet van onder verdeling in te veel verschillende partities, je zult net zien, dat de ene te groot is en de andere te klein is.

Wel alles gemirrord via hardware raid.

Daarnaast een tar backup van /etc/ - ben ik van plan om elke nacht te backuppen, voor de zekerheid, moet ik nog doen.
sudo dpkg –get-selections > packages.txt
Om de geinstalleerde pakketten te bewaren.
Zie :

http://www.debianadmin.com/clone-your-ubuntu-installation.html

Terugzetten bij mij op een lege Debian server intern ging niet goed, maar dat kan aan m´n sources list en gebackported pakketten hebben gelegen.

Je zou naar mondo kunnen kijken voor opnieuw installeren van je systeem, zit in de repositoryś van Ubuntu .  http://www.mondorescue.org/
Heb ik niet gebruikt, omdat ik niet zomaar met een dvd naar de server kan bij de provider, ik krijg waarschijnlijk een schone install van Debian als dit gebeurd.
Wel testen of mondo werkt, gewoon restoren, een backup die niet getest hebt met een echte restore heb je niks aan.

Elke nacht.

Via rsync van /var/www naar een interne Solaris server - we werken niet met Linux intern - en dan op tape gezet.

Elke nacht een dump van de mysql databases, via mysqldump wordt ook overgezet naar de Solaris server en gebackupt op tape.

Offline John K

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/15, 17:28:58 »
Weet jij hoe ik die  '/var/www via een symbolische link' maak? Of deze /www of /home/www  en
/var ?

Groeten John K

Offline rja

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/15, 18:46:26 »
Apache stoppen
sudo /etc/init.d/apache2 stop
sudo mv /var/www /home
 moet er wel genoeg ruimte zijn.
sudo ln -s /home/www /var/www
man ln
Apache weer opstarten.
sudo /etc/init.d/apache2 start

Maar gewoon de DocumentRoot in Apache aanpassen is zuiverder, maar dat moet je direct naar de installatie van Apache doen

Die staat volgens in Ubuntu in  /etc/apache2/sites-enabled/000-default

Alle verwijzingen van /var/www veranderen in /home/www

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/16, 09:50:15 »
Citaat
Wanneer ik een desktopversie maak ik een aparte /Home partitie aan. Werkt dit ook voor een server? Dus een aprate partitie aanwijzen zoals /Home of /Temp etc.?
Ja, hetzeldfe princiepe.

Ik doe meestal:
/boot - 200 MB - Options: boot
swap - 2 * RAM-geheugen
/tmp - 512 MB - Options: nosuid, noexec
/ - rest GB

Je kan uiteraard ook een afzonderlijke /home aanmaken, de / zou ik dan een 5GB groot maken.

Niet slecht is om ook de /var/log afzonderlijk te plaatsen, voorzie hier ook maar een 3GB voor. Dat is inderdaad veel, maar in het beginstadium weet je nooit welke fouten je maakt... Als er een proces is dat een paar logs per seconde wilt wegschrijven door een fout...

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline John K

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/16, 19:53:06 »
Citaat van: Scormen
Citaat
Wanneer ik een desktopversie maak ik een aparte /Home partitie aan. Werkt dit ook voor een server? Dus een aprate partitie aanwijzen zoals /Home of /Temp etc.?
Ja, hetzeldfe princiepe.

Ik doe meestal:
/boot - 200 MB - Options: boot
swap - 2 * RAM-geheugen
/tmp - 512 MB - Options: nosuid, noexec
/ - rest GB

Je kan uiteraard ook een afzonderlijke /home aanmaken, de / zou ik dan een 5GB groot maken.

Niet slecht is om ook de /var/log afzonderlijk te plaatsen, voorzie hier ook maar een 3GB voor. Dat is inderdaad veel, maar in het beginstadium weet je nooit welke fouten je maakt... Als er een proces is dat een paar logs per seconde wilt wegschrijven door een fout...

Kris
Beste Scormen,

In welke volgorde staan de partities? Wat bedoel je met / - rest GB? En een /var/www? Is dit dezelfde als  /var/log?? En waar kan ik Options: nosuid, noexec instellen?

Ik wil een server alleen voor progs als eGroupware, CIVICRM, SugarCRM, en Joomla (om een site te ontwerpen, niet om zelf te hosten) en verder als file en printserver. Het verhaal in de Perfect Server lijkt me wat omslachtig. Wat kan ik uit deze Topic weglaten voor mijn opzet?

Veel vragen!

Groeten en alvast bedankt,

John k

Naraki

  • Gast
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 12:32:04 »
Citaat van: John K
Weet jij hoe ik die  '/var/www via een symbolische link' maak? Of deze /www of /home/www  en
/var ?

Groeten John K
Sym links maak je met ln -s

ps, nosuid ect zijn options die in etc/fstab komen en die bepalen wat mogenlijk is op de betrefende partitie.

pps, en met de / rest GB bedoelt ie dat je root of / partitie de rest van die hardschijf ruimte toekent.

ppps, /var/www is de dir waar je je html files opslaat dit is een aparte directory met bepaalde rechten zodat ie apache en php kunnen lezen of schrijven.

Note dit is in een notedop wat info als je meer moet weten post maar in dit topic en dan zal ik ff kijken of wat voor je kan beteken.

/
/etc
/usr
/var
/home
/srv
/swap

is ongeveer de volgorde

Offline John K

  • Lid
Verschillende partities op Severinstall
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/22, 15:58:47 »
Ik ga het proberen. Bedankt.

John K