Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu volledige installatie op usbstick  (gelezen 2013 keer)

leagallow

  • Gast
ubuntu volledige installatie op usbstick
« Gepost op: 2009/01/01, 22:14:25 »
beste mensen,

ik heb een kleine vraag,

in t'kort
het is de bedoeling ubuntu geinstalleerd te krijgen op een (high speed) usb-stick (of sd kaartje dat maakt niet uit)

situatie
ik heb een hp2133 en deze draait vista. zoals jullie ongetwijveld weten is dat niet zo snel en wil ik graag werken met ubuntu maar in eerst instantie wil ik het vanaf een usb stick doen (of sd kaartje) om er aan te wennen en dingen onder de knie te krijgen.

wat ik al geprobeerd heb
met de vorig versie (hardy heron 8.04) heb ik het geprobeerd met een een externe hardeschijf. hij was helemaal geinstalleerd maar de grub loader werd mee geinstalleed dus mijn systeem werd eerst de grub bootloader geladen en dan kon ik uiteindelijk na wat knoppen in drukken vista laden. goed maar dat is dus niet de bedoeling.

ik heb het geprobeerd op een usb stick met live mode (versie 8.10). maar dat beviel me niet om dat het niks kon opslaan.
nu heb ik het ook geprobeerd met persistance dat je de live cd draait en ook dingen kon opslaan op usb alleen moet hij dan elke keer drivers laden enzo ( en alles staat er gecompimeerd in) en dat is eigelijk niet wat ik wil.

de bedoeling
de bedoeling is eigelijk dat mijn hp2133 zonder geklooi uitzich zelf opstart tot het user-screen. maar wanneer ik het stick je der in doe dat hij boot van af de stick. (uiteraart moet ik dit wel aanpassen in de bios maar dat is geen punt)

ik zat er aan te denken ubuntu dan te installeren zonder grub alleen ik weet niet of dit kan / zin heeft / verstandig is

Wat kan ik het beste doen (en wellicht ook hoe)?


Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/01, 22:31:46 »
Wat ik persoonlijk zou doen is een dual boot met Windows Vista/Ubuntu, of ubuntu in virtual box installeren.
Dit laatste is uiteraard minder ingrijpend, maar Ubuntu is dan wel wat trager. Tevens kun je dan de effecten niet aanzetten, en ik weet niet hoeveel mb ram je vrij hebt voor iets dergelijks (1Gb of 2Gb?).
Mogelijke 3e optie is een Wubi-installatie, maar dan krijg je ook een Grub (net als bij de dual boot dus).

edit: Ubuntu vanaf USB raad ik dus zelf af, omdat ik er geen goede ervaringen mee heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. En zonder Grub, volgens mij is dat niet mogelijk. Correct me if I'm wrong
« Laatst bewerkt op: 2009/01/01, 22:34:10 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/01, 22:34:07 »
Gewoon booten van de live-cd, is het makkelijkste.

of wat hij al zegt wubi ??
geen idee of dit in Vista werkt ??
Anders vista eraf en xp erop en dan Ubuntu ernaast.  O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

leagallow

  • Gast
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/01, 22:47:40 »
Wat ik persoonlijk zou doen is een dual boot met Windows Vista/Ubuntu, of ubuntu in virtual box installeren.
Dit laatste is uiteraard minder ingrijpend, maar Ubuntu is dan wel wat trager. Tevens kun je dan de effecten niet aanzetten, en ik weet niet hoeveel mb ram je vrij hebt voor iets dergelijks (1Gb of 2Gb?).
Mogelijke 3e optie is een Wubi-installatie, maar dan krijg je ook een Grub (net als bij de dual boot dus).

edit: Ubuntu vanaf USB raad ik dus zelf af, omdat ik er geen goede ervaringen mee heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. En zonder Grub, volgens mij is dat niet mogelijk. Correct me if I'm wrong

nee dualboot begin ik niet aan.

virtual box heb ik ook geprobeerd. maar een hp 1233 is een netbook je met een via processor dit is eigelijk voor vista al niet krachtig genoeg laat staan met een virtual systeem. (ik heb wel 2gb aan intern geheugen dus inprincipe moet dat wel lukken.)

ubuntu vanaf usb is prima te doen naar mijn idee als je maar een snelle stick neemt.

het zou naar mijn idee gewoon het makkelijkste zijn als je normaal naar vista boot maar vanaf usb stick boot als je dat in de bios aangeeft.

Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/01, 23:30:22 »
herstelllll
« Laatst bewerkt op: 2009/01/01, 23:32:12 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/01, 23:55:54 »
Ik ben bang dat je sowieso aan de Grub vast zit. En dan heb je geen voordeel meer aan een USB stick ten opzichte van een dual boot...

komt ook bij, als het toch om uit te proberen is heb je voor een dual boot maar 10 Gb nodig, is meer dan zat.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/01, 23:56:24 »
Doe een dual-boot (of staat 8.04 er nog op?) en verander gewoon de opstart in de grub menu lijst, dan start Windows eerst op en gebeurd dat dus automatisch na: Grub loading... En de menulijst die je te zien krijgt.
Kijk even in deze link: http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/02, 00:01:53 »
Wat zegt hij nou net? Hij wil geen dualboot en draait geen Ubuntu maar Vista.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/02, 00:03:37 »
Het kan wel, ik heb het ook weleens gedaan, gewoon voor de lol. Je kunt Grub dan installeren op de USB-staaf (in de MBR van de staaf) en niet op de interne harde schijf.

Maar wat heb je eraan? Het is langzamer dan op een harde schijf, de USB-staaf slijt snel en het is lastig. Installatie op de interne harde schijf is aan alle kanten beter. UJitproberen kun je al doen met de LiveCD. Maak je computer gewoon tweevoudig opstartbaar:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Eigenlijk zou iedereen z'n computer beter tweevoudig opstartbaar maken.... Wat is er nou handiger, dan twee compleet gescheiden besturinsgssystemen op je computer? Het verhoogt de bruikbaarheid en inzetbaarheid van een computer enorm.

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/02, 01:07:37 »
Wat zegt hij nou net? Hij wil geen dualboot en draait geen Ubuntu maar Vista.
Dat is zo maar lees Pjotr's commentaar en dan weet je dat dat afgeraden word als ik het zo mag zeggen. Hij heeft een dual-boot gehad (of heeft hem nog steeds) en dan kan hij beter de menulijst anders instellen en dat heeft dus niets vandoen of dat XP of Vista is. Dual-boot blijft nog altijd de beste optie.  Als je dus een nieuwere versie over je andere versie zet en het gaat mis of je krijgt X niet goed of wat dan ook kan je altijd terug naar je vorige install. Daarom word ook al het andere NIET aangeraden. Hij mag dat dus wel doen maar... Pjotr spreekt uit ervaring, daarmee wil ik niet beweren dat hij niet fout kan zitten of altijd gelijk heeft, maar zijn aanwijzingen hebben al veel mensen geholpen en zoals ik hier sommige reakties lees komen de meeste allemaal terug op hun beslissing en zijn ze toch blij met die dual of triple-boot.
Al mijn computers die ik nu gebruik zijn allen test-bakjes, gaat het mis, geeft niet. Dit jaar ga ik voor een nieuwe comp maar daar zal ik dus enkel 8.04 opzetten omdat die versie redelijk stabiel is en ook een LTS is. Daar zal dus niets anders opkomen tot de volgende LTS. Mijn oude bakjes gebruik ik dan om andere versies te testen: op de comp waar ik nu op werk staat 8.04 en de 9.04 in dualboot. Op de andere Debian en nog een andere BFX.

Als hij dus gewoon de grublijst veranderd start Windows dus als eerste en automatisch op. Dan is zijn probleem opgelost. En dan kan hij nog altijd ubuntu op een usb zetten als hij dat wil.



« Laatst bewerkt op: 2009/01/02, 01:14:52 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/03, 10:08:34 »
Hoi je moet toch echt met Wubi.exe een virtuele dualboot doen. Die is direct vanuit windows compleet weer te verwijderen bij 'software'.  Daarbij komt dat in grub windows boven aan blijft staan. Wubiinstallatie is dan meer een soort mapje op je windows hardeschijf die makkelijk te verwijderen is. alles op een usb stick lijkt me juist ontzettend onhandig. Mocht je dit toch echt willen dan zou je ubuntu eerst kunnen installeren op een oude pc en dan een image maken van de harde schijf en die op je usb stick zetten. misschien lukt dat. Echter omdat je misschien je stick  ook in andere computers stopt kan het zijn dat hij elke keer weer de drivers moet installeren voor die bewuste hardware. Dat kan tijdrovend zijn en problemen geven.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/03, 12:48:04 »
Citaat
Echter omdat je misschien je stick  ook in andere computers stopt kan het zijn dat hij elke keer weer de drivers moet installeren voor die bewuste hardware. Dat kan tijdrovend zijn en problemen geven.
Ubuntu is geen windows.
De drivers zitten in de kernel dus worden automatisch geladen zodra hij boot.

Dit ( met wubi) is misschien wel de methoden om met de 8.10 versie een stick te maken,
wat, zoals ik begrepen heb, heel makkelijk is in deze versie.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/03, 13:30:18 »
Citaat
Echter omdat je misschien je stick  ook in andere computers stopt kan het zijn dat hij elke keer weer de drivers moet installeren voor die bewuste hardware. Dat kan tijdrovend zijn en problemen geven.
Ubuntu is geen windows.
De drivers zitten in de kernel dus worden automatisch geladen zodra hij boot.

Niet helemaal waar. Er kunnen problemen ontstaan door achteraf geïnstalleerde stuurprogramma's. Bijvoorbeeld als je het Nvidia-stuurprogje van de fabriek hebt geïnstalleerd.

Als je een LiveUSB gebruikt, met desnoods een tweede opslagpartitie op de USB-staaf, dan heb je dat soort problemen nooit. 

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Re: ubuntu volledige installatie op usbstick
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/03, 17:48:04 »
Dit ( met wubi) is misschien wel de methoden om met de 8.10 versie een stick te maken,
wat, zoals ik begrepen heb, heel makkelijk is in deze versie.
Exact, ik heb het geprobeerd en het was kinderlijk eenvoudig.

Gewoon 8.10 vanaf de Live CD booten, stikje er in stoppen.

  • Vanuit Systeem > Beheer > Create USB Startup Disk;
    (eventuele settings aanpassen indien nodig);
    op Create Startupdisk klikken;
    ongeveer een kwartier wachten;
    klaar.

Ik heb op deze manier 8.10 op een laptop geïnstalleerd waarvan het DVD station defect was.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B