Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root inloggen?  (gelezen 2030 keer)

Offline a.j.

  • Lid
root inloggen?
« Gepost op: 2011/12/06, 11:39:32 »
Hallo medegebruikers,
Ik heb een vraag omtrent inloggen als root.
Ik heb bij aanmelden als, beheerder, van laptop,en enige gebruiker zijnde
automatisch aanmelden uitgeschakeld.
Dus bij start altijd ww invoeren,geen probleem, wordt dit bedoeld als ROOT INLOGGEN?
Dus als beheerder inloggen.Ik heb ww bij opstart ingeschakeld i.v.m. veiligheid laptop.
Is dit hierin een misvatting of moet automatisch aanmelden uit zodat ww niet gebruikt wordt,
doch alleen bij software wijziging?

Graag advies hierin,Vriendelijke groet fons.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/06, 11:54:16 »
Als je bij het opstarten inlogt, doe je dat als gebruiker.
De rechten per gebruiker kunnen ingesteld worden.
Zo kan men bv. de ene gebruiker rechten geven programma's te installeren en de andere niet.
De eerste gebruiker (degene die aangemaakt wordt bij installeren) heeft alle rechten.
Rootrechten worden pas toegepast als men bv. update ofeen programma gaat installeren en dan om je ww wordt gevraagd.
Verder krijg je rootrechten als je (gk)sudo commando's gebruikt.

- Roc

Offline a.j.

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/06, 12:53:28 »
Wat ik alleen kan is bij gebruikersaccount,beheerder of standaard invoeren.
Er staat mij ook iets van bij om nog meer zaken toe te kennen of beperken.
zoals groepen beheren en geavanceerde instellingen dit kan ik niet meer terug vinden.
Alleen beheerder of standaard,moet ik meer instaleren of zo?
 een groet .fons

Offline Roc.am

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/06, 13:07:49 »
Ubuntu 11.10 (Oneiric) gebruikt voor Unity als motor GNOME 3, wat voor een heleboel GNOME systeemprogramma’s een nieuwe gebruikersinterface heeft. Zo ook voor gebruikersinstellingen. Wat echter ontbreekt is de groepsinstellingen binnen dit programma. Nu kunnen de groepen wel aangepast worden met commando’s in een terminalvenster, maar toch zou een gebruikersinterface handiger zijn.
Om via een gebruikersinterface de groepen aan te passen, moet GNOME System Tools worden geïnstalleerd. Hierdoor komt het oude vertrouwde GNOME 2 ‘Gebruikers en groepen’ programma terug in GNOME 3.

Installeer GNOME System Tools als volgt:

    Open Ubuntu Softwarecentrum.
    Vul in het zoekvenster rechtsboven gnome-system-tools in.
    Klik op ‘Cross-platform configuration utilities for GNOME’.
    Klik op de Installeren button.
    Sluit Ubuntu Softwarecentrum.

Het nieuwe ‘Gebruikers en groepen’ programma kan worden opgeroepen door in de Dash het woord groepen in te tikken en vervolgens op het ‘Gebruikers en groepen’-icoon te klikken.

Met dank aan Leo Cardinaals
http://lcardinaals.wordpress.com/2011/11/16/ubuntu-11-10-waar-zijn-de-groepsinstellingen-gebleven/#more-4952

- Roc

Offline vanadium

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/06, 13:09:22 »
Het is mij niet duidelijk wat je wil.

Standaard is in Ubuntu het beheerdersasaccount uitgeschakeld. M.a.w.: er wordt niet met een beheerdersaccount gewerkt. In plaats daarvan heeft één of meerdere normale gebruikers beheerdersbevoegdheden. Die beheerdersbevoegdheden worden ingeroepen door een commando te laten voorafgaan met "sudo" of "gksudo" voor het opstarten van grafische programma's met beheerdersrechten.

Wil je een commandolijn met root bevoegdheden, zodat je niet telkens "sudo" hoeft te typen, geef dan in "sudo -i". Nu krijg je een root prompt.

Offline a.j.

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/06, 13:31:18 »
Roc gaf duidelijke instructie/aanwijzing.
Wat mijn vraag opriep was,Nooit met root ww inloggen.
Maar als ik bij aanmelden aangevinkt heb,ww vragen ,geef ik toch het zelfde ww
dus mijn root ww.deze is toch ingesteld bij installatie.
Denk fout of niet?vr.gr.fons

Offline vanadium

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/06, 17:41:37 »
ww is ww van je account. Je account heeft al dan niet root bevoegdheden. Het is geen root wachtwoord, want de root account is niet actief (i.e., je kan niet inloggen op "root")

Offline jan11000

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/06, 18:34:24 »
Automatisch of zelf de wachtwoord ingeven is precies hetzelfde, je kunt dus doen wat je het gemakkelijkst vind.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: root inloggen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/06, 18:35:47 »
Beste a.j.,

Ja, je maakt een kleine denkfout maar dat is niet erg, kwestie van aan het concept wennen en je redenatie is niet onlogisch.

Er bestaat geen standaard root-account in Ubuntu. Dat zou je wel kunnen activeren, maar dat wordt ernstig afgeraden.
Als eerste gebruiker ben je als het ware een soort van 'admin' waarbij je de meeste rechten hebt. Maar je bent geen root.
Het is alleen tijdelijk mogelijk (15 minuten) om met rootrechten iets te doen. Dit gaat via de commando's sudo of gksudo, of bij installeren van software opnieuw je password ingeven (via de grafische schil). Dat dit password hetzelfde is zal de mogelijke verwarring zijn. Het gaat erom, dat dit een bewuste actie is via een aantal paden, en dit is (nogmaals) tijdelijk. Dus als je gewoon inlogt, ben je geen root.  

Dit is deels een herhaling van postings van anderen, maar waar het om gaat is dat het -structureel- niets met je password te doen heeft. Root kan je alleen zeer tijdelijk zijn, en dat is nu juist één van de belangrijke veiligheidsaspecten van Ubuntu (en Linux in het algemeen).

Is het zo iets duidelijker?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/06, 18:38:11 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline a.j.

  • Lid
Re: root inloggen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/07, 10:32:47 »
Beste medegebruikers en Webmaster-asphyxia,
Nu is de werking van root echt duidelijk daar het een scheiding kent.
De uitleg is heel duidelijk,en goed simpel uitgelegd.
Ook voor niet comp.techneuten.
Allemaal bedankt voor ondersteuning met vertrouwen in ubuntu.
Vriendelijke groet,fons