Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten  (gelezen 1658 keer)

bg57tdk

  • Gast
Rechten
« Gepost op: 2007/03/13, 12:34:08 »
Na lang proberen kreeg ik het dan voormekaar om een partitie op een HDD te maken, die ik wou gebruiken als opslag voor eigen bestanden. En als ik dan daarna een nieuwe installatie zou doen, dat deze bestanden dan bewaard blijven. Eerst vind ik dan die partitie terug in de map Media. Dat is niet de bedoeling. Nog maar weer een nieuwe installatie en dan die ruimte nog niet partitioneren. Dat doe ik dan later: kan ik geen bestanden naar die partitie schrijven, omdat ik geen eigenaar zou zijn. Van alles geprobeerd, je komt er niet bij. Weer een hele morgen aan Linux verprutst. Wat een waardeloos bestandsbeheer. Ik ben geen baas op eigen computer. Ik heb in mijn hele leven wel een jaar aan Linux verprutst en zoals Ubuntu nu is ziet het er ook best mooi uit, maar ik zal er nooit zo goed mee uit de voeten kunnen als met Windows. Ik wil er makkelijk mee kunnen werken: mailen, bestanden beheren, documenten maken, internetten, programmatuur draaien die ik grof betaald heb en onder Windows draait, cd's branden, films bewerken, programma's installeren om te proberen, tekenen enz. Ik hoef niet zonodig eerst een programmeur te worden, daar ontbreekt mij de tijd en de lust. Als ik in een auto stap hoef ik toch ook niet eerst het motorblok in elkaar te bouwen? Ieder zijn specialiteit. Voor mijn gemoedsrust is het beter dat ik met dat hele linux-gedoe stop. Het gaat zelfs ten koste van mijn werk!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/13, 13:16:07 »
Dat is een hele hartekreet......... Tja, Linux werkt anders dan Windows. Dat is wennen, en dat kan soms irritant zijn. Boos worden helpt je echter niet verder. Bovendien zullen de meeste mensen op het forum hier, geen zin hebben om op boze berichten te antwoorden.

Wil je door ons worden geholpen met deze probleempjes? Zo ja, maak dan van elke vraag een apart onderwerp en post dat ook apart. Ze zijn allemaal op te lossen, overigens.

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
Rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/13, 13:16:35 »
je wilt niet weten hoe vaak ik een windows installatie om zeep geholpen heb door geƩxpirementeer dus eigen schuld.
De meesten geven dan maar snel de schuld aan een virus :-)

Met de schijfindeling maak je al verkeerde keuzes zo te lezen. Dat ligt niet aan Linux.
Of misschien ook wel omdat er wel wat veel keuzes zijn eigenlijk.
dan denk ik aan de aparte partities voor /etc en /var oid.
verwarrend voor een beginner die gewend is alles op 1 partitie te zetten met een windows installatie.
/  is je installatie partitie
/home je aparte partitie indien gewenst voor je data en instellingen
en dan nog een aparte /swap

je windows installatie(s) de toewijzing media geven en let op waar een vinkje staat om te formateren.

bg57tdk

  • Gast
Rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/13, 19:11:34 »
Bedankt Dave voor je antwoord, zonder begriploos gepreek. Als ik die Home partitie aanmaak en daar bestanden in zet en dan later eens een nieuwe Ubuntu-installatie op die schijf wil, wordt dan die partitie Home niet gewist?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/13, 19:15:30 »
Citaat van: bg57tdk
begriploos gepreek.
Ik neem aan dat dit op mij is gericht?
In dat geval: gaat heen en vermenigvuldig u, broeder. Van mij hoef je geen hulp te verwachten.

Rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/14, 19:40:58 »
Citaat van: bg57tdk
Bedankt Dave voor je antwoord, zonder begriploos gepreek. Als ik die Home partitie aanmaak en daar bestanden in zet en dan later eens een nieuwe Ubuntu-installatie op die schijf wil, wordt dan die partitie Home niet gewist?
Je kunt altijd bij een nieuwe installatie aangeven of je een partitie wilt formatten of niet.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/14, 20:29:55 »
Tja, ik wil hier toch ook nog wel een "preekje" aan toevoegen: ik wil met een computer kunnen werken op een veilige manier, zonder dat het ding steeds vastloopt of data verliest. Ook heb ik geen zin om uren te zoeken naar een klein verborgen knopje in 1 of ander vaag menuutje om wat voor elkaar te krijgen of kapitalen uit te geven aan volslagen zinloze software die je verder alleen maar in de weg zit (anti-virus zooi). En als we het over gebruiksgemak hebben: ik installeer mijn software in seconden onder Linux, onder Windows heb ik al moeite om een printertje aan de praat te krijgen. Ja ik weet 't, maar mijn punt is dus "gebruikersvriendelijkheid" te maken heeft met gewenning.

Met excuses en respect, maar dat wilde ik toch even kwijt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/14, 22:50:27 »
Geen preek van mij slechts een analise van je gedachten.

En heel begrijpelijk dat je gefrustreerd reageerd als iets niet lukt.
Het probleem zit hem niet in Linux, het probleem zit hem in het feit dat je niet doet wat je moet doen, en dat komt door gebrek aan kennis van Linux.

Dat auto voorbeeld vind ik leuk :P
Echer ik draai het ff om.

Als jij nog nooit met een auto gereden hebt en ik gooi je voor het eerst in een auto, dan kom je geen meter van je plek, omdat je niet weet hoe dat ding gestart moet worden en wat je allemaal nog meer moet doen.

enyway,
Volgende keer eerst ff wat info verzamelen en als het dan niet lukt gewoon gericht vragen stellen.
Scheelt je bergen tijd.

Onthoud in je hele leven 1 ding: Kijken - Denken - Doen

Jouw idee voor die aparte /home staat op dit forum al tig keer beschreven, dus gebruik de zoekfunctie, lees de info en lukt het niet gewoon vragen.

Voorals nog wil ik best wel een handleiding hier plaatssen wanneer je in een bestaande Ubuntu installatie een aparte /home wilt maken

##############################################
Je hoeft alleen maar de huidige partitie te verkleinen met Gparted, en een nieuwe ext3 partitie erbij te maken, als je het niet op een andere HD zet.

Volg nu deze tut:

Wat je moet doen is na het kopiƫren van de data is je de 2e schijf te mouten als home directory. Linux maakt het niet uit waar de home directory staat als je maar aangeeft waar.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.


Ik weet niet goed of met unmouten en mounten alles goed gaat dus start de computer even opnieuw.
10. als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdb1 on /home type ext3 (rw)hdb1 is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.
8 wat nu nog moet gebeuren is de data wissen op de originele plek.
9 type in het terminal venster umount /home
10 wis alle files die in de home directory staan. DIt klinkt een beetje gek, maar je wist nu de bestanden die op de 'oude' locatie staan en niet de nieuwe schijf. Deze had je zojuist ontkoppelt met umount.
11 type mount -a
12 klaar!
alles zou nu perfect moeten werken en je /home staat op een andere partitie of Harddisk.
#####################################

Slechts 10 minuten werk als je ook nog een kopje koffie inschenkt.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bg57tdk

  • Gast
Rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/16, 09:24:00 »
Bedankt voor de moeite Candyman. Ik heb je bericht opgeslaan en zal er tzt mee aan de slag gaan.

madberry

  • Gast
Rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/16, 10:35:12 »
We moeten er op een forum als dit wel even relening mee blijven houden dat de meeste mensen die zich nu in het Linux avontuur storten zich er niet van bewust zijn dat het "gebruikers gemak"(in mijn mening meer ongemak) van Windows nog steeds is wat deze n00bs gewend zijn....

Het kan dan ook voor dit soort gebruikers heel erg frustrerend zijn om in een terminal wat er uit ziet(in hun ogen) als een dos window lange regels text in te moeten typen....

In hun ogen is dit en stap terug omdat er niet voor alles in Linux een UI is te vinden. Zoals ze dat bij Windows wel voor geschotelt krijgen....

Ik zeg altijd tegen nieuwe Ubuntu gebruikers stop eerst de Live CD eens in je computer en probeer alles uit als het je goed bevalt lees dan de HowTo's die overal te vinden zijn en begin met de basis instalatie HowTo's....

De meeste mensen snapen ook niet dat Linux gebruikers helemaal niet willen preken maar Linux willen promoten. En het is gewoon heel erg moeilijk om een gefrustreerde N00b te motiveren door te blijven gaan en niet op te geven de N00b zal immers eerst van zijn frustratie af moeten. En daar gebruiken ze dan B.V. dit forum voor als klankbord....

Gelukkig gaan we met Distro's als Unbuntu steeds meer naar een simple UI die ook voor de niet computer expert simpel en snel te installeren en werkend te krijgen is....

Laterzz,
[mad]Berry

PS sorry voor eventuelle taal foutjes ik woon alweer een tijdje in de US en mijn nederlands(het schrijven althans) word steeds slechter :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/16, 16:14:53 »
Citaat van: madberry
de N00b zal immers eerst van zijn frustratie af moeten. En daar gebruiken ze dan B.V. dit forum voor als klankbord....
Nou, maar we zijn hier geen vuilnisvat voor hun frustraties, vind ik. Dan geven ze hun auto maar een schop of zo. Ik wil graag helpen, maar ik laat me niet uitkafferen.

Overigens: je Nederlands is nog behoorlijk goed, hoor!  :-)

Groet, Pjotr.

madberry

  • Gast
Rechten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/16, 21:47:11 »
Citaat van: pjotr123
Nou, maar we zijn hier geen vuilnisvat voor hun frustraties, vind ik. Dan geven ze hun auto maar een schop of zo. Ik wil graag helpen, maar ik laat me niet uitkafferen.
Misschien is een aparte ruimte op dit forum voor gefrustrerde N00bs een goed idee op die manier hoeven mensen die niets willen weten van de beginners frustratie het helemaal niet te lezen. Een soort van "klankbord" zeg maar...
Citaat van: pjotr123
Overigens: je Nederlands is nog behoorlijk goed, hoor!  :-)
Thanks.... :D
later,
[mad]Berry