Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?  (gelezen 14937 keer)

Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Gepost op: 2017/02/18, 15:44:00 »
Geachte medegebruikers,

Wellicht zullen er leden op dit forum gaan steigeren bij het lezen van dit topic? Ik geef toe dat ik steigerende mensen vermakelijk vind echter dat is niet mijn doel.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is vast te stellen dat de meesten alhier een uitgesproken voorkeur hebben voor Linux boven windows.
De motieven voor deze voorkeur zullen velen ook helder en duidelijk kunnen omschrijven eens te meer Linux om diverse redenen voor veel gebruikers hier een soort "kindje" is geworden.

Reden te meer om toch ook eens objectief te kijken naar Windows, het OS dat velen hier ooit gebruikten en hebben afgezworen of gedegradeerd naar een bijrol. Dus bij dezen de vraag:
"wat zijn de voordelen van windows ten opzichte van Linux?"

Veel discussieplezier!
ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/18, 15:54:36 »
Op iedere straathoek is wel iemand die je kan helpen als je met een Windows gerelateerd probleem zit,
veel hardware dat gemaakt voor Windows, overal worden cursussen voor Windows aangeboden.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/18, 16:10:09 »
"wat zijn de voordelen van windows ten opzichte van Linux?"

We zitten hier op een Ubuntu forum, ik ga niet steigeren(misschien later op de avond  :P) en niet discuzeuren  :-X over een besturing die ik helaas af toe nodig heb.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/18, 16:11:39 »
Met Windows heb je meer koffietijd, kun je eerst uitslapen op je werkplek, en vertelt de IT beheerder dat je met je fikken van de instellingen moet afblijven, terwijl je daar niet eens in geïnteresseerd bent.
Oudere documenten zijn gelukkig ook niet meer in te lezen en bij gebrek aan een internet verbinding kun je tenminste je cloud documenten ook niet lezen.
En zo voordelig, bij het verdwijnen van de opties van de startbalk, kun je je PC opnieuw schoon installeren en hebt zodoende geen last van virus of adware.

Vul verder zelf maar aan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/18, 16:15:24 »
Maar één voor mij ,mijn GPS Tomtom maar mijn Dochter heeft Windows dusss  :) en wie gezegt voor elk wensje is wel een Windows progje te vinden met en zonder virus erbij.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/18, 16:28:21 »
"wat zijn de voordelen van windows ten opzichte van Linux?"

We zitten hier op een Ubuntu forum, ik ga niet steigeren(misschien later op de avond  :P) en niet discuzeuren  :-X over een besturing die ik helaas af toe nodig heb.

Ubuntu is Linux, Linux is een alternatief voor windows en voor dit alternatief wordt door de gebruikers alhier bewust gekozen. Juist daarom is het goed om de argumentatie van beide kanten te bekijken. Dus JUIST omdat we op een Ubuntu forum zitten is dit topic relevant.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/18, 16:36:22 »
Citaat
overal worden cursussen voor Windows aangeboden...

en dat is nog eens betalen, voor een systeem dat al een verdienmodel is.
Die cursussen zijn blijkbaar nodig omdat er menigeen anders niet uit raakt ...

Bij mij enkel computers (5) met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. Geen Windows meer in gebruik.

Ik kan alles met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' wat ik met Windows ook heb gedaan (in het verleden).  :)

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

JohPoe

  • Gast
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/18, 16:38:33 »
Met windows start Excel veel sneller op.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/18, 16:44:16 »
Citaat
overal worden cursussen voor Windows aangeboden...

en dat is nog eens betalen, voor een systeem dat al een verdienmodel is.
Die cursussen zijn blijkbaar nodig omdat er menigeen anders niet uit raakt ...

Bij mij enkel computers (5) met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. Geen Windows meer in gebruik.

Ik kan alles met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' wat ik met Windows ook heb gedaan (in het verleden).  :)

Groet,
spievensterke.

Is het niet eerder zo dat men denkt een cursus nodig te hebben omdat men er anders niet uit raakt? Er zijn ook fora voor windows waar gebruikers elkaar helpen. Er zijn ook cursussen voor Linux. Ik denk dat het vooral situatieafhankelijk is of je een cursus nodig hebt of dat nu voor windows of linux is. Bijvoorbeeld voor bedrijfsmatige doeleinden. Echter daarbij vermoed ik wel dat "huis-tuin en keuken windowsgebruikers" wellicht sneller een cursus gaan volgen waar ze volgens mij net zo goed met prutsen en vragen op een forum al een heel eind waren gekomen..........
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/18, 16:44:24 »
Citaat
Met windows start Excel veel sneller op

In een 'Linux-gestuurd systeem' werken we met LibreOffice Calc. Excel bestaat daar niet.
Maar alles wat ooit in Excel werd gemaakt kan vlot worden geopend in Calc en aangepast worden.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/18, 16:47:34 »
@ ZijneBalorigheid,

Citaat
Is het niet eerder zo dat men denkt een cursus nodig te hebben omdat men er anders niet uit raakt? Er zijn ook fora voor windows waar gebruikers elkaar helpen. Er zijn ook cursussen voor Linux. Ik denk dat het vooral situatieafhankelijk is of je een cursus nodig hebt of dat nu voor windows of linux is. Bijvoorbeeld voor bedrijfsmatige doeleinden. Echter daarbij vermoed ik wel dat "huis-tuin en keuken windowsgebruikers" wellicht sneller een cursus gaan volgen waar ze volgens mij net zo goed met prutsen en vragen op een forum al een heel eind waren gekomen..........
Daar heb je een punt...

Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

JohPoe

  • Gast
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/18, 16:51:52 »
Citaat
Met windows start Excel veel sneller op

In een 'Linux-gestuurd systeem' werken we met LibreOffice Calc. Excel bestaat daar niet.
Maar alles wat ooit in Excel werd gemaakt kan vlot worden geopend in Calc en aangepast worden.
Ik heb MSO2007 gekocht en zal het dan gebruiken ook (PlayOnLinux)  :D
« Laatst bewerkt op: 2017/02/18, 16:57:57 door JohPoe »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/18, 16:52:15 »
Liever geen windows voor mij, dossier Microsoft van enkele jaren
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Microsoft/proces.html

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/18, 17:24:25 »
@ JohPoe,

Citaat
Ik heb MSO2007 gekocht en zal het dan gebruiken ook (PlayOnLinux)

Al verouderd, nu werkt men in de 'cloud' ...en zó kunnen we maar doorgaan ...

Iedereen moet zich daarbij vrij voelen...en kiest voor waar hij zich best bij voelt en mee werkt.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/18, 19:15:20 »
@ JohPoe,

Citaat
Ik heb MSO2007 gekocht en zal het dan gebruiken ook (PlayOnLinux)

Al verouderd, nu werkt men in de 'cloud' ...en zó kunnen we maar doorgaan ...

Iedereen moet zich daarbij vrij voelen...en kiest voor waar hij zich best bij voelt en mee werkt.

Ja, en om er dan maar eens een inmiddels bekende quote er in te gooien: "there is no cloud, only someone elses computer"........Daar verschillende de meningen ook weer over:
http://www.zdnet.com/article/stop-saying-the-cloud-is-just-someone-elses-computer-because-its-not/

Om in de lijn van dit topic te blijven is het volgende artikel ook wel interessant
http://www.zdnet.com/article/linux-and-open-source-have-won-get-over-it/

Of ga ik misschien toch teveel off topic? .......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/18, 19:37:35 »
Dan doe ik ook maar een duit in het zakje, zoals ik het zie.
Linux is ontwikkeld als een veilig multitasking systeem, hoe het er uit zag, en of er makkelijk mee te werken was, was niet belangrijk, het moest gewoon stabiel en veilig zijn.

Windows is gemaakt, eerst om onder DOS te werken, om er mooi uit te zien en relatief makkelijk in gebruik te zijn.
Veiligheid is in het ontwerp niet meegenomen, stabiliteit was goed, maar werd verpest doordat met overal software vandaan moest halen.

Inmiddels hebben beiden een inhaalslag achter de rug, Windows is minder onveilig geworden, maar de andere nadelen en de privacy schending bestaan nog steeds.
Linux is een stuk vriendelijker geworden en is eigenlijk stukken beter dan Windows, maar ...............
De grote meute gebruikt Windows, dus software wordt (vaak) alleen, of eerst gemaakt voor Windows en zo blijf je weer in een kringetje rond gaan.

Dit is mijn mening, mijn keuze zal duidelijk zijn ...........
« Laatst bewerkt op: 2017/02/18, 19:39:27 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/18, 19:38:11 »
Omdat het onderhoud van Windows zo ontzettend veel tijd en mankracht vergt, zijn er twee voordelen:
 Eén: het zorgt voor veel werkgelegenheid (Ook al omdat er mensen zijn die hun  MS-systeem niet zèlf kunnen herinstalleren of beter onderhoud plegen dan uren zitten updaten. En dat is nogal eens nodig)
Twee: Omdat onderhoud van MS-systemen zoveel tijd vergt, houdt het een veel van de mensen van de straat; ergo: exit kattenkwaad.
Dus: MS-systemen zijn slecht voor de productie, maar goed voor de economie.

End of cynic mode ( sorry; I've forgotten to announce its start  ;))
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/18, 19:50:10 »
Liever geen windows voor mij, dossier Microsoft van enkele jaren
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Microsoft/proces.html

Zo denk ik er ook over.

Voordelen? De paar die er zijn vallen in het niet tegen de voordelen van Linux en zijn derhalve niet noemenswaardig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/18, 20:54:36 »
Op wat kleinigheden na (bijwerken BIOS van moederbord, bijwerken TomTom) voor mij geen.

De tijd dat Windows relevant voor me was, ligt al ruim 10 jaar achter me.  =D

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/18, 21:26:46 »
Dat laat ik mij ook nog even inhoudelijk uit over de vraag van het topic.

Voor dagelijks gebruik is hier alles Linux.
Echter, ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik mijn printer/scanner/copier (brother) werkend krijg onder Linux dus daar gebruik ik Windows nog voor. Zodra ik daar tijd voor heb gemaakt, speelt windows daar geen rol meer in. IN de lijn van het topic: dit kun je niet zozeer een voordeel noemen tov linux want het apparaat in kwestie zou gewoon onder linux moeten werken. Voaralsnog is dit reden nr 1 voor een dualboot.

Een enkel programma voor mijn werk doet het alleen in windows maar dat gebruik ik thuis nauwelijks.

Maar toch: ik zou het alles bij elkaar een voordeel willen noemen dat de mogelijkheden voor gaming onder windows momenteel toch nog groter zijn. Ook al speel ik momenteel maar 1 game die al zes jaar oud is....Dat is reden nr 2 dat ik vooralsnog een dualboot aanhoud.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/02/18, 21:51:19 »
Excel werkt over het algemeen logischer dan Calc.
In Calc heb ik toch altijd kleine probleempjes of moet ik meer zoeken naar bepaalde functies, In Excel vond ik altijd redelijk simpel mijn weg.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/02/19, 00:09:12 »
Excel werkt over het algemeen logischer dan Calc.
In Calc heb ik toch altijd kleine probleempjes of moet ik meer zoeken naar bepaalde functies, In Excel vond ik altijd redelijk simpel mijn weg.

Dat is een persoonlijk voordeel, mensen die destijds wordperfect gebruikten verfoeiden Word omdat het geen 'onderwaterscherm' had.  Het is maar net wat men gewend is. Wanneer je 10 jaar alleen Calc zou gebruiken dan zou je wellicht meer moeite hebben met Excel ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/02/19, 09:58:42 »
W is een noodzakelijk kwaad om datgene te doen dat niet kan in Linux.
Voor mij is dat de update van TomTom, en het programma itn-converter voor reisplanningen.

Nog zoiets, laatst moest mijn zus een belastingaangifte doen van haar VZW, via de website van de Belgische overheid.
Zus heeft enkel een verouderde mac waar de eID-reader niet kon op werken.
Wij begonnen er hier bij mij aan via firefox en de eID-reader in ubuntu.
Dat lukte tot we in de eindfase bij het digitaal ondertekenen moesten overschakelen naar W.
Er wordt daar in die ondertekeningsfase eenzijdig vereist dat je adobe acrobat reader staan hebt om die digitale ondertekening uit te voeren.

Nu weet ik niet of er eigenlijk andere programma's bestaan die digitaal kunnen ondertekenen.
En weet ik ook niet of je het zelfs onder linux kan installeren.

Zo zie je maar: af en toe valt iets uit de lucht waardoor je W toch nog eens nodig hebt...
« Laatst bewerkt op: 2017/02/19, 10:00:48 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/02/19, 12:13:53 »
Excel werkt over het algemeen logischer dan Calc.
In Calc heb ik toch altijd kleine probleempjes of moet ik meer zoeken naar bepaalde functies, In Excel vond ik altijd redelijk simpel mijn weg.

Dat is een persoonlijk voordeel, mensen die destijds wordperfect gebruikten verfoeiden Word omdat het geen 'onderwaterscherm' had.  Het is maar net wat men gewend is. Wanneer je 10 jaar alleen Calc zou gebruiken dan zou je wellicht meer moeite hebben met Excel ;)

Ik denk dat je vaak op persoonlijke voordelen uit komt.......
Een persoonlijk voordeel van Linux voor mij is dat ik creatief werk dat ik doe gewoon kan publiceren, vermarkten etc omdat er op geen enkele wijze ook maar iets in zowel de os als de software zit waarbij ik rekening had moeten houden met licenties, eventuele illegaliteit etc. Gaming in windows is voor mij nu nog een PERSOONLIJK voordeel.

In dit topic kan ook de uitdaging liggen om naar FUNDAMENTELE voordelen van win tegenover Lin te kijken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

JohPoe

  • Gast
Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/02/19, 12:43:21 »
Citaat
In dit topic kan ook de uitdaging liggen om naar FUNDAMENTELE voordelen van win tegenover Lin te kijken.

Volgens mij is dat voor windows gemaakte software beter op windows draait.  De rest kan alleen maar 'persoonlijke voorkeuren' zijn.