Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost :Ben eindelijk van windows af maar  (gelezen 1280 keer)

Offline forceback

  • Lid
Opgelost :Ben eindelijk van windows af maar
« Gepost op: 2011/04/01, 14:24:22 »
Hoi ik ben een nieuwe ivm linux
moet dit eigenlijk nog onder de knie krijgen in het gebruik

Heb eigenlijk al wat versies van linux gebruikt (gedownload en geprobeerd)en kwam uit op de ubuntu 10 en heb deze dan ook direkt geladen
Maar wat blijkt nu deze gaat volgens mij nog trager dan windows en dat wou ik eigenlijk niet (anders kon ik bij Win7 blijven maar swat)
Is er een mogelijkheid om de installatie te herdoen maar met behoud van email gegevens
Of moet ik ergens instellingen doen om systeem te versnellen
Gegevens
Acer laptop Aspire 6930
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 11:56:20 door forceback »

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/01, 15:16:13 »
Hier wat dingen die je systeem misschien sneller kunnen maken: http://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Als je echt een wat ouder systeem hebt raad ik aan voor een lichtere desktopomgeving te kiezen. Xubuntu (http://www.xubuntu.org/) of Lubuntu (http://lubuntu.net/) bijvoorbeeld. Is onder motorkap eigenlijk gewoon Ubuntu maar ziet er wat anders uit.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/01, 15:29:37 »
Traag of sneller is ook voor een stukje subjectief.

Wellicht is de opstart van ubuntu tegenwoordig een stuk sneller dan windows. Bovendien is het zo dat Windows, op het ogenblik dat de desktop verschijnt, nog heel weinig responsief is omdat er op de achtergrond nog van alles verder geinitialiseerd wordt. Bij Ubuntu is de desktop responsief vanaf het eerste moment.

De vinnigheid van een linuxsysteem van de eerste dag blijft ook die na maanden intensief gebruik. Een Windows installatie is in het begin heel vinnig, maar wordt, naarmate je het langer gebruikt en meer hebt geïnstalleerd, trager en stroperiger, en daar hoef je geen virus voor te hebben. Ook moet je steeds met een residente virusscanner zitten, waardoor er extra processorverbruik en vertraging in schijf in-en uitvoer is.

Nu is dat mijn ervaring tot Windows XP. Met Windows Vista en 7 ben ik nooit in aanraking geweest, en naar verluid is de performantie van Windows 7 een flink stuk verbeterd.

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/01, 17:04:43 »
Nu is dat mijn ervaring tot Windows XP. Met Windows Vista en 7 ben ik nooit in aanraking geweest, en naar verluid is de performantie van Windows 7 een flink stuk verbeterd.
Het is nogsteeds hetzelfde ;) Ook al start Windows 7 nu wel sneller op dan zijn voorgangers, Ubuntu is bij mij nogsteeds zo'n 5x zo snel. Verder is Windows 7 veel stabieler dan welke Windows dan ook.
Windows 7 vind ik tegenwoordig wel best, maar heb nogsteeds veel liever Ubuntu.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/02, 11:09:04 »
@Cheap: En zelfs daar verschilt het nogal. De voorgeinstalleerde Windows 7 op mijn RIP laptop, startte steeds trager en trager op. Op een gegeven moment zelfs zo'n 6 minuten voordat ik eindelijk iets kon openen. Waar Kubuntu op dezelfde laptop binnen 30 seconden op het inlogscherm stond en daarna nog een 30 seconden en dan kon ik al aan de slag. Dat is behoorlijk veel sneller dan die W7.

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/02, 11:26:53 »
@Vistaus: +100 ! Windows7 is snel dat wel, maar dan mag je niets extra installeren. Dus het OS op zichzelf doet het snel, maar als je b.v. Office (gelijk welke versie) erbij hebt staan zal je al snel geconfronteerd worden met een heuse vertraging van de TOTALE boottijd.
Denk dan maar aan populaire dingen als messenger enzo tja, dan is het zwaar teleurstellend.

Ubuntu start anders; start gewoon wat moet opgestart worden ongeacht je geïnstalleerde progjes.
Zelfs een Celeron 1.8 Ghz met 512Mb is sneller dan een dual-core 4Gb met W7.

Een van dé hoofdredenen waarom wij overgestapt zijn naar Linux op ons werk. Je pc is gewoon sneller klaar voor het échte werk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/02, 17:55:35 »
Een van dé hoofdredenen waarom wij overgestapt zijn naar Linux op ons werk. Je pc is gewoon sneller klaar voor het échte werk.
Waarom ik liever Ubuntu gebruik: hij is veel sneller met zo goed als alles, ik werk er sneller en fijner mee, ik kan alles naar mijn hand zetten en de lieftallige APT :)
En Windows 7 is bij mij nog best wel nieuw, er staat niet zo heel erg veel op. Ook de eerste boots kwamen toch net boven de 2 minuten uit. En als je dan vergelijkt met mijn Ubuntu, 40 seconden (met inloggen) en Compiz, en Compiz is denk toch wat krachtiger dan Windows' doorzichtige venstertjes.
Maar bij Windows laad je natuurlijk ook je virusscanner enzo, dus dat kost natuurlijk ook weer boot-tijd. En aangezien de meeste beveiligingssoftware toch flink wat geheugen gebruikt verklaart dat ook weer wat.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline forceback

  • Lid
Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/02, 19:26:51 »
bedankt allemaal voor jullie reactie
snelheid is terug in orde heb bij het opstart scherm op 2 keuze mogelijkheid laten opstarten en geïnstalleerde pakketten laten controleren of zoiets

Dus ben nu van windows af  =D =D =D

Als er iemand weet hoe ik mijn muispad op mijn laptop aan de praat krijg ben ik weer een stuk verder

alvast bedankt iedereen

Re: Ben eindelijk van windows af maar
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/02, 19:48:08 »
Die laatste vraag kun je in een apart topic stellen. Het is dan wel handig om in de onderwerpregel het probleem in een paar woorden te beschrijven en niet iets in te vullen als 'Ben eindelijk van windows af maar'. :) (Er zijn wat regels op het forum om alles in goede banen te leiden, dit zijn er twee van. Ik dacht, ik zal het even zeggen.)

Oh ja, nu je probleem opgelost is kun je het beste [Opgelost] voor het onderwerp zetten (gewoon je eerste bericht aanpassen). Dan weten de andere forumgebruikers dat het opgelost is.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!