Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cross platform compilen.  (gelezen 937 keer)

Cross platform compilen.
« Gepost op: 2011/01/25, 19:44:53 »
Hallo,

Als ik een klein programmatje maak in C++, hoe cross compile ik dat dan? Moet je je code naar elk platform brengen, en dan met een compiler die aan dat platform hangt, compilen?

En hoe gaat het in zijn werk als je libraries gebruikt die bijvoorbeeld in Linux werken, maar ook in Windows?
Moet je dan een libs map hebben waar op Windows .dll's zitten, en op Linux ook libs (weet geen extensies voor libs in Ubuntu)

Alvast bedankt!


Re: Cross platform compilen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/25, 19:48:37 »
Sounds like a 'whoot'.

Dus je krijgt een Linux uitvoerbaar bestand, en een .exe voorgeschoteld ofzo?

Want dit is vrij technisch, met weinig concreets, maar je hebt me heel goed op weg geholpen, dankje!

Offline dropl

  • Lid
Re: Cross platform compilen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/27, 10:07:12 »
Als je mingw32 installeert kan je op linux automatisch compileren voor windows, mits je project autoconf/automake gebruikt.
mingw32 zit gewoon in pakketbeheer:
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=mingw32&searchon=names&suite=maverick&section=all

dpkg-cross is om debian pakketten te maken voor debian/ubuntu op een andere processor architectuur.
Ge wit dit oit noit nie

Re: Cross platform compilen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/28, 23:03:19 »
Ik denk dat het eenvoudigste inderdaad is als je gewoon apart compileert op ieder platform.

Windows gebruikt .lib (import libraries) en .dll (dynamically linked libraries). Linux heeft .so . Mac .dylib en frameworks (maar dat is weer iets heel anders).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net