Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?  (gelezen 1348 keer)

Offline MBS

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Gepost op: 2007/12/24, 20:06:59 »
Hallo Ubuntu kenners,

Ik draai nu een tijdje met Ubuntu en heb met installeren reeds een aparte /home partitie aangemaakt, dat lijkt me het belangrijkste....denk ik.
Nou wil ik een nieuw moederbord gaan plaatsen maar de huidige HD en nog een tweede gaan gebruiken. De 2e HD heb ik er even aangehangen om te kijken of alles functioneert en dat lijkt allemaal in orde.

Mijn plan is als volgt:
Moederbord en processor vervangen.
Harde schijven eraan (beide sata) en een dvd speler.
Opstarten vanaf de installatie CD Ubuntu 7.10 en op de huidige systeem partitie installeren, daarbij de /home (en een /mp3) partitie intact laten.

Volgens mij zie ik nog wat dingen over het hoofd maar het is ook de eerste keer met Ubuntu.....kortom....waar moet ik nog meer op letten?
Moet ik nog ander zaken backuppen? Misschien even die /home partitie op de 2e HD zetten voor de zekerheid...dacht ik zelf...?
Mijn RAM gaat wel van 512 naar 1024 maar moet dan de swap ook iets groter worden?

Alvast bedankt aan alle meedenkers en ervaren Ubuntu rotsen-in-de-branding.

NoiK

  • Gast
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/24, 20:42:23 »
ik had ooit een x gelezen, dat wanneer je een swap-partitie aanmaakte dat je die het beste 2x zo groot als je geheugen kon doen...
dit heb ik dan ook elke x gedaan wanneer ik linux installde.
Voor de rest heb ik het idee dat wanneer je je jou /home backupped/hergebruikt in de nieuwe ubuntu, het gewoon goed is..
meer hoef je dan denk ik niet te doen...

Offline sergevn

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/24, 20:56:44 »
d
« Laatst bewerkt op: 2013/04/21, 23:33:09 door sergevn »

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/24, 21:00:26 »
meer dan 1gb swap heeft de gemiddelde mens niet nodig.

Offline Duckie

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/24, 21:07:31 »
Het ligt er een beetje aan of je veel veranderd hebt aan je systeem. Ik maak zelf altijd even een backup van /etc/X11/xorg.conf omdat ik daar nogal wat in aangepast heb. En misschien even een backup van je sources.list maken als je die tenminste veranderd hebt.
____________________________________________

Offline MBS

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/24, 21:09:27 »
Ok, staat allemaal genoteerd....ik wist dat ik wat vergeten was.....;) Na de feestdagen maar eens beginnen. Vrolijk kerstfeest allemaal btw!

Hoe gaat dat eigenlijk met de /home en /swap worden die tijdens de installatie automatisch herkend (ik gebruik uiteraard dezelfde username) of moet ik dat achteraf corrigeren?

Offline ruujan

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/24, 23:22:06 »
In Linux is dat niet nodig allemaal. Die Xorg is misschien wel slim, maar voor de rest is het een kwestie van nieuw MB plaatsen en opnieuw starten. De swap partitie kun je inderdaad uitbreiden, maar het is niet meer dan een vuistregel.
Als je tevreden bent met je huidige installatie zou ik alles laten zoals het is.

Ik heb dat met een defecte laptop gehad (kop koffie erin gegooid door de kids, kortsluiting op het moederbord, dus echt kapot). Ik heb alle partities met dd gekopieerd naar een nieuwe laptop en ben gewoon verder gegaan waar ik gebleven was.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/25, 11:23:41 »
Je hoeft niet opnieuw te installeren. Je kan je harde schijf gewoon op een ander moederbord plaatsen en hij doet het gewoon. Hooguit later enkele aanpassingen voor je hardware. Als je bijv. van een Nvidia grafische kaart naar een ATI gaat (of omgekeerd) kan hij even lastig doen. Dus: doe GEEN herinstallatie, probeer het eerst gewoon zo.

Linux is ook hier geen Windows, hè.

Offline MBS

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/26, 23:40:17 »
Bedankt allemaal, ik heb dit ooit met XP gedaan maar had het hier nog niet durven vragen...;)
Maar het ging eigenlijk nog sneller als destijds en tot nu toe zonder problemen....alsof er niets verandert is.....SUPER!!

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/27, 09:36:24 »
Heb je nou wel of niet een nieuwe installatie gedaan?

Offline MBS

  • Lid
Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/27, 23:59:32 »
Nee, gewoon wat je zei, HD's over gezet en geprobeert.
Nieuwe installatie was niet nodig.;)

Offline sergevn

  • Lid
Re: Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/21, 23:32:59 »
d

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/22, 05:42:28 »
Swap moet groter zijn dan je geheugen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu opnieuw installeren....vergeet ik nog iets?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/22, 08:21:32 »
Antiek draadje omhooggooien is weinig nuttig. Slotje.