Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.  (gelezen 9245 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Gepost op: 2012/05/12, 21:28:41 »
Met BIOS Boot Priority kan volgorde opstart medium ingesteld worden, bv. 1e CD-ROM en als 2e HD1.
In dat geval kun je CD eruit laten dan start pc op via de HD1, CD erin dan verloopt via CD, prima.

Maar nu hetzelfde met een USB-stick en HD1 dan gaat het anders omdat USB-stick gezien wordt als een HD!!
M.a.w. in de BIOS moet je HD's volgorde gaan instellen, bv. 1e USB-stick en als 2e de HD1. Daarna kun je BOOT PRIO weer instellen op 1e USB-stick en als 2e de HD1. Natuurlijk start dan de pc op via USB en na weghalen van die USB-stick start PC op in HD1.
Echter opnieuw plaatsen van de USB-stick  betekent nog (in mijn BIOS) niet dat pc daarvan op wil starten, jammer.

Waarom deze kwestie? Live-CD's maken het mogelijk snel en efficient een pc "door te meten".
Hoe is hetzelfde mogelijk met een (her)plaatsbare USB-stick?

Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/12, 21:53:51 »
Als de PC in de BIOS van USB kan opstarten moet dat geen enkel probleem zijn.
Dus je kan 2 typen USB stick maken:
De live USB kan met Unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/  of http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Of via Ubuntu, Systeem>Beheer> Opstartschijf aanmaken.
Of de USB waarop Ubuntu staat geïnstalleerd. http://unetbootin.sourceforge.net/ of http://www.pendrivelinux.com/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/12, 22:19:59 »
De vraag ging over BIOS instelling en mogelijkheden (ervaring, versies?), niet over het maken (genereren) van een "Bootable" USB-stick (m.b.v. UNetbootin gedaan).

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/12, 22:26:20 »
Het kan zijn dat dit bij een usb-aansluiting anders is. Mijn Eee-netbook heeft dit ook. Ik weet niet of je zo'n apparaat bedoelt, maar bij mijn netbook kan ik instellen in de BIOS wat ik wil, maar ik moet na BIOS-opstart via roffelen op Escape een soort fast-menu ingeven dat ik via een usb stick wil booten, als dit geval zich voordoet.

Check anders eens of jouw pc ook zoiets heeft.

Bovengenoemde opmerking van Gijsbert was mogelijkerwijs bedoeld om na te gaan of het een correcte en werkende bootable usb-stick was, dat is om allerlei oorzaken te kunnen uitsluiten  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/12, 22:37:01 »
Dit was de vraag: Waarom deze kwestie? Live-CD's maken het mogelijk snel en efficient een pc "door te meten".
Hoe is hetzelfde mogelijk met een (her)plaatsbare USB-stick?

Als je de iso op een USB stick zet en je kan in de BIOS de opstart volgorde wijzigen naar USB kan je de Live versie opstarten.
Mocht je dit ook niet bedoelen, begrijp ik waarschijnlijk jouw vraag niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/12, 22:55:26 »
Door meer te letten op wat met CD mogelijk is, is mijn vraag wellicht beter te volgen.
Je hoeft maar een enkele maal in de BIOS te komen om CD voor HD te zetten in volgorde (BIOS-Boot-Prio),
Laat je daarna de CD weg dan start pc via HD, stop je er echter een CD in dan start die pc via de (live)CD.

Exact hetzelfde zou ik met een (bootable) USB-stick willen doen: dus EENMAAL de volgorde in de BIOS instellen en met USB-stick er in pc opstarten vanaf die USB-stick, maar door deze eruit te laten automatisch van de HD op te kunnen starten (dus zonder ESC toets te moeten morrelen in de BIOS).
Bij de keuze CD of HD hoef je toch ook niet telkens opnieuw in de BIOS te komen!!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/12, 23:37:12 »
Kalmeer eens, het is weekend hoor  ;)

Lees mijn reactie #3 eens. Het is dus niet per definitie altijd zo, dus check eens of jouw pc niet ook zoiets heeft. Ik weet niet eens wat voor hardware je hebt, maar ik neem aan dat je zelf ook wel wat zoektermen in Google kan mikken.  In de ideale wereld is alles hetzelfde, maar in de weerbarstige realiteit wil de aanpak van CD en usb-stick wel eens verschillend zijn. Hoeft niet, maar kan.
Mocht je er niet uitkomen, meld je dan maar, dan gaan we wel eens verder snuffelen. Het is in dat geval wel handig als je vermeldt met welke hardware je werkt. Bijv. mij netbook die dat heeft, is een Asus Eee 1101HA  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/13, 05:31:48 »
Denk dat dit vaak niet werkt omdat biossen vaak verschillen, vermoedelijk werkt het bij nieuwere pc's wel goed maar bij oudere niet.

Gebruik gewoon de bootmenu van je bios bij opstarten, de toets die je kunt induwen is altijd verschillend, bijv f11 f12, dan krijg je een menu van welke hardware je wilt booten, dit is maar eenmalig.(je gaat dus niet de bios in).

Offline midas

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/13, 10:04:25 »
Is inderdaad vaak afhankelijk van de hardware en de daarin toegepaste BIOS. Bij mij (oudere HP-laptop) gaat het 9 van de 10 keer goed wanneer ik de Live-USB eerst aanschakel (mount) wanneer ik vanaf HD werk. En daarna ga herstarten...

Bij een geheel koude start gaat het bij mij ook (vaak) niet goed....ondanks dat ik USB als eerste in de opstartvolgorde van mijn BIOS heb staan.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/13, 21:58:36 »
Jammer, al die antwoorden slaan niet op mijn vraag.
Zal het inderdaad op een ander (wellicht Engelstalig) forum moeten zoeken.

Offline midas

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/14, 11:23:15 »
Jammer dat je niet voor de volle 100% geholpen bent....dat was onze intentie echter wel. Ik hoop dat je snapt dat het BIOS (en de eventuele onhebbelijkheden) per computer en vaak per type verschilt. Van een afstand is het dus moeilijk in te schatten hoe het precies bij jou werkt. Door jouw laatste antwoord krijg ik echter wel een bijsmaakje :(
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/14, 13:15:54 »
@Beekhof

Volgens mij slaan die antwoorden bij uitstek op je vraag. Er zijn meerdere mensen die je op een nette manier proberen te helpen maar je gaat zelf op geen enkele wedervraag in. Dan gaat het inderdaad niet lukken: als je een oplossing wilt voor een probleem zul je desgevraagd ook extra informatie moeten geven zodat je geholpen kunt worden. Zonder die info kunnen ze je in geen enkele taal helpen.

Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/14, 17:19:20 »
@DirkJan +1
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/14, 19:13:55 »
Zal ik nog eens een voorzetje geven?  ???

Dit zijn instellingen van je bios, en die bevindt zich doorgaans op je mobo. Dat heeft dus niets te maken met je OS, en deze vraag kan dus net zo goed gesteld worden op een willekeurig Windows- of Unix-forum...

Kan je iets wijzigen aan je bios? Jazeker, daar zijn mogelijkheden voor. Via biosflitsen kan je een nieuwere variant laden. Meer info: https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen . Let wel: dit is niet zonder risico. Als het mis gaat is je pc dood, in ieder geval je mobo. Dat risico moet je afwegen tegen het gewenste gebruikersgemak.

Is dit altijd zo? Neen, het komt ook voor  dat een deel van het bios op de HDD staat. Zie bijvoorbeeld eens hier: http://forums.devshed.com/windows-help-34/is-bios-on-hard-drive-with-compaqs-31687.html (Jaja, een windowsforum, gewoon omdat het kan).

Kortom, er kan wel wat, maar zonder verdere info blijft het gissen. Paranormale begaafdheid is beperkt gezaaid.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Suns

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/17, 07:05:46 »
Bij mij in het BIOS staat het als volgende ( en ik kan gewoon van de USB stick opstarten maar ik weet natuurlijk niet of jou BIOS dat aan geeft).

1]Removable

2] HD

3]DVD ROM

Wil je van de DVD ROM opstarten dan moet je die wisselen met de Removable.
Maar ik heb dit alles niet nodig want als ik op F12 druk kom ik  in het bootmenu terecht  en daar  kan ik kiezen waar ik vanaf wil booten.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 07:07:26 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/17, 12:17:50 »
Toch nog een poging: Femke98 bedankt, je bent de enige die het blijkbaar snapt.
Suns: als je nu die USB-stick uit je pc trekt en daarna ZONDER BIOS te veranderen de  pc aanzet, start hij dan op in HD of geeft hij foutmelding?
Femke98: Bij mij start die HD dan wel op, echter doe ik de (BOOTABLE) USB-stick er weer in en restart de pc toch op vanaf de HD.

Dat was niet de bedoeling: bij de CD start ie dan wel op vanuit de CD, zoals we het willen, om tussentijds iets te testen/controleren aan de programmatuur werking op de HD (kan van alles zijn als je veel uitprobeert).

In mijn geval maak ik steeds een image (met Clonezilla) van het OS vooraf aan een proef download of start van een (tot dan) onbekend programma. Gaat dat fout dan kun je snel weer die (onbedorven) image terugzetten. Dit door een clonezilla-live-cd in de CD drive te schuiven en opnieuw opstarten van de pc.

Opm. CD's zijn echter veel trager dan USB-sticks: vandaar mijn poging die er voor te gebruiken.

Zoals wellicht bekend: dat alles kent een VOORGEPROGRAMMEERDE Windows Laptop (recovery partitie) ook wel, echter dan wordt er van uitgegaan dat de pc nog steeds op wil starten (vanaf HD) en dat is lang niet altijd het geval, nee juist meestal het probleem!


Offline Suns

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/17, 19:56:32 »

Suns: als je nu die USB-stick uit je pc trekt en daarna ZONDER BIOS te veranderen de  pc aanzet, start hij dan op in HD of geeft hij foutmelding?



Als ik de usb stick er uit haalt start die gewoon op via me HD  zonder foutmeldingen.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline schep

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/17, 22:29:43 »
Het was even ingewikkeld om erachter te komen, wat de OP bedoelt, maar geloof dat ik gedeeltelijk hetzelfde probleem heb. Zie mijn post van vandaag hier http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/bootgrub-in-de-war-na-installatie-ubuntu-via-usb/.

De bios is bij de OP en bij mij niet zo ingeschakeld dat bij het ontbreken van een flash-drive, automatisch naar de HD wordt gegaan. Als ik mijn USB HDD als eerste in de lijst zet, maar geen stick aangesloten heb, geeft hij aan dat het Operating System niet aanwezig is. Dit kan ik alleen oplossen door in de bios de bootvolgorde weer aan te passen en de normale HDD als eerste in de lijst te zetten.

Mijn vermoeden is dat er in de bios een mogelijkheid in te schakelen is die de computer zegt dat bij afwezigheid van een OS op de eerste, naar de tweede in de lijst moet worden gegaan. Dit is echter bij mij en bij de OP nu nog niet het geval. Echter van "knoeien" in de bios houd ik niet zo. Dus ik en de OP zouden hierbij graag geholpen willen worden. Ik heb een Acer S3 ultrabook met i7 2600 en 256 GB. Als er meer specifieke info nodig is, hoor ik graag welke en waar ik die kan vinden.

Overigens, mijn probleem gaat ook over het ontbreken GRUB, maar laat ik het topic niet te veel kapen. :-)

Bedankt!

Offline softbart

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/18, 10:36:05 »
Of e.e.a mogelijk is, is afhankelijk van het BIOS.
Ik heb hiet 2 netbookjes met verschillend BIOS.
In het BIOS van de Dell Duo (Dell BIOS)  wordt de USB met een koude start gezien.
In het BIOS van de Asus 1101HA (Mega Trend)  wordt de USB met een koude start NIET gezien.
Zie ook mijn uitleg in de post van schep.

groet,

Theo

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/18, 10:40:13 »
Mijn ervaring:
Hier heb ik 2 klaptops, de nieuwste is een ACER, met opstart volgorde:
1. USB
2. CD/DVD
3. HD
In de praktijk is er meestal geen USB en/of CD aanwezig en wordt braaf van de HD gestart, zoals het dus hoort.

De andere flaptop had ik ook zo ingesteld, maar wanneer er geen USB gevonden is, veranderd de BIOS zelf de volgorde !
Wil ik deze van USB laten starten, dan moet ik dus steeds de BIOS aanpassen, of op een F toets rammelen (ik dacht F12 ?), en aangeven, dat deze éne keer van USB gestart moet worden.

De manier waarop en de mogelijkheden zijn dus afhankelijk van de BIOS, en dat is tenslotte ook software :lol:

Edit: Softbart was bijna gelijk met mij en bedoeld volgens mij hetzelfde .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/19, 09:02:58 »
Als ik dit draadje zo doorlees merk ik een paar communicatie fouten.
Sommige gevraagde zaken zijn niet direct als vraag gesteld en daarmee overheen gelezen.

Betreft wat ik uit de berichten begrijp.
De voorgestelde opstart volgordes:
1. CD
2. USB
3. HD
of
1. USB
2. HD
Deze volgordes zijn bij de TS niet mogelijk. Zijn bios kent geen USB-sticks.
Deze worden gezien als een HD.

De TS heeft wel de mogelijkheid in de bios aan te geven vanaf welke HD er moet worden opgestart.
Hier kan hij aangeven of hij de USB-stick wilt of de vaste hdd van de computer.
Echter kan er maar 1 van de twee worden ingesteld.

Zijn vraag is hoe kan hij instellen dat hij van de USB-stick kan starten zonder eerst de bios te moeten wijzigen (en naderhand weer moet terug wijzigen)?

Ik zie een optie om te proberen:
Kijk of je de opstart volgorde zo kunt instellen:
1. HD (USB-stick)
2. HD (hdd v/d computer)

Vaak (bij oude systemen niet zo vaak) heb je ook de mogelijkheid om bij het opstarten van de computer tijdens het bios scherm een menu te voorschijn te toveren waarop je kunt aangeven vanaf waar er moet worden opgestart. Dit is meestal met en F-toets. Lees de handleiding van je moederbord of laptop er op na.

De enige andere optie die ik zo zie is en bios upgrade, maar zoals asphyxia al aangaf, is dat niet zonder risico.

Verder betreft de vragen die niet direct waren gesteld.
@Beekhof: Wat in de hardware?
- Desktop of Laptop? Merk en type?
- Moederbord Merk en type?
- (In dit geval) Welke bios zit er in?

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/04, 13:11:52 »
Vraag blijft heeft iemand ervaring met (een eventueel) allernieuwste BIOS waarbij het gestelde in mijn vraag wel kan?
Hoe het mij NIET kan heb ik reeds beschreven.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Opstartbare USB-stick zoals bij een CD mogelijk is.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/04, 15:48:58 »
Je zou PLOP bootmanager kunnen proberen.