Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bios en boot  (gelezen 3258 keer)

Offline amrus

  • Lid
bios en boot
« Gepost op: 2014/10/02, 17:59:07 »

Offline PKing

  • Lid
Re: bios en boot
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/03, 10:00:04 »
Nou een mailtje naar mijn bank heeft me geleerd dat ik gewoon Ubuntu (met name genoemd) mag gebruiken, mits ik maar een virusscanner gebruik:-)

Dus heb ik er clam/clem? opgezet en voldoe ik aan de eisen die mijn bank stelt.
Ik denk dat elke bank wil dat je een virusscanner gebruikt, dus werken met een Live cd *kan* dan niet.

De discussie of een virusscanner zinvol is op Linux is een andere.... :police:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bios en boot
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/03, 10:56:08 »
Ik installeer in elk geval geen AV in Linux. Aan flauwekul en mallotigheid doe ik niet mee.

In de eerste plaats acht ik het onwaarschijnlijk dat ik ooit slachtoffer van internetbankierfraude zal worden. Maar mocht dat ooit toch gebeuren, dan pleur ik die onzinnige zooi wel alsnog eventjes op m'n Linuxbak. Vlak voordat ik de bank bel, om zinloze discussies met slechtgeïnformeerde sukkels van bankbedienden te vermijden. En daarna die treurige troep er snel weer af, uiteraard.

Maar nu dus niet. Vergeet 't maar.  >:(
« Laatst bewerkt op: 2014/10/03, 11:03:42 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: bios en boot
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/04, 11:32:25 »
Ik installeer in elk geval geen AV in Linux. Aan flauwekul en mallotigheid doe ik niet mee.

In de eerste plaats acht ik het onwaarschijnlijk dat ik ooit slachtoffer van internetbankierfraude zal worden. Maar mocht dat ooit toch gebeuren, dan pleur ik die onzinnige zooi wel alsnog eventjes op m'n Linuxbak. Vlak voordat ik de bank bel, om zinloze discussies met slechtgeïnformeerde sukkels van bankbedienden te vermijden. En daarna die treurige troep er snel weer af, uiteraard.
Het is niet relevant of je tijdens het telefoongesprek met de bank antivirussoftware op je computer hebt. Er kan gevraagd worden welke veiligheidsmaatregelen je voorafgaand aan en ten tijde van de fraude had genomen als je aangifte doet.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: bios en boot
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/04, 11:57:11 »
Och heden, daar gaan we weer met die discussie... die hebben we al zo vaak gevoerd nu. AV op Linux = overbodig. En wat wil de bank gaan doen als je een systeem gebruikt waar geen AV voor bestaat maar het OS wel ondersteund wordt door de makers. We hebben het allemaal al eerder tot in den boze bediscussieerd. Het mag wel duidelijk zijn, inmiddels.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 12:39:30 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bios en boot
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/04, 12:12:46 »
Ik installeer in elk geval geen AV in Linux. Aan flauwekul en mallotigheid doe ik niet mee.

In de eerste plaats acht ik het onwaarschijnlijk dat ik ooit slachtoffer van internetbankierfraude zal worden. Maar mocht dat ooit toch gebeuren, dan pleur ik die onzinnige zooi wel alsnog eventjes op m'n Linuxbak. Vlak voordat ik de bank bel, om zinloze discussies met slechtgeïnformeerde sukkels van bankbedienden te vermijden. En daarna die treurige troep er snel weer af, uiteraard.
Het is niet relevant of je tijdens het telefoongesprek met de bank antivirussoftware op je computer hebt. Er kan gevraagd worden welke veiligheidsmaatregelen je voorafgaand aan en ten tijde van de fraude had genomen als je aangifte doet.
Nee toch. Je meent het.... Daar zou ik nou nooit op zijn gekomen.  :o

Voor alle duidelijkheid: wat ik dan antwoord is mijn zaak. In elk geval niet iets, wat een slechtgeïnformeerde sukkel van een bankbediende aanleiding kan geven om mijn verzoek *op in de praktijk irrelevante gronden* te weigeren.

Sommige mensen moet je een beetje helpen om de *intrinsiek* juiste beslissing te nemen, en dat kan wel eens wat anders zijn dan de *formeel* juiste beslissing. De wet is er voor de mens, en de mens is er niet voor de wet.

Voor het overige deel ik de vrees van Vistaus: dit ontaardt weer eens in herhaling van zetten en gez**k. Was te verwachten.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 12:36:50 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: bios en boot
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/04, 14:35:53 »
Naar aanleiding van die vorige discussie heb ik de klantenservice van Triodos bank geschreven met de vraag welke AV ik moet installeren op mijn Linux Xubuntu computer. Ik werd de volgende dag teruggebeld en het antwoord was: als u weet wat veilig internetten is en u houdt zich aan de geldende regelgeving is een AV op Lniux niet noodzakelijk. Het mag wel maar hoeft niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bios en boot
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/04, 17:48:06 »
Naar aanleiding van die vorige discussie heb ik de klantenservice van Triodos bank geschreven met de vraag welke AV ik moet installeren op mijn Linux Xubuntu computer. Ik werd de volgende dag teruggebeld en het antwoord was: als u weet wat veilig internetten is en u houdt zich aan de geldende regelgeving is een AV op Lniux niet noodzakelijk. Het mag wel maar hoeft niet.
Kijk, er zijn dus ook nog bankbedienden met kennis van zaken op computergebied. Mooi om te zien.  :)