Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk  (gelezen 1168 keer)

Offline Fervh

  • Lid
Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Gepost op: 2012/09/07, 12:57:47 »
Beste mensen,

ik ben compleet nieuw met Ubuntu, heb de afgelopen 3 dagen geprobeerd om Ubuntu te installeren op een externe 160gig schijf om die dus apart op te starten op mijn macbook pro.  Echter installatie al meerdere malen succesvol afgerond, echter GEEN dual boot optie op me mac? ook als ik "ALT" indruk om op te starten van netwerk, externe harddisk, of resque disk, geen optie voor Ubuntu (ziet gewoon de externe schijf niet) 

Daarnaast ook geprobeerd een partiti aan te maken op mijn mac, lukt voor geen meter.... heb mac store gebeld, die zeggen, USB stikkie en dan "RecoveryDiskAssistant" daar op te installeren, daarmee opstarten en dan zou ik een partiti moeten kunnen aanmaken, echter ook niet mogelijk....  (file system verivication failed) 

Ik weet dat het vrijwel onmogelijk is om zo "ff" via forum een oplossing te bieden... maar ik houd goede hoop


gegevens van mijn systeem:

Macbook Pro 13"  2,4 GHz Intel core 2 Duo
4 GB 1067 MHz DDR3 intern geheugen
 
Dus wat ik het liefst zou willen is een dual boot optie... kan ik kiezen voor MAC of UBUNTU
Wat lukt niet:  Partiti aanmaken op mijn huidige Macintosh HD 

Alternatief wat ik zou willen:
Via een externe HD opstarten, staat al geinstalleerd, zie hem alleen niet meer in mijn mac, of als ik wil kiezen "opstarten vanaf"  (mac herstarten en dan option key indrukken) zichtbaar zijn wel de gewone "Macintosh HD"  en "Recovery HD" maar niet de externe schijf met Ubuntu hierop geinstalleerd ...


Ben uiteraard bereid vragen te beantwoorden zo goed als ik kan, en ik hoop ook echt dat iemand mij kan helpen, ik kan zelfs reizen, alleen niet te ver buiten Rotterdam..  ik ben ten einde raad, omdat ik echt al 24 non stop ermee bezig ben om het proberen te laten werken zonder resultaat :(

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/07, 19:08:45 »
Ik heb geen ervaring met het installeren op een mac, dus ik richt me alleen op het installeren op de externe HD. Hoe heb je ubuntu op de externe HD gezet? Heb je daarbij ook de bootloader op de externe schijf gezet?

Weet je zeker dat de externe disk niet zichtbaar is in de BIOS? Het kan zijn dat de computer denkt dat het een 'interne' disk is, dus dat hij onder 'harddisk' oid staat, in plaats van 'external media'

Offline Fervh

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/08, 10:59:27 »
Bootloader?  geen idee?  ik nam aan dat installeren gewoon genoeg moest zijn.  Mac werkt niet met een bios..    dus zou niet weten hoe of wat..

Als ik dus een hulpprogramma installeer om op te starten vanaf die externe schijf om de interne schijf aan te passen (partitie aanmaken, of andere dingen) dan ziet de mac hem wel, na installatie van ubuntu niet.

Merkte inderdaad dat het lastiger is om ubuntu op een mac te installeren, kan niks echt op de website vinden ook erover...


Offline Fervh

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/08, 17:42:39 »
Nou heel apart.... heb nog op aanraden van iemand rEFIt geinstalleerd, zodat je een keuze hebt waar je vanuit wilt opstarten, zie plaatje, dit is dus na opnieuw de externe disk geinstalleerd te hebben met Ubuntu.... (via CD opstarten, en dan installeren op de mobile harddisk) alles ging goed, melding dat installatie is gelukt, verzoek om opnieuw op te starten, Cd wordt eruitgegooid en moet dan op enter drukken..  de afbeelding als bijlage zie ik dan vervolgens op me macbook staan... als ik dan de rechter icoon aanklik het "ubuntu logo"  dan krijg ik een zwart scherm, laden.... en ineens de text "missing operating system" te zien... 

nou kan hier geen fotos uploaden ook want krijg die foto die ik gemaakt heb niet kleiner dan 100kb.....
maar hier een linkje dus wat ik zie na herstarten met na de installatie:

http://images5a.snapfish.com/232323232%7Ffp63587%3Enu%3D3353%3E7%3C8%3E44%3A%3EWSNRCG%3D36%3C%3B9%3B%3B533334nu0mrj





Hoe kan dit nou? ik heb de installatie helemaal doorlopen, geen foutmeldingen gehad, alles ging goed...   ik snap er echt niks van, het zou juist toch makkelijk moeten werken?   ik begrijp dit echt niet, vind dat ook enorm jammer, want was juist zo enthusiast over dit systeem maar door alles wat tot nu toe mislukt is, begin ik het op te geven en te geloven dat het niet kan werken op een mac.


Iemand die mij UAB zou willen helpen, des noods kan ik langs komen of kan er iemand langs komen, ik heb dan wel geen geld, maar wel koffie, water, frisdrank en een broodje...   

Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/08, 17:48:07 »
Volgens de website van Apple kan een Mac alleen vanaf een USB-apparaat starten, wanneer dat volume een GUID-partitietabel heeft. Is dat het geval?

Offline Fervh

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/08, 18:23:47 »
Volgens de website van Apple kan een Mac alleen vanaf een USB-apparaat starten, wanneer dat volume een GUID-partitietabel heeft. Is dat het geval?

Euhmm lol geen idee? wat is dat ? en hoe kan ik het "dat geval" maken? 

heeft dat soms te maken met FAT ofzo? ?

Sorry ben geen techneut wat mac aangaat, en dit soort dingen dus... 

Offline Fervh

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/08, 22:59:59 »
Dit nog even gevonden bij Disk Utility:

Disk Description :   Freecom Mobile Drive XXS Media   Total Capacity :   160.04 GB (160,041,885,696 Bytes)
    Connection Bus :   USB   Write Status :   Read/Write
    Connection Type :   External   S.M.A.R.T. Status :   Not Supported
    USB Serial Number :   304011CB2064   Partition Map Scheme :   GUID Partition Table

Offline Fervh

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op externe disk icm mac op interne disk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/09, 01:18:58 »
Zojuist nog met iemand gesproken die er ook wat ervaring mee heeft en die gaf me het volgende advies...

opstarten, "C" ingedrukt houden na opstart geluid.
CD zit erin om te installeren
installeren kiezen
optie "zelf kiezen" kiezen
Partitie aanmaken op de volgende manier in de lijst van de externe harddisk:

een partitie  "/boot" met ext4 van +/- 100 MB aanmaken
een partitie "/" met ext4 van "resterende schijfruimte  - 4 gig aanmaken"
een partitie  "SWAP" aamaken  (die dan 4 gig is)
<ubuntu gaf aan dat ik nog een "Reverse BIOS" moest aanmaken van 1MB, dit ook gedaan>
(de bootloader of iets, wat helemaal onderaan staat, in een dropdown menu, staat ook mijn mobile drive er standaard in...)

Deze stappen gedaan, en alles wederom (voor de 7e keer vandaag) geinstalleerd en succesvol afgerond, echter na herstart, ziet rEFIt gewoon het "linux" icoontje staan met HD icoontje eronder, dus hij ziet de mobile harddisk wel en dat er linux opstaat, maar na die aan geklikt te hebben, gaat tie laden, en dan zwart scherm met de text "missing operating system" erop... dan blijft dat staan...

Wat doe ik nou verkeerd?
Vergeet ik iets? 
Werkt MAC wel met ubuntu met externe harddisk wel? 

Sorry als ik een beetje gefrustreerd overkom, maar ben echt al 5 dagen bezig, lijkt wel of ik steeds een stapje dichterbij kom tot het werkend krijgen... 

Ik blijf goede hoop houden..

Grtz,
Fer