Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eigenaar  (gelezen 1229 keer)

eigenaar
« Gepost op: 2008/08/13, 15:35:36 »
Gisteren kon ik nog perfect nieuwe icons installeren in de map usr/share/.icons
maar vandaag krijg ik de melding dat ik niet de eigenaar ben van de map ??

Wat doe ik mis?

eigenaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/13, 15:53:18 »
Ik weet niet waar het probleem is ontstaan, maar misschien kan het volgende je wel helpen. (ik weet niet of dit de juiste manier is, maar helpt wel waarschijnlijk)

Tik in het terminalvenster sudo nautilus

Surf naar de jouw genoemde map en rechtsklik op de map icons. Kies hier voor eigenschappen en dan rechten. Dan kan je de eigenaar van de map aanpassen.

Groetjes,

Daniel

eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/13, 16:01:30 »
Citaat van: Daniel78
Ik weet niet waar het probleem is ontstaan, maar misschien kan het volgende je wel helpen. (ik weet niet of dit de juiste manier is, maar helpt wel waarschijnlijk)

Tik in het terminalvenster sudo nautilus

Surf naar de jouw genoemde map en rechtsklik op de map icons. Kies hier voor eigenschappen en dan rechten. Dan kan je de eigenaar van de map aanpassen.

Groetjes,

Daniel
Moet je daar niet eerst root user voor zijn??

Als je root wilt worden in nautilus dan ga je nara terminal en typ sudo su

en dan typ je je wachtwoord in en dan typ je nautilus.
Een trotse linux-beginner!

eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/13, 16:04:23 »
Het is ofwel
/usr/share/icons
of
/home/naam/.icons

In de tweede map hebt ge sowieso schrijfrechten, in de eerstgenoemde moet ge inderdaad nautilus met rootrechten openen, maar of het verstandig is om daar de rechten te gaan veranderen weet ik niet. Het is toch niet zo dat ge elke dag in die map moet zijn, dan kunt ge beter voor die ene keer gewoon gksudo nautilus gebruiken, uw bestanden daar zetten en dan nautilus afsluiten.

eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/13, 16:15:58 »
Citaat van: jeffycoboy
Citaat van: Daniel78
Ik weet niet waar het probleem is ontstaan, maar misschien kan het volgende je wel helpen. (ik weet niet of dit de juiste manier is, maar helpt wel waarschijnlijk)

Tik in het terminalvenster sudo nautilus

Surf naar de jouw genoemde map en rechtsklik op de map icons. Kies hier voor eigenschappen en dan rechten. Dan kan je de eigenaar van de map aanpassen.

Groetjes,

Daniel
Moet je daar niet eerst root user voor zijn??

Als je root wilt worden in nautilus dan ga je nara terminal en typ sudo su

en dan typ je je wachtwoord in en dan typ je nautilus.
Ik heb het voor ik het bericht typte geprobeerd, en de manier zoals ik het doe ben je gelijk root. Vraag niet hoe het kan, maar het is zo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/13, 16:26:33 »
sudo is altijd beter dan sudo su, want veiliger: je hoeft helemaal niet permanent root te zijn.

eigenaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/13, 18:15:41 »
Ff tussendoor, zodat ik het ook begrijp. Met het commando sudo su ben je dus de hele tijd dat je computer aanstaat root? Totdat je de computer uitzet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
eigenaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/13, 18:17:27 »
Citaat van: Daniel78
Ff tussendoor, zodat ik het ook begrijp. Met het commando sudo su ben je dus de hele tijd dat je computer aanstaat root? Totdat je de computer uitzet?
Totdat je de terminal uitzet.

sudo of gksudo voor een commando (de laatste voor een grafisch progje) geeft alleen maar rootrecht voor dat ene commando.

Offline siegi

  • Lid
eigenaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/13, 18:18:43 »
Citaat van: Daniel78
Ff tussendoor, zodat ik het ook begrijp. Met het commando sudo su ben je dus de hele tijd dat je computer aanstaat root? Totdat je de computer uitzet?
En netter commando, wat hetzelfde doet als sudo su is overigens sudo -i

eigenaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/13, 18:33:13 »
Kijk, weer wat geleerd :)

eigenaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/13, 18:53:58 »
Citaat van: Nunslaughter
Het is ofwel
/usr/share/icons
of
/home/naam/.icons
zat ik gewoon in de verkeerde icons map te zoeken  .... grrrr

beginnersfoutjes :)