Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer werkt niet.  (gelezen 978 keer)

Printer werkt niet.
« Gepost op: 2015/05/29, 14:18:09 »
L.S
Ik heb een desktop en een laptop die ik om en om wil gebruiken om te printen via een kabel naar een canon pixma MP 160. Met de desktop lukt het goed. Maar met de laptop gaat het niet. Alle instellingen die op de desktop staan heb ik overgenomen van printereigenschappen en die ook zo ingesteld op de laptop. Op de laptop heb ik windows 8.1 en ubuntu 14.04 staan. In windows print hij ook goed maar onder ubuntu niet. Ik heb ook een dvd driver van de canon printer geprobeerd maar helaas. Via de canon side heb ik geprobeerd een driver te selecteren, maar daar staat geen ubuntu aangegeven. Ik heb alles geprobeerd maar niets werkt, maar de desktop werkt wel!!!!
Alvast bedankt.


Re: Printer werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/29, 15:11:51 »
Die site heb ik ook allemaal geprobeerd.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/29, 23:21:16 »
Die Canon MP160 heb ik ook jaren gebruikt. Die doet het tegenwoordig gewoon zonder bijkomende installaties. Moeizaam die twee drivers installeren is echt niet meer nodig, ook niet in 14.04. Start die laptop eens met een Live CD, installeer de printer en kijk of hij het dan wel doet, zou ik zeggen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Printer werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/30, 12:32:53 »
De stappen van aardje werkt ook niet, en ik had al vermeld dat ik een orginele cd geprobeerd heb.

Re: Printer werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/30, 17:14:11 »
Alles is het zelfde 14.04, alleen de desktop is 32bit en de laptop 64bit

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/30, 18:18:46 »
32/64 bit: Dat kan het verschil maken. Extra te installeren ia32-libs . Bij onze Duitse broeders is voor Ubuntu 12.04 een instructie te vinden:
https://wiki.ubuntuusers.de/Canon/Drucker?redirect=no


op ca. 1/3 van dat artikel staat het volgende:
Citaat
[....]
Einige Anwender berichten, dass mit
sudo dpkg -i --force-architecture *.deb
eine Installation und der Betrieb unter 64-Bit funktioniert.

Wird der Treiber auf einem 64-bit-System installiert, kann es vorkommen, dass trotz Verwendung des Schalters "--force architecture" kein Druck stattfindet. Der Drucker wird zwar erkannt und kann eingerichtet werden, jedoch wird (zumindest über den USB-Anschluss) keine Seite gedruckt. Unter CUPS (http://localhost:631) wird in der Jobansicht unter Umständen "/usr/lib/cups/filter/pstocanonij failed" angezeigt. Dies ist das sichere Anzeichen dafür, dass der Treiber nicht auf Basis des 64-bit-Systems zu den entsprechenden Bibliotheken gelinkt werden kann. In diesem Fall hilft die Installation eines zusätzlichen Pakets, um den 32-bit-Treiber auch unter 64-bit-Systemen zu betreiben:  ia32-libs (universe, nur bis einschließlich Ubuntu 13.04)

Paketliste zum Kopieren:
sudo apt-get install ia32-libs
sudo aptitude install ia32-libs

Succes.

Re: Printer werkt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/30, 20:13:43 »
Dit zijn de instellingen.
Zie bijlage
Ik zal kijken of de duitse info kan werken, het is wel voor 12.04

Offline Nero

  • Lid
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/30, 20:43:20 »
Heb ook reeds enkele malen problemen gehad met Canon 64-bit. Toen opgelost door de printer en de scanner (afzonderlijke apparaten) aan te sluiten op een Raspberry, en dan te gebruiken als netwerk apparaten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/30, 20:47:05 »
Dan is dat het euvel waarschijnlijk.
De instellingen die je op je desktop had ingesteld, die heb je ook in je laptop gezet.
Welke instellingen zijn dat?

Wie weet is er alleen maar een 32 bit driver en geen 64 bit.

Just Vecht hier zegt dat hij de printer al jaren gebruikt. Mij benieuwen op welke pc hij die heeft, een 32 bit of een 64 bit.

32 bits!

Ik ben weer thuis. Ja, ik gebruik alleen 32 bits versies. Het 64 bits tijdperk is hier in huize Vecht nog niet begonnen. Dat kon nog wel even duren ook. Het staat me bij dat ik ook elders problemen gelezen heb over 32 bits drivers die het op 64 bits niet willen doen. Nou, dan hebben we hier wellicht zo'n situatie? Dat ia32-libs heb ik ook al een keer of wat genoemd gezien.

Nou, succes!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 22:07:20 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/31, 10:05:27 »
Die Canon MP160 heb ik ook jaren gebruikt. Die doet het tegenwoordig gewoon zonder bijkomende installaties. Moeizaam die twee drivers installeren is echt niet meer nodig, ook niet in 14.04. Start die laptop eens met een Live CD, installeer de printer en kijk of hij het dan wel doet, zou ik zeggen.
Wij gebruiken een Canon MP250 en inderdaad, usb stekker er in en printen maar.
Je zou het eens een live usb of dvd met  ubuntu 14.04 kunnen proberen, de printer zou normaal gesproken direct moeten werken.



Re: Printer werkt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/31, 14:49:52 »
Heel vreemd, het duitse advies van EZ man opgevolgd.
De printer start met printen maar stopt dan op driekwart, het papier blijft er in zitten maar wanneer ik de USB stekker er uit haal, komt het papier er uit.
De USB stekker er weer in, dan wordt het document (zonder wat te doen) opnieuw voor driekwart geprint en blijft het papier weer zitten. In de afdruk lijst staat nog steeds dat hij aan het afdrukken is.
De tekst staat er wel volledig op, wat blijft er nog over te doen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/31, 14:57:14 »
Heel vreemd, het duitse advies van EZ man opgevolgd.
De printer start met printen maar stopt dan op driekwart, het papier blijft er in zitten maar wanneer ik de USB stekker er uit haal, komt het papier er uit.
De USB stekker er weer in, dan wordt het document (zonder wat te doen) opnieuw voor driekwart geprint en blijft het papier weer zitten. In de afdruk lijst staat nog steeds dat hij aan het afdrukken is.
De tekst staat er wel volledig op, wat blijft er nog over te doen.

Misschien een andere USB aansluiting proberen; of het eens proberen met een live-usb/dvd, er kan ook iets fout zijn gegaan met de installatie van Ubuntu

Re: Printer werkt niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/31, 15:51:28 »
Een kleine correctie, wanneer printer stopt staat er ook niet alle tekst op. Dus hij print tot ongeveer halverwege. USB stekker  uit laptop , halve print komt er uit rollen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Printer werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/31, 15:56:32 »
Tja, ik denk dat je met eigen improvisatie uit het onderstaande bericht iets voor jou printer kunt aanpassen :
 http://askubuntu.com/questions/476320/printer-prints-half-of-page