Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?  (gelezen 2408 keer)

Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Gepost op: 2015/05/27, 19:09:15 »
Ooit draaide ik onder win het programma DeskNow waarin gebruikers ook bestanden konden beheren in hun eigen account of op gedeelde accounts. Dat werkte erg handig.
Op de site zie ik trouwens ook een linux versie maar die is niet binnen softwarecentrum te vinden.  :|

Is Gadmin-Samba ook zoiets?

Zoiets speelt al langer in mijn gedachten. Een soort van servertje opzetten binnen mijn netwerkje, zowel intranet als internet. Beveiligd door gebruikersaccounts met eigen wachtwoorden.
Maar hoe? Linux server is mij (denk ik) te hoog gegrepen. Met Gadmin-Samba? Of zijn er betere (makkelijkere) oplossingen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/28, 12:42:54 »
Ooit draaide ik onder win het programma DeskNow waarin gebruikers ook bestanden konden beheren in hun eigen account of op gedeelde accounts. Dat werkte erg handig.
Op de site zie ik trouwens ook een linux versie maar die is niet binnen softwarecentrum te vinden.  :|

Is Gadmin-Samba ook zoiets?

Zoiets speelt al langer in mijn gedachten. Een soort van servertje opzetten binnen mijn netwerkje, zowel intranet als internet. Beveiligd door gebruikersaccounts met eigen wachtwoorden.
Maar hoe? Linux server is mij (denk ik) te hoog gegrepen. Met Gadmin-Samba? Of zijn er betere (makkelijkere) oplossingen?
ownCloud? https://owncloud.org/
Bestanden kunnen beheerd en gedeeld worden ala Dropbox, er is een synchronisatie client, maar je kunt ook mounten als webdav. Daarbij een uitstekende webomgeving voor beheer. Bij mij werkt het uitstekend.

DeskNow lijkt anders ook een Linux versie te hebben:
Citaat
DeskNow can be installed in minutes, on Windows, Linux, FreeBSD, Solaris, Mac OS X, etc.
(http://www.desknow.com/
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 12:47:27 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline atomos

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/28, 13:08:23 »
ik heb hier een Raspberry pi 2B met owncload draaien. De bootsector staat op de SD kaart en de rest van de boot op de Hardeschijf :)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/28, 13:30:02 »
Owncloud werkt perfect, is te benaderen zelfs via het internet en je kan zelf als beheerder de gebruikers aanmaken en beheren.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/28, 15:30:10 »
Owncloud. De naam alleen al bevalt me. My own cloud. Liever niet Others cloud. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Ook te verkrijgen via softwarecentrum? Dat zal ik ook nog even kijken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/28, 16:12:56 »
Owncloud. De naam alleen al bevalt me. My own cloud. Liever niet Others cloud.
Jaja, de naam, daar is over nagedacht.....  =D =D =D
(en owncloud is goooooooed)

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/28, 19:54:44 »
Owncloud. De naam alleen al bevalt me. My own cloud. Liever niet Others cloud. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Ook te verkrijgen via softwarecentrum? Dat zal ik ook nog even kijken.
De sync client wel, maar ik zou voor de server de nieuwste versie van hun site halen. Owncloud is nu sinds versie 8 behoorlijk goed bruikbaar en de performance is ook veel beter dan eerdere versies. Ga duS voor versie 8!

Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/28, 20:03:02 »
Owncloud. De naam alleen al bevalt me. My own cloud. Liever niet Others cloud. Daar ga ik me eens in verdiepen.
Ook te verkrijgen via softwarecentrum? Dat zal ik ook nog even kijken.
De sync client wel, maar ik zou voor de server de nieuwste versie van hun site halen. Owncloud is nu sinds versie 8 behoorlijk goed bruikbaar en de performance is ook veel beter dan eerdere versies. Ga duS voor versie 8!

Klopt de laatste versie is zeer stabiel en die raad ik ook zeer aan.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/28, 20:17:29 »
Ook te verkrijgen via softwarecentrum?
Nee, vanwege onderhoudsproblemen is het ownCloud server-pakket uit de Ubuntu pakketbron. Er is wel een sync-client in de pakketbron.

De OpenSuse community heeft een ownCloud pakketbron voor Ubuntu (zelf download ik de .tar) zie https://owncloud.org/install/

Voor ownCloud is ook een webservice (en databaseservice) nodig. Staat uitgebreid beschreven (met als voorbeeld installatie op Ubuntu 14.04 server) in de (Engelstalige) installatiehandleiding.

Voor veilig gebruik op internet moet uiteraard ook de webserver correct (bijv. apache2) worden geconfigureerd (https), sterke wachtwoorden worden gebruikt, enz.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 20:19:15 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/28, 21:02:21 »
Hoewel ik zelf fan ben van owncloud en ook een servertje heb draaien op een raspberry. Zou ik misschien toch voor de eenvoud tonido aanraden.

Hier hoef je niet te foefelen met een webserver/database op te zetten.
http://www.tonido.com/tonidodesktop/

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/28, 22:15:22 »
Hmm, hoe werkt dat? Ze zijn zeer summier op hun webpagina. Lijkt erop dat je van een externe service afhankelijk bent, of heb ik dat mis?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/29, 05:29:43 »
Hoewel ik zelf fan ben van owncloud en ook een servertje heb draaien op een raspberry. Zou ik misschien toch voor de eenvoud tonido aanraden.
Klinkt altijd moeilijk, een 'server' installeren, maar het stelt helemaal niets voor:

sudo sh -c "echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/isv:/ownCloud:/community/xUbuntu_14.04/ /' >> /etc/apt/sources.list.d/owncloud.list"
sudo apt-get update
sudo apt-get install owncloud
http://software.opensuse.org/download.html?project=isv:ownCloud:community&package=owncloud
« Laatst bewerkt op: 2015/05/29, 05:33:39 door markba »

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/29, 06:31:46 »
Klopt, je krijgt dan echter wel sqlite als database wat niet erg aan te raden is. Om een goed werkend systeem te hebben moet je dus toch mysql installeren, een database aanmaken en wat php configuraties aanpassen. Zelf vond ik het niet erg moeilijk, dus dat zou iemand moeten tegenhouden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/29, 20:37:11 »
Klopt, je krijgt dan echter wel sqlite als database wat niet erg aan te raden is. Om een goed werkend systeem te hebben moet je dus toch mysql installeren, een database aanmaken en wat php configuraties aanpassen. Zelf vond ik het niet erg moeilijk, dus dat zou iemand moeten tegenhouden.
Dit is overkill voor de simpele toepassing waar om gevraagd wordt. Laten we de dingen niet moeilijker/lastiger maken dan nodig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/29, 20:48:50 »
Dit is overkill voor de simpele toepassing waar om gevraagd wordt. Laten we de dingen niet moeilijker/lastiger maken dan nodig.
Er staat hier een tweede Pi naast als mysql databaseservertje, dat is pas overkill (maar leuk omdat het kan). 8-)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/30, 09:05:43 »
Klopt, je krijgt dan echter wel sqlite als database wat niet erg aan te raden is. Om een goed werkend systeem te hebben moet je dus toch mysql installeren, een database aanmaken en wat php configuraties aanpassen. Zelf vond ik het niet erg moeilijk, dus dat zou iemand moeten tegenhouden.
Dit is overkill voor de simpele toepassing waar om gevraagd wordt. Laten we de dingen niet moeilijker/lastiger maken dan nodig.
Nou, het maakte bij mij owncloud bruikbaar, met sqlite was het allemaal erg traag, omdat owncloud zoveel met de database doet. Synchroniseren van 5000 foto's ging van enkele uren naar enkele minuten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/30, 09:17:33 »
Klopt, je krijgt dan echter wel sqlite als database wat niet erg aan te raden is. Om een goed werkend systeem te hebben moet je dus toch mysql installeren, een database aanmaken en wat php configuraties aanpassen. Zelf vond ik het niet erg moeilijk, dus dat zou iemand moeten tegenhouden.
Dit is overkill voor de simpele toepassing waar om gevraagd wordt. Laten we de dingen niet moeilijker/lastiger maken dan nodig.
Nou, het maakte bij mij owncloud bruikbaar, met sqlite was het allemaal erg traag, omdat owncloud zoveel met de database doet. Synchroniseren van 5000 foto's ging van enkele uren naar enkele minuten.
Dat is een groot verschil. Je weet zeker dat er geen andere variabelen een rol spelen (netwerk etc.)? Zal binnenkort eens een testje doen, eens kijken of we dit kunnen reproduceren.

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/30, 21:08:33 »
Er zijn vast wel meer redenen voor dit verschil, maar de database maakte enorm veel uit. Dit was verigens nog met Owncloud 6. Ik ben toen aan het profilen geweest en owncloud  deed honderden database queries per file handeling. Dat nam meer dan twee derde van de tijd in beslag. E.e.a. werd verergerd doordat sqlite altijd aan whole table locking doet, waardoor er geen parallele handelingen mogelijk zijn. Owncloud 8 zou iets beter moeten zijn, maar dat heb ik niet getest aangezien ik bij mysql ben gebleven.
Ben nieuwsgierig of bij jou ook zo'n verschil is (met owncloud 8?).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/30, 22:24:00 »
Er zijn vast wel meer redenen voor dit verschil, maar de database maakte enorm veel uit. Dit was verigens nog met Owncloud 6. Ik ben toen aan het profilen geweest en owncloud  deed honderden database queries per file handeling. Dat nam meer dan twee derde van de tijd in beslag.
Wat ik zo begrepen heb, is het juist dit aspect waar bij iedere nieuwe versie sterk de nadruk op heeft gelegen: snellere sync en minder db-io. Heb destijd OC6 getest met sqlite, maar niet met zoveel bestanden als jij. Mogelijk dat dit probleem ook niet meer speelt in OC8.

Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/01, 16:08:20 »
Ik heb owncloud toevallig van het weekend vervangen door seafile.  Mijn eerste indruk is, dat het wat flexibeler is qua dropbox achtige functionaliteit, maar het heeft niet alle extra apps van owncloud. Je kunt meerdere bilbiotheken aanmaken en per systeem kijken welke je wilt syncen. Ook syncen naar telefoon werkt erg goed. Net als met dropbox kun je bestandslijsten bekijken en pas downloaden wanneer je iets nodig hebt.

Ik moet nog een tijdje spelen om echt een goed oordeel te kunnen geven, maar op het eerste gezicht ben ik erg positief.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/01, 16:54:44 »
Ik heb owncloud toevallig van het weekend vervangen door seafile. 
Heb de features van seafile  eens bekeken, en daar vielen me 2 dingen op die me zeer nuttig leken: incremental sync en client side encryption. Kijk je iets verder dan is het maar betrekkelijk.

Incremental sync werkt eigenlijk alleen goed op niet-gecomprimeerde (grote) bestanden, en daarvan zijn er niet zo heel veel (zie deze discussie). Een voorbeeld is VM-images; maar ja, wie gaat die nu syncen? Het voordeel is nogal beperkt.

Client side encryption klinkt ook leuk, maar die breekt de web-interface, want hoe moet die dan de data tonen als er geen sleutel is (zie deze discussie); of anders moet je moeilijk doen met ontsleutelen in de browser, maar dat is ook niet veilig want je kunt die (javascript-)code die van de (niet-vertrouwde) server afkomt niet vertrouwen.

Interesting (iig voor mij): want deze 2 features die ik echt nodig dacht te hebben (en die niet in owncloud zitten), blijken in de praktijk toch redelijk nutteloos. Ben weer wat wijzer (en hopelijk jullie ook).

Citaat
Je kunt meerdere bilbiotheken aanmaken en per systeem kijken welke je wilt syncen. Ook syncen naar telefoon werkt erg goed. Net als met dropbox kun je bestandslijsten bekijken en pas downloaden wanneer je iets nodig hebt.
Sinds een tijdje, werken deze dingen in owncloud eender.

@FreeTheBee. Wat is jouw overweging geweest om seafile ipv owncloud te gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/01, 17:11:47 door markba »

Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/01, 18:11:51 »
Toen ik owncloud installeerde werkte de desktop-client nog niet geweldig, door gebrek aan inotify support. Dit is inmiddels opgelost, maar ondertussen was ik al alternatieven gaan zoeken. Ik gebruik nu met name unison voor synchroniseren via een vps. Dit werkt wel ok, maar het automatisch syncen was/is een beetje gepruts en verschillende versies werken niet met elkaar (niet ideaal met een arch desktop en debian vps).  Als alternatief heb ik git-annex geprobeerd, maar daarvan liepen de repos nogal uit de hand qua formaat. Daarna syncthing getest (soort bt-sync), die werkte wel goed, alleen kon ik die op m'n werk niet gebruiken vanwege de firewall.

Laatst hoorde ik van een vriend erg positieve verhalen over seafile dus ik heb er eens naar gekeken. Vooral het fijn afstellen van syncs en client side encryptie spraken me aan. De web interface gebruik ik weinig, dus de beperkingen qua encryptie zijn voor mij niet zo belangrijk. Installeren en instellen ging allemaal vrij eenvoudig en tot nog toe werkt het naar behoren.  Ik moet nu alleen een vervanging van mijn owncloud calender zoeken (misschien Baikal).

Het lijkt dat owncloud inmiddels ook alles doet wat ik wil (wist niet van bibliotheken), maar ik ben eventjes afgehaakt. Ik heb wat problemen met upgrades gehad, vooral naar versie 8. Ook heb ik het idee dat ze een beetje alles tegelijk willen doen, terwijl ik enkel iets zoek om bestanden te synchroniseren. Ondanks dit kan het zomaar zijn dat ik over een paar weken toch weer met owncloud aan de gang ga, mocht seafile toch niet bevallen ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Simpel doch veilig bestanden-servertje bouwen?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/01, 22:39:57 »
Ja, seafile is erg fijn en tot versie 8 van owncloud was hij ook snelle. Misschien nog steeds wel, maar heb dat niet getest. Nadeel van seafile is voor mij dat het eigelijk een django app is. Normaal ben ik erg fan van django, programmeer daar zelf ook websites in, maar in dit geval betekent het een extra belasting van mijn low powered nas. Ook is de installatie op de nas veel lastiger.