Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beperkt ondersteunende drivers  (gelezen 1073 keer)

Offline duukie

  • Lid
beperkt ondersteunende drivers
« Gepost op: 2008/01/05, 15:55:20 »
Hallo allemaal...

Heb net ubuntu 7.10 desktop geinstalleerd naast win xp, werkt prima maar na het verwijderen van de driver uit beperkt ondersteunende software, dus niet alleen uitgevinkt, krijg ik na het opstarten een vertekend beeld te zien van mijn desktop.
kan niet meer zien waar mijn muis is enzo dus kan niet meer werken.
mijn vraag is: hoe krijg ik deze driver weer geinstalleerd?
zal waarschijnlijk via een terminalvenster moeten gebeuren maar ik ben een beginner onder de beginnelingen.

mijn videokaart is een: ati radeon x1550[sapphire]
ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven voor een oplossing.

groetjes...duukie...

beperkt ondersteunende drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/06, 07:53:57 »
Tijdens het opstarten op ESC drukken: je komt dan in het GRUB-menu terecht. Dat is een lijstje met opstartmogelijkheden.  Het eerste lijntje is je gewone besturingssysteem dat normaal opstart.  Je verplaatst je met de pijltjes naar het tweede lijntje, waar er "Recovery Mode" staat. Druk enter en laat alle tekst maar over het scherm rollen.  ...
Op het einde stopt hij in een commando-lijn: met de vermelding "root@computer"
let op, je bent dan "root" dit is zoveel als de beheerder van de computer: je mag dan echt alles, inclusief je systeem verknoeien.. :)
Doe daar het volgende commando:dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgOveral ja op antwoorden (altijd akkoord gaan met de voorgestelde antwoorden) tenzij je echt zeker weet dat het anders moet.  Let op wanneer hij naar het scherm vraagt: daar kies je dus in principe ATI.  
Met de optie "-phigh" zou hij slechts een paar vragen moeten stellen, alleen de belangrijkste dus, maar vraagme niet hoeveel.  Ik heb het vroeger één keer gedaan, zonder die optie en toen waren er véél.
Oh ja, bedienen doe je met de TAB-toets.  Bevestigen met de binnenste ENTER-toets (dus niet die van het numerieke toetsenbord)
Als je helemaal op het einde van die vragenriedel bent, typ je aan de commandoprompt: exit, geef ENTER.  Je bent dan geen root meer en de grafische omgeving wordt opgestart.  Ziet ze d'r toch nog niet goed uit, doe op dat moment eens CTR+ALT+Backspace om die grafizche omgeving opnieuw op te starten...

Succes
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline duukie

  • Lid
beperkt ondersteunende drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/06, 17:05:14 »
dank je wel, ik ga het meteen proberen :-)

Offline duukie

  • Lid
beperkt ondersteunende drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/06, 17:58:39 »
Ja, het werkt weer, dank je wel:-)

greetzz...duukie...

beperkt ondersteunende drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/06, 18:00:33 »
Fijn, graag gedaan. :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

beperkt ondersteunende drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/06, 18:04:50 »
BTW, bij mij heeft hij met -phigh alleen de resoluties gevraagd, en zonder -phigh o.a. de diameter van mijn muisbal ;) :D. (Helaas heb ik een optische muis)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net