Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer laptop en Linux Mint  (gelezen 1995 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Acer laptop en Linux Mint
« Gepost op: 2024/02/07, 10:31:58 »
Hallo medeforummers,
zoals enkelen van jullie het misschien nog kunnen herinneren, heb ik een Acer ES1-533 laptop, die geen enkele distro van Linux accepteert.
Nu heb ik op dit forum een manier gevonden, om toch Mint via een omweg te kunnen installeren. Alleen is dat een verouderde versie, namelijk 19.2 die nou jammer genoeg niet meer wordt ondersteund.
Geen enkele andere distro kan opgestart worden met deze laptop. Zowel met GPT als met MBR geen succes.
Nu is mijn vraag: kan ik deze distro online upgraden naar een nieuwere versie? Zo ja; hoe doe ik dat? Ik bedoel, met welke commando's?
Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop op een gunstig reply.

Grtz, John.

Offline bart85

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/07, 10:55:35 »
Citaat
Nu heb ik op dit forum een manier gevonden, om toch Mint via een omweg te kunnen installeren.
Kun je dit bericht op het forum met een link delen? Mij lijkt nl. dat andere distro's dan ook wel mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/07, 11:03:51 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/07, 14:32:27 »
Hoi bart85,
bedankt voor je reactie. Maar zoals ik al eerder schreef: alleen LM 19.2 start op in de uitprobeerversie. Geen enkele andere. En ik heb al heel wat uitgeprobeerd.
Ik had zelfs gelezen dat Ubuntu een UEFI-sleutel had, maar nogmaals, niet een distro (behalve LM 19.2) start op. Ze bevriezen ala minuut.
Trouwens; zelfs LM19.2 wil niet op de normale manier installeren; loopt elke keer weer vast bij het installeren van de bootloader.
De wijze die ik toen van iemand hier op dit forum toegezonden kreeg, staat ook vermeld bij "Ask Ubuntu". Zoek maar op de term "ubiquity".

Helaas kan ik het topic van mij niet terugvinden, anders had ik wel de link geplaatst.
Grtz.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/07, 14:53:31 »
Citaat
wil niet op de normale manier installeren; loopt elke keer weer vast bij het installeren van de bootloader.

In UEFI BIOS zet je Fastboot en Secureboot uit
Op de HDD of de SSD maak je een kleine FAT32 partitie van 500 MB met Gparted en vlag je die als ESP (Efi Systeempartitie) en BOOT , en op die kleine FAT32 installeer je de GRUB .


https://www.compusers.nl/linux/tips-uefi-linux

En met welke software maak jij zo een opstartbare Linux USB stick ?
« Laatst bewerkt op: 2024/02/07, 14:58:32 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/07, 15:14:42 »
Hoi Oesje, ook bedankt voor de reactie.
Maar volgens mij lezen jullie er over heen. Ik schreef dat er geen enkele distro opgestart kan worden door deze laptop.
Ik kan nu dus wel in het bestaande systeem die partities aanmaken, maar dan? Hoe installeer ik het nieuwe systeem als ie niet eens opstart?
Daarom vroeg ik mij af, of het online of met commando's kon. Ik heb wel een site gevonden waar ze schrijven over een upgrade, "sudo mintupgrade check" en "sudo mintupgrade download".
Alleen het systeem wat ik nu heb (19.2) wordt niet meer ondersteund en krijgt ook geen updates meer.
Als ik bovenstaande opdrachten ingeef, krijg ik als reactie kan mintupgrade niet vinden.

Trouwens de USB-stick maak ik met Rufus. Ik moet wel de GPT-versie kiezen, want MBR pakt ie niet. Zelfs bij Windows niet.
Grtz.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2024/02/07, 15:39:57 »
Bij mij is het ook opgevallen dat de nieuwste versie van Rufus alleen maar GPT ondersteunt . Een alternatief om USB live stick aan te maken is Balena Etcher .
https://etcher.balena.io/
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/07, 15:55:29 »
Ik ben net weer wezen kijken in mijn systeem; de update-knop is weliswaar voorzien van een rode kruis, maar ik krijg desondanks de vraag of ik wil upgraden naar LM 19.3 Tricia.
Kan ik dit straffeloos doen? Wordt mijn bootloader die met de eerste installatie weggeschreven is, niet weer overschreven?
Indien dat het geval is, ben ik net zo ver van huis.

Grtz, John.

Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2024/02/07, 17:20:37 »
@ DJ93,

Een niet meer ondersteund besturingssysteem moet je niet meer installeren.

Installeer liever een recenter besturingssysteem bv. Linux Mint 21.3 Mate:

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=312

*** Neem wel een kopie van al uw belangrijke documenten en bewaar die op een externe HDD/SSD of USB-stick (64GB) ... na de nieuwe installatie kan je die terug zetten.

Graag het volgende ook melden:

1) - welke besturingssystemen werken er, momenteel, op jou machine ?

2) - is de opstartvolgorde in het Bios al ingesteld om op te starten vanaf een USB-stick ?

Graag  melden in uw volgend bericht  A.U.B.

« Laatst bewerkt op: 2024/02/07, 17:31:36 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2024/02/07, 19:13:18 »
Hallo allen,
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb, zoals ik hier boven al vermelde, de mogelijkheid gekregen van het systeem om te upgraden naar 19.3 en ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het maar uitgevoerd.
Het duurde wel erg lang (ruim 2,5 uur) maar het is gelukt =D.
Na het updaten kreeg ik de vraag of ik naar een nieuwere versie (20) wilde upgraden. Dat wil ik wel en dat doe ik morgen.
@spievensterke: dat ik in het BIOS de opstartvolgorde moet aanpassen, weet ik wel. Heb immers 19.2 geinstalleerd. Maar zoals eerder opgemerkt; geen enkel ander distro wil opstarten.
Maar de manier is nu gevonden. Morgen stap ik over naar 20 en misschien daaruit naar 21.

Allemaal nogmaals bedankt en tot de volgende.
Groet, John.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2024/02/08, 10:09:11 »
Hallo allemaal,
zoals voorgenomen, ben ik daarnet begonnen met het proberen upgraden van 19.3 naar 20.
Ik heb de voorschriften van deze site https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade-to-mint-20.html gevolgd.
Alleen komt er op een gegeven moment de volgende melding: Error: The packages above have incorrect versions. They can be downgraded using Software Sources -> Maintenance -> Downgrade Foreign packages.
Nu heb ik dit bij "Pakketbronnen" uitgevoerd, Maar zonder resultaat. Steeds dezelfde melding. Weet er iemand wat er hier fout gaat?

Hopend op een oplossing, groet ik u.
John.

Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2024/02/08, 11:03:14 »
Dit is volgens mij geen goede werkwijze.

De focus moet liggen op:
"waardoor komt het dat die nieuwere versies 20 & 21 niet opstarten?"

Citaat
... die geen enkele distro van Linux accepteert.
Wat wordt hier juist bedoeld?
- Is dat: de Live-USb of Live-DVD die niet wordt geaccepteerd en niet kan starten?
- OF is dat: De Live-versie start wél en kan installeren, doch daarna kan niet opgestart worden met de nieuwe installatie?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline peer

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2024/02/08, 11:48:31 »
Hallo allemaal,
zoals voorgenomen, ben ik daarnet begonnen met het proberen upgraden van 19.3 naar 20.
Ik heb de voorschriften van deze site https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade-to-mint-20.html gevolgd.
Alleen komt er op een gegeven moment de volgende melding: Error: The packages above have incorrect versions. They can be downgraded using Software Sources -> Maintenance -> Downgrade Foreign packages.
Nu heb ik dit bij "Pakketbronnen" uitgevoerd, Maar zonder resultaat. Steeds dezelfde melding. Weet er iemand wat er hier fout gaat?

Hopend op een oplossing, groet ik u.
John.
Erg lastig om hier een goede respons op te geven. Kan het zijn dat jouw Acer nog een 32bit laptop is???  Ik geloof dat mint 19 nog een 32 bit uitvoering heeft maar mint 20 niet meer. Dat zou verklaren waarom je niet kan updaten.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2024/02/08, 11:58:39 »
Citaat
Trouwens de USB-stick maak ik met Rufus. Ik moet wel de GPT-versie kiezen, want MBR pakt ie niet. Zelfs bij Windows niet.

Vertel eerst eens hoe jij zo een linux Live USB aanmaakt . In welk bestandsformaat jij die formatteert , moet FAT 32 zijn .

Maar ik heb op de Acer Support pagina iets intressants terug gevonden .
https://community.acer.com/en/discussion/657378/i-have-problem-with-es1-533-cant-change-boot-mode-to-legacy
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2024/02/08, 12:02:56 »
Hoi emvedeesje, ook bedankt voor de reactie.
Natuurlijk heb ik ook veel liever een clean install. Maar dat is blijkbaar onmogelijk met deze lappie.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik denk dat gaande is.
Deze laptop heeft een UEFI-BIOS. Hier zit geen mogelijkheid bij om voor Legacy of CSM te kiezen, want dan was ik van alle ellende af.
Verscheidene stikkies al uitgeprobeerd, en geloof me dat zijn geen wegwerp attributen. Een DVD-station heb ik niet op de laptop, want daar gebruik ik een 2e SSD in.
En inderdaad ben ik ook benieuwd naar jouw vraag waarom de nieuwste versies niet willen opstarten. Als je het weet, hoor ik het heel graag.
Bij het opstarten met een USB-stick komt het logo van Mint of Ubuntu wel in beeld, maar dat is dan alles. Het gaat absoluut niet verder.
Dus wat ik al eerder gehoord/gelezen heb om bij de installatie voor "iets anders" te kiezen, werkt dus niet omdat ik niet zo ver kom.

Nogmaals: enkel en alleen versie 19.2 van Linux Mint start verder op in de uitprobeer variatie. Waar dit aan ligt en hoe dat kan is voor mij ook een raadsel.
Ik heb gelezen dat versie 19.3 (die ik nu gebruik) tot april 2024 ondersteund wordt.
Dan zal het waarschijnlijk alleen Windows zijn op deze pc.

Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is, en mocht je nog suggesties hebben: graag.
Hoe dan ook, bedankt voor je reply en een groet.
John.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #14 Gepost op: 2024/02/08, 12:12:23 »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2024/02/08, 12:13:39 »
@peer en @Oesje,
Bedankt voor de reacties.
Maar de laptop heeft een 64-bits processor, want Windows 10 draait er wel op. En de 19.2 en 19.3 van Mint zijn ook 64-bits.
Met Rufus een opstartdisk maken is mijn standaard werkwijze. Natuurlijk wordt er in FAT32 geformatteerd.

Hierbij hoop ik alle vragen en verwonderingen beantwoord te hebben.
Groet.

Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2024/02/08, 13:19:11 »
Citaat
Bij het opstarten met een USB-stick komt het logo van Mint of Ubuntu wel in beeld, maar dat is dan alles. Het gaat absoluut niet verder.

Het logo kan er soms wel wat lang staan, heb je dan al eens een volle 5 min gewacht om te zien of er ondertussen wél iets verder gebeurt?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline peer

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2024/02/08, 14:33:16 »
@peer en @Oesje,
Bedankt voor de reacties.
Maar de laptop heeft een 64-bits processor, want Windows 10 draait er wel op. En de 19.2 en 19.3 van Mint zijn ook 64-bits.
Met Rufus een opstartdisk maken is mijn standaard werkwijze. Natuurlijk wordt er in FAT32 geformatteerd.

Hierbij hoop ik alle vragen en verwonderingen beantwoord te hebben.
Groet.
WIndows 10 bestaat ook in 32bit uitvoering (heb ik hier in een uitgeklede versie op een heel oude laptop draaien). Maar als mint 19.2 64 bit is dan moet je laptop ook 64bit zijn.
Het wachten (wat emvedeesje voortstelt) lijkt mij goed om eens te doen. Het kan inderdaad heel erg lang duren voordat de opstart echt zichtbaar wordt.

Je zou nog kunnen proberen Ventoy "https://www.ventoy.net/en/index.html" op je usbdisk te zetten en je Mint 20 iso daar naar toe kopieren. Wellicht start de iso van mint dan wel goed op.

Ook zou je nog de tweede ssd weer kunnen verwisselen met de dvd-speler (als je die nog hebt) en dan de iso naar dvd branden en vandaar opstarten (gaat wel heel erg traaaaaaag).

Wat ook nog zou kunnen werken is als je de iso kopieert naar de sdd waar mint niet opstaat en vervolgens opneemt in grub van mint 19.2. Dan zou je de iso vanuit grub moeten kunnen starten. Is een ingewikkelde manier en het is voor mij te lang gelden om dit goed te kunnen uitleggen.

Voor je update probleem van Mint 19.3 naar Mint 20 zul je toch echt bij het Mint forum moeten zijn. Dat lijkt me een heel specifiek Mint probleem
 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2024/02/08, 14:42:28 »
Hier gebruik ik bij twijfel een USB stick met een ledje er in.
Zolang het ledje knippert, weet je dat er mee gewerkt wordt.
Bij twijfel kan dit soms duidelijkheid geven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #19 Gepost op: 2024/02/08, 16:50:37 »
Je zou de huidige 1ste schijf kunnen wisselen met een 480GB SSD én verwijder die tweede SSD, of ... plaats die tweede SSD in de plaats van de eerste schijf.
Probeer dan de laptop op te starten met uw opstartbare USB-stick van LM 21.3.

Kan je dat eens proberen?
Bericht ons hier hoe het allemaal verloopt (kan je nu wél opstarten vanaf de USB-stick, kan je eventueel nu wél installeren ...)

( ik heb een Acer Aspire 17" en ik heb de ingebouwde HDD vervangen door een SSD van 480 GB, ramgeheugen bij geplaatst en daarop al meerdere installaties uitgevoerd van een Linux-gestuurd besturingssysteem. Er staat géén Windowsbesturingssysteem geïnstalleerd - gebruik ik al meer dan 10 jaar niet meer.  --- Het kan best zijn dat jou toestel heel wat tegenstand biedt maar toch zou een en ander moeten lukken -- het kriebelt bij mij om jou ter plaatse te helpen , ik denk dat de afstand een spelbreker zal zijn ... van Roeselare/België naar ...?)

?? --> Een bijkomende vraag: hoe ziet jou GRUB er uit na het opstarten van de laptop ? Heb je een keuzemogelijkheid om een bepaald besturingssysteem te kiezen om daarmee te kunnen opstarten ?
« Laatst bewerkt op: 2024/02/08, 17:17:01 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline bart85

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #20 Gepost op: 2024/02/08, 18:50:41 »
https://medium.com/@thenujansandramohan/install-any-linux-distro-on-acer-aspire-es1-533-be8e2d6015ef

Heb je hier wat aan?
Hier staat in hoe je Linux installeert op een Acer ES1-533
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #21 Gepost op: 2024/02/09, 10:02:59 »
Hallo allemaal, goedemorgen.

@spievensterke: Ik geef even de configuratie van de laptop.
De laptop heb ik toendertijd gekocht met alleen een HDD van 200 GB en een dummy DVD-speler.
De HDD heb ik vervangen met een Samsung SSD van 500 GB. De dummy DVD-speler heb ik vervangen met een 2e SSD van 500 GB in een DVD-bracket.
Beide schijven worden herkend door het systeem.
Ik snap alleen de logica van het verwijderen van de 2e schijf effe niet. Toen ik LM 19.2 installeerde, had ik vooraf wel de 1e schijf verwijderd, want daar staat Windows 10 op en die wil ik nog niet kwijtraken.
In het UEFI-BIOS heb ik na het lezen van enkele tips (ook van pjotr) de Windows Bootmanager helemaal onderaan gezet in de rij. Deze kun je m.i. niet verwijderen, maar dat hoeft ook niet.
Toen ik de 2e schijf nog niet had ingebouwd, kon ik Linux Mint ook niet installeren op een andere schijf op die positie.
Ik val maar steeds in herhalingen; maar geen enkele distrubutie van Mint of Ubuntu wil opstarten. Enkel en alleen LM 19.2, maar die kan ook niet normaal installeren. Dus in eerste instantie zonder bootloader want daar bevriest ie ook weer.
Op dit moment beschik ik dus over 2 systemen: op schijf 1 Windows 10 en op schijf 2 Linux Mint 19.3 die ik kan opstarten met functietoets F12.

Ik voel me vereerd dat je me ter plaatse wilt helpen, maar inderdaad is de afstand te ver. Ik woon namelijk in Drenthe (noorden van Nederland).
Maar toch hartstikke bedankt; mooi dat er zoveel hulp en suggesties geboden wordt in dit forum.
Ik blijf het proberen, maar als het niet wil lukken is er ook geen man overboord hoor. Dan maar alleen Windows tot er een andere laptop aangeschaft is.
Nogmaals dank en een groet, John.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #22 Gepost op: 2024/02/09, 10:07:52 »
Hoi bart85, ook bedankt voor de reactie en de aangedragen suggestie.
Het is nogal wat leesvoer en daar neem ik dan enkele dagen de tijd voor om het goed te begrijpen.
Als ik eraantoe ben, laat ik het zeker weten.

Groet, John.

Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #23 Gepost op: 2024/02/09, 11:42:53 »
@ DJ93,

Citaat
Ik val maar steeds in herhalingen; maar geen enkele distrubutie van Mint of Ubuntu wil opstarten. Enkel en alleen LM 19.2, maar die kan ook niet normaal installeren. Dus in eerste instantie zonder bootloader want daar bevriest ie ook weer.
Op dit moment beschik ik dus over 2 systemen: op schijf 1 Windows 10 en op schijf 2 Linux Mint 19.3 die ik kan opstarten met functietoets F12.

Zonder die bootloader of Grub (van LM of W10) zal je steeds dat probleem hebben.

Ik heb iets gevonden dat, misschien/mogelijks, de oplossing kan bewerkstelligen:

- https://thewindowsclub.blog/nl/how-to-dual-boot-from-different-hard-drives/

- https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

- meer ...  - https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=tweede+schijf+booten&ia=web
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Acer laptop en Linux Mint
« Reactie #24 Gepost op: 2024/02/09, 12:56:14 »
Hoi spievensterke,
Nogmaals dank voor je reactie.
Ik heb eigenlijk niets aan de aangereikte links van jou, omdat ze allemaal schrijven om het systeem te installeren.
Maar dat is nou juist het punt: Ik kan niet installeren; de pc bevriest gelijk bij het opstarten.
Groet.