Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted: foutmelding!  (gelezen 1460 keer)

ipsos

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Gepost op: 2007/12/29, 15:30:06 »
Alweer een tijdje geleden heb ik Ubuntu opnieuw geïnstalleerd naast Windows XP. Via Partition Magic heb ik nieuwe partities aangemaakt. Er is echter iets misgegaan: er is nu een groot stuk 'unallocated space' op mijn C-drive. Partition Magic geeft een foutmelding wanneer ik de ongebruikte ruimte wil herverdelen.

Daarom heb ik het maar met GParted geprobeerd. Helaas zonder resultaat. Als ik de live-cd opstart krijg ik op een gegeven moment de melding: 'Out of Range' (via lcd scherm). Weet iemand hoe ik dit euvel kan oplossen?

Offline SWAT

  • Administrator
Gparted: foutmelding!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 15:34:41 »
dat is geen gparted foutmelding, maar een foutmelding van de livecd. Normaliter hoor je dan een scherm te krijgen, waar je de frequentie etc. kunt selecteren. Gebruik je Gutsy?

ipsos

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 16:52:07 »
Dank je voor je antwoord Swat! Gebruik inderdaad Gutsy. Heb een zitten googelen en vond niet veel. Er zijn mensen die beweren dat het aan de videokaart zou liggen. Of zal het toch de live-cd zijn?

Offline joop905

  • Lid
Gparted: foutmelding!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 16:58:23 »
hoe veel Mb zit in je pc.!!

GParted LiveCD runs on most x86 machines with a celeron 500mhz or better.
The minimal amount of memory I have tested is 64MO.

Offline SaoLK

  • Lid
Gparted: foutmelding!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 17:42:30 »
Had zelfde propleem met GParted
Bij mij werkt het zo:
          - starten met auto-configuration and FRAME BUFFER (keuze 5)

         - kies land vb: nl of be

         - kies toesenbord vb: 06 (eerst Num Lock aanzetten!)

         - 'Forcevideo' typen

         - driver kiezen: vesa typen (deze werkt meestal)

         - '1280x1024' typen (of andere waarde voor ander scherm)

ipsos

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 20:20:02 »
Duidelijke instructie saoLK! Bedankt, het werkte prima. De unallocated space is nu ondergebracht bij een linux-partitie. Helaas komt er nu weer een nieuw probleem om de hoek kijken. Ik kan de grootte van de C-partitie (Windows XP) niet wijzigen. De maximumsize staat op 24929,0. Ook staat er een uitroepteken voor. Waarom kon ik de allocated space wel onderbrengen bij Ext3-partitie en niet bij de NFTS-partitie?

JimZ

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/30, 02:20:42 »
Als je rechtsklikt op die partitie met dat uitroepteken en je kiest "Informatie" (onderste item) dan krijg je wat meer te zien waar je mogelijk wat aan hebt.

Dat uitroeptekentje betekent in ieder geval dat GParted een probleem heeft ontdekt waardoor sommige bewerkingen niet uitgevoerd kunnen worden. In jouw geval blijkbaar het verkleinen dus.

Gr,
Jim

Offline Dave

  • Lid
Gparted: foutmelding!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/30, 14:57:54 »
geen partition magic meer gebruiken.
makkelijkste is de hele schijf leegvegen en opnieuw indelen met Gparted

ipsos

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/30, 15:51:36 »
Wil de harde schijf wel leegvegen maar heb geen zin om Ubuntu en XP weer helemaal opnieuw te moeten installeren. Ik snap niet waarom ik met GParted niet gewoon een nieuwe partitie kan aanmaken of partities kan verkleinen/vergroten.

Gparted: foutmelding!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/30, 16:55:28 »
Citaat
er is nu een groot stuk 'unallocated space' op mijn C-drive.
Ik neem even aan dat dit stukje 'unallocated space' aan de achterkant van die c: partitie staat ??
kan je dan niet in G-parted de C: partitie aan klikken en aangeven dat die aan de achterkant groter moet worden ??
En dan precies de grote van dat stukje 'unallocated space' natuurlijk.

sja overnieuw beginnen ??
Je ziet er tegenop natuurlijk maar een systeem goed opzetten beloond zichzelf natuurlijk weer in robuust en stabiel werkend.

Ik heb wel eens een systeem 5 a 6 X opvernieuw gedaan tot hij naar me zin was. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ipsos

  • Gast
Gparted: foutmelding!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/31, 00:28:43 »
Aan de 'achterkant' van de C-partitie kan ik ook niets meer toevoegen. Ik heb maar gekozen voor de 'botte bijl methode': alle partities (op windows na) verwijderd en Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Allemaal bedankt voor de tips!