Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie  (gelezen 5887 keer)

Offline Georg

  • Lid
Hallo weer,

Na al die ellendes met de installatie is het toch "gelukt"  (  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27721  )

Tussen aanhalingsteken, want tijdens uitzoeken voor wireless heb ik o.a. hardware informatie nodig. Wel, dat staat niet bij voorkeuren en zelfs ook niet onder application "installatie".  :/ Vreemd, kan ik dat apart via internet halen??

Daarnaast heb ik algemene vragen, waar ik bijzonder verbaasd over ben:

Gewoon via draad internetten, speedtouch)  heb ik gewoon mijn draadje eringestoken, en wat gegevens ingevoerd. Tot mijn verbazing werkt internet direct! Ik had echt gedacht dat ik een driver of iets dergelijks moet downloaden. Nee dus, Linux "kent" dat apparaat gewoon.

Zelfde ook met camera, waar ik juist HELEMAAL stomverbaasd over ben!! :o Dus gewoon insteken, en de foto's konden worden geladen. Waar het hier om gaat is, dat ik dat bij Window VISTA niet kon doen, omdat de leverancier van dat camera geen driver meer maakt ( camera is "verouderd"). Dus alleen bij XP en 98 is dat wel te doen.

Dus dit klopt niet!  :mad:  Het lijkt wel of de leverancier eerst voor zijn rechten moet betalen om een driver te "mogen" installeren. Dat moest haast wel, want Linux accepteert dit, dus het moet een driver zijn dat voor alle  camera's geschikt is, dus een universele driver.

Dat is mijn logische conclusie, of heb ik het helemaal mis??

Al met al, ben ik (tot nu toe :) ) zeer tevreden. Linux is gewoon geweldig!! En dan te bedenken dat ik het bijna opgegeven had.... :cool:

( met alle respect voor anderen (nieuwe gebruikers) die problemen hebben, gewoon volhouden. Linux is echt geweldig.

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/14, 22:18:54 »
Ik zie dat mijn vraag door iemand "opgelost" is. Dat moet dus een moderator zijn geweest, die mijn verhaaltje kennelijk te negatief (gevaarlijk) vindt. (en dus de rechten heeft om mijn topic als opgelost te beschouwen)

Heb dus over "hardware informatie" een vraag gesteld (heb me rot gesurfd op internet). . Bovendien wil ik ook graag weten hoe het zit met de universele zaken. Op zich vind ik dat interessant om te weten. Dat staat nergens vermeld.

Maar goed, jullie (moderators) bekijken het maar

Ik zoek het wel via andere wegen.

Georg

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/14, 23:00:39 »
Citaat van: Georg
Hallo weer,

Na al die ellendes met de installatie is het toch "gelukt"  (  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27721  )

Tussen aanhalingsteken, want tijdens uitzoeken voor wireless heb ik o.a. hardware informatie nodig. Wel, dat staat niet bij voorkeuren en zelfs ook niet onder application "installatie".  :/ Vreemd, kan ik dat apart via internet halen??

Daarnaast heb ik algemene vragen, waar ik bijzonder verbaasd over ben:

Gewoon via draad internetten, speedtouch)  heb ik gewoon mijn draadje eringestoken, en wat gegevens ingevoerd. Tot mijn verbazing werkt internet direct! Ik had echt gedacht dat ik een driver of iets dergelijks moet downloaden. Nee dus, Linux "kent" dat apparaat gewoon.

Zelfde ook met camera, waar ik juist HELEMAAL stomverbaasd over ben!! :o Dus gewoon insteken, en de foto's konden worden geladen. Waar het hier om gaat is, dat ik dat bij Window VISTA niet kon doen, omdat de leverancier van dat camera geen driver meer maakt ( camera is "verouderd"). Dus alleen bij XP en 98 is dat wel te doen.

Dus dit klopt niet!  :mad:  Het lijkt wel of de leverancier eerst voor zijn rechten moet betalen om een driver te "mogen" installeren. Dat moest haast wel, want Linux accepteert dit, dus het moet een driver zijn dat voor alle  camera's geschikt is, dus een universele driver.

Dat is mijn logische conclusie, of heb ik het helemaal mis??

Al met al, ben ik (tot nu toe :) ) zeer tevreden. Linux is gewoon geweldig!! En dan te bedenken dat ik het bijna opgegeven had.... :cool:

( met alle respect voor anderen (nieuwe gebruikers) die problemen hebben, gewoon volhouden. Linux is echt geweldig.
Ik denk niet dat iemand dit verhaal nog snapt.Je hebt het over algemene vragen,maar ik zie in dit stukje wel veel positief nieuws over linux,maar geen vraag.
Kubuntu 20.04

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/14, 23:03:28 »
@ arie

Inderdaad, ik heb het gezien. Nog geloof ik geen barst van dat een gewoon lid dit als opgelost beschouwt. Ik heb een heel normaal vraag gesteld (ik ben maar een leek, en doet me uiterste best om Linux beter te leren kennen), maar dat vraag is dus kennelijk niet "interessant" genoeg voor iemand en dus zet hij /zij dit topic op opgelost??

Vreemde zaak......

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/14, 23:08:34 »
Arie ik blijf het vreemd vinden dat iedereen een topic als opgelost kan aanmerken.
Eigenlijk moet alleen de topic starter en een moderator dit kunnen.
Georg, voor hardware info in de terminal sudo lshw -html > hardware.html (Met dank aan Arvid Van Essche) dit genereert een html file in je /home map.
Voor wireless kan je met de hardware info kijken om welk type/fabrikant het gaat, ik heb zelf geen wireless dus ik kan je daar niet mee helpen, wel kan je gerichter zoeken op het forum of de vraag in een andere topic neerzetten.
Ubuntu heeft en hoop drivers voor camera's ook voor de wat oudere, Vista is echt gericht op het nieuwste van het nieuwste. En wat je conclusie betreft die klopt niet helemaal, ik moet je een antwoord schuldig blijven maar er zijn andere op het forum die je het precies kunnen vertellen. Ook hier, start een nieuw topic blijft het allemaal duidelijk, een topic met meerdere onderwerpen blijft lastig om te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/14, 23:12:01 »
Citaat van: Georg
Tussen aanhalingsteken, want tijdens uitzoeken voor wireless heb ik o.a. hardware informatie nodig. Wel, dat staat niet bij voorkeuren en zelfs ook niet onder application "installatie".  :/ Vreemd, kan ik dat apart via internet halen??
Sorry, vraag is dus wel gesteld, weliswaar is dat een beetje verstopt :)

Bovendien wil ik ook graag weten over "universele" zaken zoals bijvoorbeel over camera"s, mag het??

Georg

Offline Drummies

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/14, 23:13:55 »
Citaat van: dellkubuntu
Ik denk niet dat iemand dit verhaal nog snapt.Je hebt het over algemene vragen,maar ik zie in dit stukje wel veel positief nieuws over linux,maar geen vraag.
george  

moet dellkubuntu gelijk geven er staan eigenlijk geen vragen meer opmerkingen die jou tot tevredenheid stemmen

waarschijnlijk heeft iemand gedacht george zijn problemen zijn eindelijk opgelost en dit zo gemarkeerd
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/14, 23:19:39 »
@arie @ Gijsbert

is idd vreemd dat een ieder een topic als opgelost kan markeren
daar moet wat aan gedaan worden
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/14, 23:20:48 »
Oke, jongens

Mijn excuus voor mijn "uitbarstingen" en voor mijn "onduidelijk" verhaal.

Heb weer wat geleerd, en zal in het vervolg wat netter gedragen.

Sorry,
Georg

Offline eendje

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/14, 23:21:00 »
Je kunt het melden als bug... https://launchpad.net/ubuntu-nl-website
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/14, 23:25:20 »
Ik heb het al gemeld middels de knop Rapporteren. Misschien niet de geëigende weg
dat verneem ik dan wel.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/14, 23:28:25 »
oke gijsbert
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/14, 23:32:49 »
Dat "Markeren als opgelost" is al meerdere keren ter sprake gekomen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20181
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12127/1
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/15, 00:22:56 »
Bij mij is het ook een keer gebeurd dat mijn topic als opgelost stond terwijl dat niet zo was,nou maak ik daar verder geen probleem van(hoewel het niet erg leuk is),stel ik de vraag wel weer opnieuw ;)
Kubuntu 20.04

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/15, 12:36:46 »
Citaat van: Gijsbert
Georg, voor hardware info in de terminal sudo lshw -html > hardware.html (Met dank aan Arvid Van Essche) dit genereert een html file in je /home map.
Voor wireless kan je met de hardware info kijken om welk type/fabrikant het gaat, ik heb zelf geen wireless dus ik kan je daar niet mee helpen, wel kan je gerichter zoeken op het forum of de vraag in een andere topic neerzetten.
Bedankt Gijs.
Desondanks kom ik er niet uit met draadloosverbinding , en zal verder uitzoeken in ander draadje.

Georg

"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/16, 08:53:42 »
Hallo Georg,
als je "sudo lshw" in een terminal tikt (zonder de "") en dan je wachtwoord invoert, dan krijg je een heleboel informatie te zien over je hardware. Je kan onder andere een stukje vinden dat over een draadloze netwerkinterface gaat. Bij mij ziet dit er zo uit:
    *-network
          description: Wireless interface
          product: AR5212/AR5213 Multiprotocol MAC/baseband processor
          vendor: Atheros Communications Inc.
          physical id: 1
          bus info: pci@0000:03:00.0
          logical name: wifi0
          version: 01
          serial: 00:19:e0:83:a9:79
          width: 32 bits
          clock: 33MHz
          capabilities: pm bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
          configuration: broadcast=yes driver=ath_pci ip=192.168.1.76 latency=168 maxlatency=28 mingnt=10 module=ath_pci multicast=yes wireless=IEEE 802.11g
Bij product staat om welke kaart het gaat. In mijn geval een AR 5212 of 5213 chipset. De fabrikant van de chipset staat bij vendor, in mijn geval Atheros. Stel dat mijn kaart niet automatisch geïnstalleerd zou zijn, dan zou ik op de volgende website zoeken of ik deze kon vinden:
http://linux-wless.passys.nl/
en als ik daar niets zou vinden, zou ik in google zoeken met "atheros 5212 driver linux", grote kans dat ik dan iets zou vinden.
succes!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/16, 11:05:54 »
Je krijgt een mooi documentje met je harde waren, als je het zo doet:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 20)

Op die manier heb ik laatst nog ontdekt dat er Firewire op m'n flaptop zit... Dat wist ik nog niet eens, na anderhalf jaar eigendom. Nou nog ontdekken wat ik ermee kan.  :-)

Offline Georg

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/16, 20:13:01 »
Hallo Tommie en Pjotr,

bedankt voor je reactie. Gijsbert heeft ook zoiets uitgelegd. Maar dankzij Tommy weet ik nu waar ik naar moet kijken. Lukt het me nog niet, dan open ik een nieuw topic in draadloos. bedankt .

Pjotr, leuke webside heb je!!

Ik sluit hier dus af (opgelost dus :) )
Georg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/12, 12:24:28 »
Citaat van: femke98
Citaat van: pjotr123
Je krijgt een mooi documentje met je harde waren, als je het zo doet:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 20)

Op die manier heb ik laatst nog ontdekt dat er Firewire op m'n flaptop zit... Dat wist ik nog niet eens, na anderhalf jaar eigendom. Nou nog ontdekken wat ik ermee kan.  :-)
Het is al een oude post, maar soms zoek je wat.
De link van Pjotr123 werkt niet meer en dat is jammer.
Wegens verhuizing....
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(nummer 20)

Offline Mikkel

  • Lid
"Hardware Informatie" niet te vinden en algemene vragen installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/12, 14:46:50 »
Ik denk dat Pjotr123 nog wel even bezig is als hij alle berichten waarin zijn site staat vermeld als hulpstek, aan moest gaan passen. ;)