Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten  (gelezen 3829 keer)

[OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Gepost op: 2009/05/13, 16:27:59 »
Beste mensen,

Een vreemde kwestie. Vanmiddag een paar keer opnieuw opgestart (o.a. vanwege de update met nieuwe kernel). Maar na een van die keren was er iets aan de hand met de schermhelderheid tijdens het opstarten. Die helderheid leek iets van 10% te zijn geworden. Wanneer ik het bureaublad heb, blijft dat zo, ook al geeft de helderheidsapplet aan: 100%. Pas wanneer ik aan het schuifje van genoemde applet heen en weer ga schuiven, wordt het beter.

Ik snap er niks van.

Ik draai 8.10 op een ASUS laptop.
- De nieuwe kernel van vandaag is niet het probleem. Opstarten met de oude kernel geeft hetzelfde probleem.
- De instellingen in energiebeheer staan ook goed.

Misschien dat iemand een idee heeft wat ik nog meer kan proberen?

Alvast bedankt,

Steven
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 15:44:26 door Steven Klein Haneveld »

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/13, 18:55:14 »
Nee, want mijn helderheidsapplet doet het wel. En ik heb maar 1 gebruiker.
Hij geeft na opstart ook keurig aan, dat het scherm 100% helder is - wat dus niet zo is.

Bovendien is het altijd goed geweest.....

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/13, 18:59:58 »
Het is geen probleem van de instellingen op je laptop? Vaak de Fn toets+pijltjes toetsen?
Wat voor een grafische kaart heb je? Bij bijv Nvidia kan je daar ook het een en ander regelen met nvidia-settings.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/13, 19:07:54 »
De Nvidia-configuratie.
Dat ik daar niet aan gedacht heb.
Ik kijk meteen even.....

Alles lijkt goed te staan.

Wat de fn-toets betreft:
met fn+F8 kan ik het scherm op zwart zetten. Nogmaals aanduwen om weer terug beeld te krijgen. Handig. Wist ik nog niet. Wie wat probeert, leert wat.

Maar verder geeft dat ook geen oplossing.

Type kaart:
GeForce 9300M GS
 
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 19:17:20 door Steven Klein Haneveld »

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/13, 22:02:18 »
Waar ik meer op doelde is dat op mijn netbook op de pijltjes toetsen, links staat in het paars een gevuld zonnetje, rechts staat een leeg zonnetje allebei in het paars, als ik de helderheid wil regelen druk ik de Fn toets in en de pijltjes toets, links of  rechts, in. Dan wordt mijn beeld lichter of donkerder. Of heb jij deze functie niet?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/13, 22:35:20 »
Waar ik meer op doelde is dat op mijn netbook op de pijltjes toetsen, links staat in het paars een gevuld zonnetje, rechts staat een leeg zonnetje allebei in het paars, als ik de helderheid wil regelen druk ik de Fn toets in en de pijltjes toets, links of  rechts, in. Dan wordt mijn beeld lichter of donkerder. Of heb jij deze functie niet?

Excuus Gijsbert,
Ik keek scheel, die functie heb ik ook ja.
Maar: de schermhelderheid staat gewoon op 100%.
Het lijkt erop, dat dit niet het probleem is.

Ik heb nu eens opgestart met tekst, ipv dat oranje balkje. Ik zag precies wanneer het scherm ineens gedimd werd, maar de tekst was te vlug weer het beeld uit om het goed te lezen. Helaas.

Is er een manier om de opstart-procedure te "pauzeren"? In dat geval kan ik pauzeren op het moment dat het fout gaat en kijken wat hij op dat moment aan het doen was (als ik met tekst-output opstart althans).

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/13, 23:03:13 »
Er is wel een manier om dit te doen tijdens de opstart, ik weet alleen niet een twee drie meer welke, ik wil ook geen verkeerde info geven. Dat mijn PC in rook op gaat oké, maar die van jou? =D Wat je wel kan doen is naar Systeem>Beheer>Logbestand-weergave gaan en daar je opstart logs nakijken, er zit een zoekfunctie bij onder Beeld
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/13, 23:09:37 »
Er is wel een manier om dit te doen tijdens de opstart, ik weet alleen niet een twee drie meer welke, ik wil ook geen verkeerde info geven. Dat mijn PC in rook op gaat oké, maar die van jou? =D Wat je wel kan doen is naar Systeem>Beheer>Logbestand-weergave gaan en daar je opstart logs nakijken, er zit een zoekfunctie bij onder Beeld
Bedankt Gijsbert, dat is ook een idee ja (waarom denk ik daar zelf nou niet aan).
Veel succes met je pc om zeep helpen :D
Ik hou je op de hoogte van de vorderingen hier.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/13, 23:24:54 »
Helaas, ik kan in de logs niets vinden dat duid op een probleem.
Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen, dat ik ook geen idee heb waar ik naar moet zoeken.....
Maar ik heb alle logs bekeken - gelukkig registreert hij ook de tijden - van het tijdstip dat ik de pc vanavond aanzette. Niets dat een alarm deed afgaan. Helaas.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/13, 23:29:22 »
Misschien dit:
Systeem - Voorkeuren - Energiebeheer
Tabblad "Op accustroom"
Haal vinkje weg bij: "Achtergrondverlichting dimmen".


Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/13, 23:47:12 »
Pjotr, dank voor het meedenken.
Helaas was het dat ook niet.
Ik start op met de stekker erin (slachts af en toe werk ik op de accu).
En de optie die je noemt staat reeds uitgevinkt (er staat geen vinkje dus).
Toch dank voor het meedenken. Waardeer ik enorm.

Groet,

Steven

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/13, 23:59:26 »
Zoek eens gericht in het Engelstalige forum naar jouw flaptop. Ik had ooit een vergelijkbaar probleem met mijn Sony Vaio, en dat heb ik toen als volgt kunnen oplossen:
http://ubuntu-forums.nl/index.php/list_messages/2561

Voor jouw flaptop is die oplossing natuurlijk niet te gebruiken, maar zoek het eens in die buurt? Dus in /proc/acpi ?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 00:04:45 door Pjotr »

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/14, 00:08:43 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/14, 00:20:31 »
Gijsbert,
Dank voor je medewerking.
Helaas, die oplossing doet het ook niet.

Pjotr,
Dank voor de link, ik heb hem bij mijn bookmarks gezet.

Heb mijn map /proc/acpi/ een bekeken.
Bij mij moest ik zijn in /proc/acpi/video/VGA/
In die map kan ik kiezen tussen deze twee mappen: CRTD of LCDD.

Ow wacht. Ik heb natuurlijk een lcd scherm, dus ik zal die laatste moeten hebben.
Goed daarin zie ik vier tekstbestandjes:
brightness
EDID
info
state

Alle bestandjes zijn trouwens leeg.

Nu moet ik volgens jou dat bovenste bestandje aanpassen en een nieuw erbij zetten.
Ik wil dat wel proberen, maar ik dacht te begrijpen, dat dit oplost, dat de schermhelderheid niet "onthouden" wordt. Ik denk dat dat bij niet het geval is, hij schakelt tijdens de opstart namelijk terug (hij begint helder en gaat vanaf een bepaalt punt verder met volledig dof scherm).
Een klein tikje op het helderheids-applet zorgt ervoor dat de helderheid weer terugkomt.....

Maar ik zal het eens proberen.

Overigens loop ik vanavond tegen nog meer kleinigheiden aan. Zo lijkt de "quick search" ineens niet meer te werken in Synaptic. Ook zoiets. Waar hij een drie dagen nog prima functioneerde.

Nou ja, ik zie wel. Eerst je oplossing een uittesten, Pjotr. Ik laat van me horen.

Re: schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/14, 15:43:45 »
Probleem lijkt opgelost - dat wil zeggen: omzeild.

Pjotr, helaas deed jou oplossing het ook niet voor mij.
En het engelse forum afzoeken - ik kon weinig vinden over mijn specifieke flaptop - een ASUS X71SL.

Naar het zich laat aanzien, ligt het probleem toch bij de nieuwe kernel voor Intrepid. Ik heb de nieuwste kernel helegaar erafgegooid en nu is het probleem weg.

Het was wel nodig om de hele kernel te verwijderen, want alleen opstarten met een oudere kernel deed niets. Kennelijk zit er in die kernel toch iets van een instelling, die niet helemaal jofel is.

Jullie zijn nu op de hoogte, bedankt voor het meedenken.

Nog 1 klein vraagje:
Is het mogelijk om deze kernel als het ware te bevriezen? Anders krijg ik natuurlijk telkens update-meldingen.....
Ik zag bij Synaptic iets staan als een optie "lock this version" of zoiets. Zou dat de truuk doen?

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/14, 15:49:32 »
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Je kan ook in de menu.lst van Grub de nieuwere kernel regels verwijderen, dan kan Ubuntu nog alleen van de "oude" kernel opstarten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/14, 16:04:47 »
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Je kan ook in de menu.lst van Grub de nieuwere kernel regels verwijderen, dan kan Ubuntu nog alleen van de "oude" kernel opstarten.

Gijsbert,
Dat had ik al eerder geprobeerd maar dat bleek niet voldoende.
De oude kernel moest echt helemaal verwijderd worden, anders bleef het probleem bestaan.

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/14, 20:09:07 »
Raarrrr ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/15, 11:31:30 »
Raarrrr ???
Zeg dat wel.
En nu komt er nog wat vreemds:
ik krijg helemaal geen update-melding van de nieuwe kernel. Dat vind ik gek, want ik heb helemaal niets ingesteld als "lock version" o.i.d. Toch geeft update-beheerder niet aan dat er een nieuwere kernel beschikbaar is. Alle sources staan goed. Alle instellingen kloppen. Heel apart. Maar ik vind het goed zo.

Ik heb ook nog de nieuwe Ubuntu uitgeprobeert (dus de 9.04), maar dat was niet zo'n succes. Voorlopig dus gewoon Intrepid hier. Met de 2.6.27-11 kernel.

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/15, 13:39:31 »
Wat heb je gedaan ???  =D      Heb je al gekeken of de nieuwste versie al niet in Synaptic staat?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/15, 13:55:12 »
Wat heb je gedaan ???  =D      Heb je al gekeken of de nieuwste versie al niet in Synaptic staat?

Aha.
Ik zien al wat ik gedaan hebt    =D

De volgende kernels zijn beschikbaar:
2.6.27-7
2.6.27-11
2.6.27-14
Die laatste staat dus niet geïnstalleerd. Dat moet ook niet.

Maar ik zag, dat ik met de laatste kernel ook de meta-pakketten heb verwijderd (dat deed hij automatisch). Die meta-pakketten "always depend on the latest kernel available".
Logisch dus, dat ik geen updates meer krijg.   :D

Mooi zo, dan hoef ik daar voorlopig ook niet op te letten.

P.S. Mocht een beginner dit lezen: het is niet zo'n handige actie om dit te doen. In mijn geval kon ik weinig anders.

P.P.S. Het is ook heel dom van me (en zelfs een beetje tricky), dat ik kennelijk niet goed wist wat ik deed.....

« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 13:58:19 door Steven Klein Haneveld »

Re: [OPGELOST] schermhelderheid tijdens opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/15, 14:31:08 »
Zalig zijn de onwetende. =D =D =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.