Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten  (gelezen 1171 keer)

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Gepost op: 2007/10/10, 20:50:57 »
Hallo,
Ik kreeg de installatie van Gutsy Beta niet voor elkaar via de Live CD (zie topic over installatie stopt bij 85 procent) en trachtte het vervolgens via de Alternate CD.
Die verliep volgens mij vlekkeloos. Er werd in ieder geval heel veel geinstalleerd.

Helemaal op het eind moest nog even Grub worden geïnstalleerd.
Daarbij gaf ie aan dat ik als enige andere OS  Ubuntu 7.04 zou hebben,
wat niet klopt, want ik heb ook WinXP en dat wil ik nog niet kwijt.
Als het niet klopte moest ik niet de standaardinstallatie voor Grub op de eerste bootsector doen en dus NEE selecteren.
Dat deed ik dus,
waarop er een scherm kwam waarop stond dat ik nu zelf moest aangeven waar ik Grub wilde neerzetten.
Daaronder stonden een paar voorbeelden
plus de knop Volgende
Dus ik dacht: op het volgende scherm moet ik bijv. intikken   hd0,4  om grub op de eerste extended partitie van m'n eerste (en enige) harde schijf te krijgen.
Maar niks daarvan, niks invulscherm, de installatie deed nog een paar dingen en was klaar.

In mijn bootmenu staat gelukkig nog WinXP, alsook Feisty in zes varianten, zoals ik gewend ben,
maar nergens kan ik ontdekken hoe ik Gutsy kan starten...

Waar moet ik zoeken?
Wat deed ik verkeerd?
Zou ik soms zelf in mijn bestaande bootmenu een regel moeten aanmaken waarin ik als nieuwe startoptie Gutsy zet?

JimZ

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/10, 23:33:38 »
Zo te lezen heb je grub nu dus helemaal niet geïnstalleerd maar

(Quote:)
Citaat
waarop er een scherm kwam waarop stond dat ik nu zelf moest aangeven waar ik Grub wilde neerzetten.
Daaronder stonden een paar voorbeelden
plus de knop Volgende
in bovengenoemd scherm staat bij mijn weten wel degelijk een invulveld, er is daar geen keuze- of selectiemenuutje maar je moet gewoon zelf de juiste plaats inkloppen dus iets als "/dev/hda4" of welk nummer jouw extended partitie dan ook heeft.

Maar je kunt, als je even in feisty opstart, gutsy van daaruit gewoon handmatig toevoegen aan je menu.lst. Zoals je zelf dus al min of meer suggereerde.

Gr,
Jim

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/11, 03:02:18 »
Het gebruik van meerdere Linux systemen op één computer is iets lastiger dan het lijkt.
Je moet wat kleine aanpassingen maken in /boot/menu.lst.

Op deze site kan je veel info vinden over Grub:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

Met name dit zal denk ik wel nuttig zijn:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm#Operating_System_Entries_for_Multiple_Booting_More_Linux_Systems

Offline wutnubu

  • Lid
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/11, 06:41:28 »
Plaats je menu.lst eens hier, kunnen we aangeven wat er precies in gezet moet worden.
Weet je ook op welke schijf/partitie Gutsy staat.

Tenzij je er al uit bent natuurlijk...

Groet

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/11, 15:10:59 »
Ja, ik denk dat ik inderdaad m'n menu.lst moet aanpassen met een extra regel. Ik heb daar gisteravond laat nog eens naar gekeken.
Feisty staat in die menu.lst  op hd0,2 en volgens Gparted op /dev/sda3.
oftewel: Feisty staat op de derde partitie van mijn (enige) harde schijf.
Volgens GParted staat Gutsy op /dev/sda10, dus lijkt me dat ik in menu.lst Gutsy op hd0,9 moet zetten.
Toch?
(Ehmmm, ja, ik heb veel partities: WinXP, Win-swap, Programma's, Data, Video, en dan Feisty+swap en nu dus ook Gutsy+swap)

Probleempje is nog dat ik in menu.lst van Feisty zie dat bij de diverse kernels niet alleen de plek staat, zoals hd0,2 maar ook nog een heel lange regel met allerlei letters en ander ongeregelds...
Die regel ontbreekt bij de menu-optie voor Windows  XP.
Ik gok er op dat ik Gutsy ook zonder zo'n regel aan de praat krijg. Ga dat in ieder geval proberen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/11, 15:13:28 »
2 x swap-partitie is onnodig. Al heb je honderd distro's op de schijf, die delen gebroederlijk dezelfde swap-partitie... Sterker nog, meer dan 1 swap-partitie kan voor problemen zorgen.

Kijk hier eens voor Grub:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Groet, Pjotr.

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/11, 16:38:44 »
YEP!
Ik ben er ....
Dit wordt gepost vanuit Gutsy!

@JimZ;
Ohhh, was ik echt zo dom om dat invulvenstertje over het hoofd te zien?
Ik sluit het helaas niet uit...

@johanvd:
dank voor die waardevolle link. de tweede link, met die drie voorbeelden, was precies wat ik nodig had.

@pjotr:
kan ik die tweede swap (voor gutsy) gewoon met Gparted opheffen?
Hoe weet Gutsy dan waar ie z'n swapfiles kwijt kan?
Dat zal ik dan ergens handmatig moeten ingeven lijkt me?

en alvast weer aan allen, vooruitlopend op Gutsy Gibbon Final:
ik heb nu dus een pc met
WinXP (dat kan ik helaas nog niet opheffen)
met Feisty
en met Gutsy Beta

Straks wil ik Feisty en Gutsy Beta kwijt in ruil voor G.Final. Beetje overzichtelijk houden is mijn motto.
Hoe verwijder ik die twee zodanig dat ik niet mijn menu.lst verlies van Feisty, want zo'n menu.lst heb ik, aangepast uiteraard, straks weer gewoon nodig .


Overigens lijkt Microsoft wel een beetje ongerust te worden. Morgen beleggen ze een persconferentie over Vista, om ons allen uit te leggen dat Vista toch echt wel een prachtprogramma is en dat alle kritiek of overdreven is of binnenkort verholpen zal zijn.
Steeds vaker kom je op internet opmerkingen tegen dat Vista-gebruikers 't zat zijn en overwegen naar Liux, vooral Ubuntu, over te stappen. Google daar maar eens op.
Dat MS nu, een weekje voordat de nieuwe Ubuntu verschijnt, Vista gaat verdedigen, terwijl het al dik een half jaar op de markt is, kan volgens mij geen toeval zijn...

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/11, 16:56:02 »
Mag ik jullie hier ook lastigvallen met een ander vraagje, of moet dat in een andere rubriek?
Ik heb een HP deskjet printer en die wordt prima herkend.
maar mijn oudere HP Scanjet 5100 C scanner kan ik zo gauw niet vinden en ik zie ook niet hoe ik die zou kunnen installeren.
Ik vrees dat er geen drivers specifiek voor deze scanner zijn, zelfs in Windows XP wordt ie eigenlijk al niet meer ondersteund. Maar daar doet ie 't nog prima met oude drivers.
Is er iets van een algemene scannerdriver die me zou kunnen helpen?

Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/11, 17:20:11 »
Citaat van: pjotr123
2 x swap-partitie is onnodig. Al heb je honderd distro's op de schijf, die delen gebroederlijk dezelfde swap-partitie... Sterker nog, meer dan 1 swap-partitie kan voor problemen zorgen.

Kijk hier eens voor Grub:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Groet, Pjotr.
Hallo Pjotr ik heb Ubuntu en Fedora  op mijn PC staan en ik heb elk zijn eigen swap partitie toegekend maar ik heb tot nu toe geen problemen gehad, het is wel zo dat elk op een eigen harddisk staan 2 x sata 160 GB .

Groet,
John

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/11, 19:57:00 »
Citaat van: Vinc
YEP!
Ik ben er ....
Dit wordt gepost vanuit Gutsy!
Gefeliciteerd ;)
Hoe bevalt het, zo'n kakelvers systeem?
Citaat
@johanvd:
dank voor die waardevolle link. de tweede link, met die drie voorbeelden, was precies wat ik nodig had.
Graag gedaan :)

Citaat
@pjotr:
kan ik die tweede swap (voor gutsy) gewoon met Gparted opheffen?
Hoe weet Gutsy dan waar ie z'n swapfiles kwijt kan?
Dat zal ik dan ergens handmatig moeten ingeven lijkt me?
Als het nu goed werkt, zou ik het zo laten als het is. Je hebt er geen last van, je gebruikt alleen iets meer schijfruimte. If it ain't broke, don't fix it...

Citaat
en alvast weer aan allen, vooruitlopend op Gutsy Gibbon Final:
ik heb nu dus een pc met
WinXP (dat kan ik helaas nog niet opheffen)
met Feisty
en met Gutsy Beta

Straks wil ik Feisty en Gutsy Beta kwijt in ruil voor G.Final. Beetje overzichtelijk houden is mijn motto.
Hoe verwijder ik die twee zodanig dat ik niet mijn menu.lst verlies van Feisty, want zo'n menu.lst heb ik, aangepast uiteraard, straks weer gewoon nodig .
Gutsy Beta wordt vanzelf Gutsy Final, door te updaten :) Daar hoef je dus niks extra voor te doen.
Wel kan je Feisty verwijderen van je schijf als je dat wil.


Citaat
Overigens lijkt Microsoft wel een beetje ongerust te worden. Morgen beleggen ze een persconferentie over Vista, om ons allen uit te leggen dat Vista toch echt wel een prachtprogramma is en dat alle kritiek of overdreven is of binnenkort verholpen zal zijn.
Steeds vaker kom je op internet opmerkingen tegen dat Vista-gebruikers 't zat zijn en overwegen naar Liux, vooral Ubuntu, over te stappen. Google daar maar eens op.
Dat MS nu, een weekje voordat de nieuwe Ubuntu verschijnt, Vista gaat verdedigen, terwijl het al dik een half jaar op de markt is, kan volgens mij geen toeval zijn...
Is dat niet een reactie op de oproep van de consumentenbond?
http://www.nu.nl/news/1270225/50/Consumentenbond_roept_op_tot_Windows_Vista-boycot.html
Dat Vista niet is wat MS beloofd heeft is al vervelend voor ze, maar als zelfs doorgewinterde Windows gebruikers het niet willen hebben, dan is het wel heel erg... dan helpt een persconferentie niet meer denk (hoop?) ik :)

Citaat
Mag ik jullie hier ook lastigvallen met een ander vraagje, of moet dat in een andere rubriek?
Ik heb een HP deskjet printer en die wordt prima herkend.
maar mijn oudere HP Scanjet 5100 C scanner kan ik zo gauw niet vinden en ik zie ook niet hoe ik die zou kunnen installeren.
Ik vrees dat er geen drivers specifiek voor deze scanner zijn, zelfs in Windows XP wordt ie eigenlijk al niet meer ondersteund. Maar daar doet ie 't nog prima met oude drivers.
Is er iets van een algemene scannerdriver die me zou kunnen helpen?
Kijk hier eens, dit schijnt wel te werken:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/scanjet-5100c-in-kubuntu-feisty-555861/

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/11, 20:42:11 »
Ai, ja, die Consubond had ik nog niet gezien. Dat hakt er lekker in.

@Scanjet
Dank, dat zou moeten werken,
maar ai, wat een hoop gedoe...

@Gutsy Beta wordt vanzelf Gutsy Final, door te updaten smile Daar hoef je dus niks extra voor te doen.
Wel kan je Feisty verwijderen van je schijf als je dat wil.
Nou, als ik Feisty gewoon helemaal verwijder, verwijder ik ook de map Grub met daarin de menu.lst waar ik nu mee opstart. Daarin heb ik nu ook een regel voor Gutsy staan,
Hoe zorg ik ervoor dat mijn brave peeceetje straks de menu.lst van Gutsy zelf weet te vinden als die van Feisty is verdwenen?
En hoe wis ik Feisty het beste? Gewoon met Gparted de hele partitie verwijderen?

Nog weer een ander vraagje:
Als ik in Trouw iets op het gebied van Open Source heb geschreven, en een link naar dat artikel hier op dit forum beschikbaar wil stellen, in welke rubriek doe ik dat dan het beste?

JimZ

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/11, 22:18:26 »
Citaat
Hoe zorg ik ervoor dat mijn brave peeceetje straks de menu.lst van Gutsy zelf weet te vinden als die van Feisty is verdwenen?
grub even opnieuw installeren met de goeie verwijzingen (naar de gutsy partitie dus).

Proberen of gutsy wil booten.

En dan pas je feisty partitie schoonvegen.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/11, 22:23:08 »
Ik zou allereerst de menulijst van Feisty, kopiëren naar Gutsy (die van Gutsy overschrijven dus). En daarna Grub vertellen waar hij zijn nieuwe lijst kan vinden.

Als ik het goed heb gelezen, dan staat Feisty op sda3 en Gutsy op sda10.

Eerst in Gutsy verkennertje Nautilus met almacht (rootbevoegdheid) openen:
in terminal:
sudo nautilus  (of, voor de puristen: gksudo nautilus)

Surf dan naar /media/sda3/boot/grub/menu.lst
en kopieer menu.lst naar:

bestandssysteem - /boot/grub/menu.lst  (overschrijf de bestaande menu.lst).

Dan in de terminal:
- Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.

- Typ "root (hd0,9)" en druk op Enter. Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub telt vanaf 0, vandaar.

- Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.

- Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

- Herstart de computer volledig. Nu zou je, als het goed is, de menulijst van Gutsy moeten zien; met als inhoud wat er eerst in de menulijst van Feisty stond.

Let op: je kunt de Feisty-partitie natuurlijk wissen nu. Maar pas op: gemakshalve kun je de partitie als zodanig, beter in stand laten! Anders moet je de gewijzigde partitienummering handmatig gaan invoeren in Gutsy, en dat is misschien nog wat lastig voor je.

Daarom deze tip: laat de partitie van Feisty en de swap van feisty gewoon bestaan als partitie, maar formatteer ze beide in EXT3 en gebruik ze gewoon voor opslag van foto's of zo.

Jouw (uitstekende!) artikelen in Trouw: die zien we graag in Off Topic!  :-)

Groet, Pjotr.

Vinc

  • Gast
Installatie via Alternate CD: geslaagd maar niet te starten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/11, 22:39:57 »
Pjotr
dank weer voor je uitgebreide hulp. lijkt me een goede raad, die partities behouden.
ik zal eens kijken of ik zodadelijk als dank voor dit alles al een linkje in Off Topic kan zetten..