Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie  (gelezen 635 keer)

Boze Bever

  • Gast
Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie
« Gepost op: 2008/08/19, 20:48:03 »
Hallo,

Sinds kort heb ik naast Windows Vista Premium ook Ubuntu 8.04 draaien, met natuurlijk ieder OS zijn eigen partitie. Alles werkt naar behoren, op één ding na: als ik binnen Ubuntu mijn Windows partitie (Vista OS) wil openen (is mounten het goede woord?), dus via Locaties > VistaOS, krijg ik de volgende foutmelding:

Citaat
Kan volume niet aankoppelen.
mount: alleen root kan /dev/sda1 aankoppelen op /media/windows
Ik denk niet dat het aan de installatie ligt want ik heb goed opgelet of ik de mountpoints/aanhechtpunten en overige velden goed heb ingevuld. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik misschien toch een foutje heb gemaakt. Wie weet hoe ik binnen Ubuntu probleemloos mijn Windows partitie kan openen?

Bij voorbaat dank!

Offline dennus

  • Lid
Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/19, 23:21:42 »
Ben niet gewend met Vista. Maar ik kan hier, vanaf Ubuntu, een verbinding leggen naar een XP partitie door smb://ip-adresXPmachine in te tikken.

Offline joop905

  • Lid
Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/19, 23:41:45 »
Ik heb Storage Device Manager geïnstalleerd via Synaptic. Het is een handige grafische tool waar je alles mee kunt doen. Komt onder systeem/beheer te staan en vraagt je root wachtwoord.

Boze Bever

  • Gast
Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/20, 00:29:56 »
Een reboot doet wonderen: nu kan ik wel via Locaties de partitie van Windows benaderen. Kwam waarschijnlijk omdat ik Windows Vista nog niet had opgestart na de installatie van Ubuntu.

joop905 en dennus, ik heb ook jullie adviezen opgevolgd en die werken natuurlijk ook. Dus als ik nog een keer tegen hetzelfde probleem opbots, weet ik wat ik moet doen. :) Bedankt!

Offline joop905

  • Lid
Probleem met openen/(mounten?) Windows parititie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/20, 00:46:56 »
mooi dat het weer werkt.

GrJ.