Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop  (gelezen 1614 keer)

Offline hankrol

  • Lid
BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Gepost op: 2010/05/17, 18:25:33 »
Hallo Allemaal,
Ik ben heel erg groen wat Ubuntu betreft.Ik heb het gedownload en geinstalleerd onder Wubi.Dit bewust gedaan om het uit te proberen.Wat ik er mee wilde doen,ging allemaal goed.Behalve.....de printer installeren.Een beetje rond gezocht,maar ik snap er nog niet veel van.
A-Moet ik de printer in zijn geheel loskoppelen,van de usb en stroomnet?
B-Op de website van Brother stond van alles,oa Cups etc.Wat moet eerst geinstalleerd worden LPR driver of CUPS en HOE?
C-Hoe moet het geinstalleerd worden?In windows was het vrij makkelijk.Waar zijn die driverbestanden gebleven?
D-deze codes,werken die ook onder Kabuntu en onder Xubuntu?
Graag jullie hulp en advies,want als alles naar wens is,wil ik windows eraf gooien,ik ben het zat.

Gr. Han

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/17, 21:43:21 »
Hallo Hankrol,

Allereerst hartelijk welkom op dit forum.
Ook ik heb ongeveer twee jaar geleden afscheid genomen van Windows en nog nooit spijt gehad.
Het enige dat ik kan bedenken is dat er nog geen software voor linux is voor die digitale fotoalbums.
Maar goed dat nemen we maar voor lief.

De vraag voor wat betreft de printer. In 10.04 zijn standaard al veel drivers voor Brother printers beschikbaar.
Deze kun je activeren door bij Systeem Beheer Synaptic Pakketbeheer te selecteren. Klik op de knop Zoeken en typ Brother.
Vervolgens kun je Brother Cups Wrapper Extra selecteren en installeren......Echter....

Ik heb gezien dat daar de DCP145C niet wordt vermeld.

Als je het engels een beetje machtig bent vind je hier de werkwijze om de driver te installeren
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn1a.html
Als je er niet uitkomt moet je je maar weer melden.
Er zijn altijd wel leden die je verder helpen.

Succes
« Laatst bewerkt op: 2010/05/17, 21:47:57 door yafuhenk »

Offline petervs

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 21:58:40 »
Laatst bij iemand de DCP165C geïnstalleerd. Inderdaad op de site van brother de drivers halen, printer aansluiten, en eerst de LPR en dan de Cupswrapper installeren (dubbelklikken op de .deb bestanden zal de drivers installeren). Dat is alles.

Ubuntu MATE 16.04

Offline hankrol

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 19:16:29 »
YafuHenk & Petervs,
Bedankt voor het reageren.
ik heb inmiddels de drivers gedownload.Maar ik kom er nog niet helemaal uit.Op de site v.Brother staat onder Step4 Install the driver.
4-1 duidelijk.
4-2 go to the directory where the driver is.In mijn geval de dowload map in Ubuntu.
4-3 Install LPR driver.
Dit vind ik een beetje onduidelijk.Moet ik dit doen in de Terminal?Of moet ik op de download bestanden klikken?
Dit staat er op de webside:
Command (for dpkg) : dpkg -i --force-all (lpr-drivermame)
hoe moet ik dit uitvoeren?In terminal of anders?Graag Uw hulp.

Gr. Han

Offline Els

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/18, 22:11:21 »
Heb je eerst dit gedaan? Dus eerst (in de terminal):
sudo apt-get install csh
sudo aa-complain cupsd
sudo mkdir /usr/share/cups/model
sudo mkdir /var/spool/lpd
(de regels één voor één).

Daarna eerst de lpr- en dan de cupswrapperdriver installeren:
sudo dpkg -i --force-architecture *lpr*.deb
sudo dpkg -i --force-architecture *cupswrapper*.deb

Als je Duits het toelaat: ik vind zelf deze Duitse pagina duidelijker dan die van Brother: http://wiki.ubuntuusers.de/Brother/Drucker, en voor de scanner: http://wiki.ubuntuusers.de/Brother/Scanner.

Offline petervs

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/18, 22:50:03 »
ik heb inmiddels de drivers gedownload.

hankrol, wanneer je de drivers gedownload hebt, hoef je dus alleen maar te dubbelklikken op de .deb bestanden, waarna er een nieuw venster verschijnt waarop je op de knop "pakket installeren" moet klikken , te beginnen met de lpr en daarna de cupswrapper.

Dus je hoeft helemaal geen commando in te voeren, zie mijn bovenstaande post.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Els

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/18, 22:58:00 »
@petervs, (alleen maar nieuwsgierig hoor, wil me er verder niet mee bemoeien) waarom zegt dan de Brothersite dat je --force-all moet gebruiken en Ubuntuusers.de --force-architecture? Alleen maar dubbelklikken gebruikt die opties toch niet?

Offline petervs

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/18, 23:06:06 »
@petervs, (alleen maar nieuwsgierig hoor, wil me er verder niet mee bemoeien) waarom zegt dan de Brothersite dat je --force-all moet gebruiken en Ubuntuusers.de --force-architecture? Alleen maar dubbelklikken gebruikt die opties toch niet?
Els, dit staat ook bij de drivers voor de DCP165C, en bij deze heb ik het ook zo gedaan en de drivers worden gewoon geïnstalleerd. Printen werkt gewoon.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Els

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/18, 23:12:21 »
Ah, ik heb gewoon netjes het verhaaltje gevolgd; niet eens bij me opgekomen om zoiets simpels als dubbelklikken te proberen ;)

Offline hankrol

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/19, 18:01:08 »
Hallo,
Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp.Ik gan nu aan de slag.Eerst eens lzen,op papier zetten en het doen.

Gr. Han

Offline hankrol

  • Lid
Re: BrotherDP-145C installeren in Ubuntu 10.04 i386 dtop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/19, 19:48:44 »
Hallo nogmaals.Gelukt. :D

Ik heb het kunnen installeren met GDebi.Hij print.Ik hen nog geen idee of hij scant.Ik heb wel de 2 pakketten opgehaald (brscan3 en brscan3-key),geinstallerd en ik hoop gewoon dat het werkt.Alles van sane,xsane etc ook maar geinstalleerd.Maar,het belangrijkste,hij print.Iedereen nogmaals heel veel dank.

Han