Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout  (gelezen 1340 keer)

Offline pluim003

  • Lid
Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Gepost op: 2011/04/29, 22:34:07 »
In navolging van de thread hieronder waarbij de upgrade in een teleurstelling eindigt bij mij het omgekeerde:
suc6volle upgrade op de oude laptop. Dus vanavond de desktop maar eens laten upgraden. Met nog minder dan 3 minuten te gaan hing ie helemaal. Reageerde nergens meer op. Moest hardhandig uit. Nu boot ie dus niet meer in Ubuntu. Esc-toets intikken voor een bootmenu geeft ook niks.
Wordt dat toch weer de 9.10-cd? En dan de diverse upgrades? Boe.

Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/29, 22:38:00 »
Kun je nog wel kiezen om Ubuntu op te starten?

Anders moet je eens in recovery modus starten (dat staat er in plaatsje onder), en dan voor 'repair broken packages'. (of iets wat daarop lijkt). Als hij daarmee klaar is werkt hij waarschijnlijk gewoon weer. ;)
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Offline heir4c

  • Lid
Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/29, 22:38:52 »
Neen, probeer dus zoals ik in het andere topic al zei (weet niet of het gaat werken, maar hier had ik ook een fout na een install en heb het dan zo gedaan met die "fix brocken packages" via de recovery mode) maar je moet dus eerst grub herstellen/herinstalleren via de LiveCD en deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Proberen kan nooit geen kwaad.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline pluim003

  • Lid
Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/29, 22:44:03 »
Inmiddels zover dat ik wel het menu zie maar dan reageert geen enkel toetsenbord nog, dus kan kiezen tussen de normale 2.huppeldepup en de recovery, previous linux versions en memtest, echter reageert toetsenbord niet op pijltjestoetsen en dergelijke.

En @Hoi: het lijkt erop dat ie wel begint met opstarten. De hd ratelt, maar stopt dan op een gegeven moment. Met zo nu en dan het oplichten van de hd-led.

Ben inmiddels ook maar een livecd van 11.04 aan het downloaden op de laptop om straks (of morgen) te branden.

Probeerde nog met de 10.04-cd op te starten, maar dan gaat ie ook hangen. Stom ding. Kan me ook vaag herinneren dat ik eerst 9.10 moest doen daar en vervolgens de diverse upgrades. Boe.

Na volgen van de handleiding maar gebruikmakend van 9.10 krijg ik die minimal bash-like-melding zoals in http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/pc-start-op-met-gnu-grub-version-1-98-1ubuntu7-minimal-bash-like/ maar kan niks tikken.
Eindelijk werkte de 10.04-cd ook. Dus hetzelfde geintje nog eens gedaan, maar nou kan ik op esc drukken wat ik wil maar geen loading grub-melding. Ondertussen wordt er ook een 11.04-cd gebrand. To be continued dus.

En na booten van de live-cd van 11.04 en de grub herstellen kwam er wel iets op het scherm, maar niet de keuze. Wat meldingen mbt. mounts die ie niet kon toevoegen vanwege een netwerk wat niet bereikbaar zou zijn. Laatste meldiong:
* Checking battery state... en de schijf was nog aan het ratelen, maar na een paar minuten wordt het toch angstvallig stil.

In de herkansing en met esc ingedrukt via een niet-usb-toetsenbord kom ik in het grub-menu en laat ie dezelfde dingen zien als voorheen (niet degenen die ie vond bij de update-grub). Alleen reageert toetsenbord dus voor geen meter nu.
Is er optie om vanaf de live-cd een recover te doen?

En weer wat later: gaan we 11.04 vervangen met 11.04. Zien we morgen wel weer verder.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 00:16:25 door pluim003 »

Offline pluim003

  • Lid
Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 07:16:02 »
En toen was het de volgende ochtend. Installatie klaar, maar bij starten weer de laatste melding: Checking battery state... en lijkt daarna weer helemaal niks te doen. Kan wel met alt-F6 overigens in een terminal-window komen. Eens ff zien...

Offline pluim003

  • Lid
[SOLVED] Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/30, 07:50:29 »
Weer een stap verder. Na installeren van de nvidia-drivers krijg ik een inlogscherm. Reageert nu alleen het toetsenbord niet.
Stekker der uit en der weer in. Nog een paar keer booten, weer naar toetsenbord aangesloten op usb-hub en kan eindelijk wat tikken.
En ook irritant: na de installatie kent ie alleen maar mij.

Zit ik eindelijk op mijn desktop met Unity. Muiscursor kan ik bewegen, maar er reageert niks op mijn kliks. Overigens ontbreekt in de bovenste statusbalk een aantal ikonen (zoals voor shutdown enzo).
Weer reboot en dan maar Ubuntu Klassiek en warempel. Daar is ie weer.

Maak ik de overige users weer aan, wil ik even het account testen, vergeet ik dat ik hem op Ubuntu Klassiek moet zetten. ;-)
Unity lijkt niet te gaan werken op deze 5 jaar oude desktop.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 08:47:00 door pluim003 »

Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/30, 11:03:29 »
Heeelp!!
Ik heb precies hetzelfde. Bij mij liep hij vast met nog maar 6 minuten te gaan. Nu krijg ik bij het booten een "Kernelpanic". Dit is een disaster want ik werk op die computer uitsluitend met Ubuntu en heb hier al mijn files, email, etc,etc. op.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/30, 11:17:11 »
Heb je die niet eerst veilig opgeslagen voor je begon aan de update?
Zo niet, zorg er dan eerst voor met een live cd dat je ze veilig opslaat.

Hebben jullie niet eerst met een live cd gekeken of het goed werkte op je pc?


Re: Aargh... Upgrade naar 11.4 op desktop gaat fout
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 12:05:40 »
11.04 werkt vanaf de live cd zonder problemen. Er is dus iets mis gegaan tijdens de upgrade, niet daarna.