Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?  (gelezen 3223 keer)

Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Gepost op: 2013/12/15, 14:44:03 »
Sinds ik ben overgeschakeld naar Xubuntu 12.04 kan ik mijn jar-file niet meer uitvoerbaar maken via het eigenschappen-venster van het bestand. Ik moet dat nu doen via de terminal.
Zie ik dat ergens over het hoofd? Is dat een vergetelheid van de Xubuntu ontwikkelaars?

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/15, 15:57:12 »
Ik heb op mijn netbook Xubuntu 13.10, er zit inderdaad geen hokje meer om een bestand uitvoerbaar te maken.
Ik doe het maar in de terminal met chmod ugo+rwx naam.jar
Ik gebruik OpenJDK 7.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/16, 17:13:55 »
Waarom moet je je .jar-bestand uitvoerbaar maken? Dat is enkel nodig voor native code en script-code (Die begint met #!/usr/bin/...). Normaal gezien kan je gewoon dubbelklikken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/16, 17:21:07 »
Hierom dus:
The file '/home/gijs/Downloads/fest-assert-1.3.jar (2)' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied from an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/18, 08:07:09 »
Dat moet dan iets van Gnome zijn, het OS zelf heeft geen execute-rechten nodig om Java-bestanden uit te voeren.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/18, 11:45:20 »
Dat moet dan iets van Gnome zijn, het OS zelf heeft geen execute-rechten nodig om Java-bestanden uit te voeren.
Inderdaad, dat doe je in Ubuntu zodat je kunt dubbelklikken op de .jar i.p.v.;
 - de jar "openen met" Java (of openen met OpenJDK, OracleJAva, etc).
 - in de Terminal typen: java -jar programma.jar
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/18, 14:29:55 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/18, 15:07:19 »
Dat moet dan iets van Gnome zijn, het OS zelf heeft geen execute-rechten nodig om Java-bestanden uit te voeren.

Precies. Het zal iets van GNOME zijn in de Xubuntu die Gijs en de TS gebruiken. Tenslotte komt Xubuntu tegenwoordig met GNOME i.p.v. Xfce. [/sarcastischehint]

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/19, 16:50:41 »
Dat moet dan iets van Gnome zijn, het OS zelf heeft geen execute-rechten nodig om Java-bestanden uit te voeren.

Precies. Het zal iets van GNOME zijn in de Xubuntu die Gijs en de TS gebruiken. Tenslotte komt Xubuntu tegenwoordig met GNOME i.p.v. Xfce. [/sarcastischehint]

Wat ik bedoelde was dat dit niet op kernel-niveau, maar op desktop-niveau wordt afgedwongen, en dat dit iets Ubuntu-specifiek is (blijkbaar ook Xubuntu en ik denk dan ook Kubuntu). Typ maar gewoon eens java -jar mijnjar.jar op de command line, geen execute-bit nodig. Zelfde voor .exe's en Wine. Om programma's met ./programma uit te voeren is de execute-bit wel verplicht op kernel-niveau.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/19, 18:16:59 »
Om programma's met ./programma uit te voeren is de execute-bit wel verplicht op kernel-niveau.
Zelfs dat is niet helemaal correct. Je kan via /lib/ld-linux.so.2 en /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 32-bits en 64-bits programma's uitvoeren zonder dat de executable bit gezet is.

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/19, 20:14:29 »
Dat moet dan iets van Gnome zijn, het OS zelf heeft geen execute-rechten nodig om Java-bestanden uit te voeren.

Precies. Het zal iets van GNOME zijn in de Xubuntu die Gijs en de TS gebruiken. Tenslotte komt Xubuntu tegenwoordig met GNOME i.p.v. Xfce. [/sarcastischehint]

Wat ik bedoelde was dat dit niet op kernel-niveau, maar op desktop-niveau wordt afgedwongen, en dat dit iets Ubuntu-specifiek is (blijkbaar ook Xubuntu en ik denk dan ook Kubuntu). Typ maar gewoon eens java -jar mijnjar.jar op de command line, geen execute-bit nodig. Zelfde voor .exe's en Wine. Om programma's met ./programma uit te voeren is de execute-bit wel verplicht op kernel-niveau.

Dat heb ik geprobeerd, maar zelfs met java -jar en .exe's vanaf de command line moet ik hem uitvoerbaar maken, zegt ie. Is wel op Ubuntu en Bodhi, heb het hier op Arch nog niet getest. Zie verder ook Johans reactie.

Re: Hoe maak ik mijn java programma uitvoerbaar?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/21, 10:38:17 »
Dat heb ik geprobeerd, maar zelfs met java -jar en .exe's vanaf de command line moet ik hem uitvoerbaar maken, zegt ie. Is wel op Ubuntu en Bodhi, heb het hier op Arch nog niet getest. Zie verder ook Johans reactie.

Vreemd, op Ubuntu 12.04 server heb ik geen executable-bit nodig. Op OS X ook niet, maar dat telt waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk iets dat recent is toegevoegd voor beveiliging.

De security policy van Ubuntu haalt trouwens aan dat dit "ook voor .desktop, .exe en .jar moet gelden", wat al aangeeft dat hier speciale maatregelen voor genomen moeten worden.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net