Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu Jaunty Xorg op hol  (gelezen 488 keer)

Offline TiPo

  • Lid
Xubuntu Jaunty Xorg op hol
« Gepost op: 2009/09/14, 19:55:05 »
Draai al een paar maanden naar volle tevredenheid Xubuntu 9.04, later er toch Gnome naast geïnstalleerd, voornamelijk om te vergelijken. Sinds een paar dagen duurt het aanloggen een eeuwigheid en gebruikt Xorg enorm veel geheugen (tussen een half en heel gig). Elke aanlog geeft trouwens verschillende resultaten (gebruik geheugen, wel of geen panel, andere config van panel, wel of geen dekstop icons).
Verwijderen van van XFCE items in .cache en .config lijkt even te helpen, maar bij een tweede keer aanloggen komt problematiek weer terug. Met een nieuwe user overigens geen enkel probleem. Ook onder Gnome (als dezelfde user) geen enkel probleem.

Probleem deed zich voor na:
1. reguliere update (kan niets vinden over soortgelijke problemen)
2. SABnzbdPlus installatie en gebruik
3. aansluiting tweede monitor met andere resolutie (niet meer aansluiten helpt niet)

Op internet vind ik veel soortgelijke problemen, vooral met dual monitor, maar dat betreft vrijwel allemaal oudere versies (en bugs). In de logs kan ik niets vinden (voor zover ik die begrijp). Ik ben nog aan het zoeken, inmiddels weer een hele zondag kwijt geraakt (hoewel ook weer een hoop geleerd), maar nog geen meter verder. Misschien dat iemand het probleem herkent en oplossing (buiten nieuwe installatie) weet?

Gnome services uitschakelen in XFCE helpt niet.

Overigens ben ik best verrast door Gnome Ubuntu, het lijkt sneller en gebruikt minder geheugen dan XFCE Ubuntu. Maar ja, ben nu eenmaal gehecht geraakt aan XFCE, op mijn laptop gebruik ik al jaren Fedora en daarop presteert XFCE duidelijk beter dan Gnome.

Offline TiPo

  • Lid
Re: Xubuntu Jaunty Xorg op hol
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/14, 21:16:23 »
Meerdere XFdesktop processen blijken het te zijn. Zijn al verschillende bugreports van:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xfdesktop4/+bug/329616
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xfdesktop4/+bug/335441

Zoek op multiple Xfdesktop in Google en zie.

Nu nog uitvinden waarom het ontstaat.