Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu beginner: paar vraagjes  (gelezen 6286 keer)

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Gepost op: 2007/07/09, 17:39:33 »
Ik heb vandaag mijn ubuntu cd's ontvangen via ShipIt (volgens mij 3x dezelfde cd, doe maar duur :P)

Geïnstalleerd, allemaal leuk en aardig, Ubuntu draait nu.

Zit nu toch met een paar kleine vraagjes, aangezien ik vandaag mijn eerste ervaringen had met ubuntu weet ik er nog niks vanaf. Ik heb ook al een halfuurtje op dit forum rondgekeken, ik zag wel een paar dingen, maar ik zou niet weten wat ze allemaal beteken. zoals de code's uit dit topic.

nu mijn vragen:

ik kom net van windows xp, en zit er in ubuntu ook zoiets als windows verkenner? want ik kan geen van mijn bestanden terugvinden, alleen wat vage mappen. is de schijf geformatteerd bij de installatie? maakt opzich niets uit, er stond niks bijzonders op. maar die filebrowser die ik vond kan ik geen wijs uit maken, als ik properties klik bij wat mij de C: schijf lijkt, zie ik niks wat de vrije schijfruimte aangeeft.

Ook heb ik problemen met draadloos internet, de driver voor mijn ontvanger is waarschijnlijk niet compatible met ubuntu, maar rechtsboven bij netwerk kan ik wel mijn eigen Netwerk selecteren, alleen hij kan geen verbinding maken. ik heb via het internet de driver van mijn ontvanger gezocht (Hierzo) Maar dat is alleen geschikt voor Mac en Windows.

ook vraag ik mij af of het mogelijk is om .exe bestanden te "converteren" naar ubuntu formaat (.bin toch?), of klinkt dit als een wilde fantasie. Nu zoek ik dus ook naar vervangers van MS office, limewire, utorrent, Live messenger, etc.

Zodra ik op deze vragen het antwoord heb gevonden, kan ik ubuntu volop gebruiken.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/09, 17:54:36 »
Citaat van: Checkviller
nu mijn vragen:

1 ik kom net van windows xp, en zit er in ubuntu ook zoiets als windows verkenner? want ik kan geen van mijn bestanden terugvinden, alleen wat vage mappen. is de schijf geformatteerd bij de installatie? maakt opzich niets uit, er stond niks bijzonders op. maar die filebrowser die ik vond kan ik geen wijs uit maken, als ik properties klik bij wat mij de C: schijf lijkt, zie ik niks wat de vrije schijfruimte aangeeft.

2 Ook heb ik problemen met draadloos internet, de driver voor mijn ontvanger is waarschijnlijk niet compatible met ubuntu, maar rechtsboven bij netwerk kan ik wel mijn eigen Netwerk selecteren, alleen hij kan geen verbinding maken. ik heb via het internet de driver van mijn ontvanger gezocht (Hierzo) Maar dat is alleen geschikt voor Mac en Windows.
Ik heb jouw vragen voor mijn gemak even 1 en 2 genoemd.

1 Als je bij locaties op computer klikt dan is waar jouw naam staat jouw home map waarin je alle bestanden kan zetten. Verder zie je onder in de balk hoeveel vrije schijfruimte je nog hebt.

2 welke ontvanger heb je precies en is het usb of pci?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/09, 17:59:07 »
Citaat van: Checkviller
Ik heb vandaag mijn ubuntu cd's ontvangen via ShipIt (volgens mij 3x dezelfde cd, doe maar duur :P)

Geïnstalleerd, allemaal leuk en aardig, Ubuntu draait nu.
Welkom :)

Citaat
Zit nu toch met een paar kleine vraagjes, aangezien ik vandaag mijn eerste ervaringen had met ubuntu weet ik er nog niks vanaf. Ik heb ook al een halfuurtje op dit forum rondgekeken, ik zag wel een paar dingen, maar ik zou niet weten wat ze allemaal beteken. zoals de code's uit dit topic.
Als eerste zou ik aan willen raden om de Wiki te lezen, hier staat veel informatie over hoe Ubuntu werkt.
Je kan de Wiki hier vinden: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
De code's die je in dat topic ziet, zijn commando's die je in een terminalvenster uit kan voeren.
Hiermee kan je meer informatie over je systeem lezen als er problemen zijn.

Citaat
nu mijn vragen:

ik kom net van windows xp, en zit er in ubuntu ook zoiets als windows verkenner? want ik kan geen van mijn bestanden terugvinden, alleen wat vage mappen. is de schijf geformatteerd bij de installatie? maakt opzich niets uit, er stond niks bijzonders op. maar die filebrowser die ik vond kan ik geen wijs uit maken, als ik properties klik bij wat mij de C: schijf lijkt, zie ik niks wat de vrije schijfruimte aangeeft.
In Ubuntu zit een verkenner, Nautilus. Je kan de inhoud van je schijf bekijken door naar Locaties (Places) te gaan bovenin je scherm :) Je persoonlijke bestanden horen in je home map. De rest van de mappen is voor het systeem.

Het hangt er van af hoe je Ubuntu hebt geïnstalleerd of Windows er nog op staat. Bij de installatie heb je meerdere opties: Je kan je hele harde schijf leeghalen en Ubuntu er op zetten, maar je kan ook de vrije ruimte op je Windows schijf vrijmaken voor Ubuntu. Als je voor de 2e optie hebt gekozen, krijg je bij het opstarten van je computer de vraag welk besturingssysteem je wil starten.

Citaat
Ook heb ik problemen met draadloos internet, de driver voor mijn ontvanger is waarschijnlijk niet compatible met ubuntu, maar rechtsboven bij netwerk kan ik wel mijn eigen Netwerk selecteren, alleen hij kan geen verbinding maken. ik heb via het internet de driver van mijn ontvanger gezocht (Hierzo) Maar dat is alleen geschikt voor Mac en Windows.
Het lijkt er op dat je draadloze netwerkkaart gebruik maakt van de RT2500 chip. Indien dat het geval is, dan is het lastig om die aan de praat te krijgen vanwege een bug. Er is hier op het forum wel wat over te vinden als je zoekt op RT2500.

Citaat
ook vraag ik mij af of het mogelijk is om .exe bestanden te "converteren" naar ubuntu formaat (.bin toch?), of klinkt dit als een wilde fantasie. Nu zoek ik dus ook naar vervangers van MS office, limewire, utorrent, Live messenger, etc.
.exe bestanden kan je niet zo maar gebruiken in Ubuntu. In veel gevallen is het mogelijk om dit te doen via Wine, maar dat werkt niet altijd. Op de Wiki staat meer info over Wine.
Vervangers voor de programma's die je noemt zijn o.a. Open Office, Frostwire, Azureus, Gaim/Pidgin/Amsn enz.

Citaat
Zodra ik op deze vragen het antwoord heb gevonden, kan ik ubuntu volop gebruiken.
Ik hoop dat ik je een eind op weg heb geholpen :)
Het begin is altijd lastig, maar met wat leeswerk hier op het forum en op de wiki kom je er wel.
Je kan natuurlijk ook je vragen hier stellen als het niet lukt :)

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/09, 17:59:29 »
bedankt voor je antwoord of vraag 1,

wat je antwoord op vraag 2 betreft:
hij zit aangesloten op USB, ik maak gebruik van dit apparaatje: http://www.e-tech.nu/Product_Detail.php?prodtitle=&SET_ID=1165&GET_LANG=N&LANG=N&SUB=Wireless54

ik zie nu dat de antwoorden op vraag 2 wat door elkaar lopen, ik zal even zoeken naar die bug met die chip. bedankt voor je uitgebreidde antwoord. ik zal ook even die wiki doornemen

zie net dat die help guides heel wat makkelijker zijn als je internet op je pc hebt, dus ik ga eerst even achter dat internet probleem aan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/09, 18:14:18 »
Kan je (tijdelijk) je computer met een netwerkkabel aansluiten? Dat lost al veel problemen op denk ik.
Kan je een terminalvenster openen (te vinden in Applicaties) en het volgende commando intikken?
lsusb |grep -i eth
(dit commando kan je ook kopiëren en plakken)

Wat zie je na het uitvoeren op je scherm?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/09, 18:16:15 »
Welkom :)

Ik ben ook nog een beginner, maar zal proberen op het één en ander te antwoorden:

De zogenaamde code's waar je over spreekt zijn commando's die je kan uitvoeren in de terminal (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster).


Windows verkenner
Ga naar Locaties - Persoonlijke map. Hier zie je in de linker kolom (zoals winxp) het woord "Locaties" staan, met een pijltje wat naar beneden wijst. Als je daarop klikt en je kiest voor "Boom" wordt dit zoals de verkenner.


Geformatteerd bij de installatie?
Dat hangt ervan af wat jij hebt opgedragen aan je computer. Zie deze howto voor meer informatie over het patitioneren: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Schijfindeling


Vrije schijfruimte
Ga hiervoor naar Systeem - Beheer - Systeemmonitor (Tabblad "Bestandssystemen).


Draadloos internet
Daar zijn veel problemen mee. Het probleem is meestal dat het niet compatibel is met WPA, wel onbeveiligd of met het magere WEP. Ik zie dat je kaart gebaseerd is op de RT2500 chipset. Daarmee zal je via de NWM (Network manager, dat ding dat je rechtsboven ziet) nooit verbinding kunnen maken via WPA. Daarvoor is dit trukje van toepassing:

Open een terminalvenster en voeg dit commando uit: sudo gedit /etc/network/interfaces
Hier zal je gevraagd worden om je root-wachtwoord, gewoon ingeven en op enter duwen. Ja, het is normaal dat je niet ziet wat je ingeeft als je je wachtwoord typt :) geen nood, elke toetsaanslag telt.

Voeg onderstaande toe aan het lijstje wat je te zien krijgt:

iface ra0 inet dhcp
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up iwconfig ra0 essid “Naam_van_je_netwerk�
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK=� Wachtwoord_van_je_netwerk�
pre-up ifconfig ra0 up
auto ra0


Dit moet je wel even aanpassen naar de configuratie van je router. De naam van je netwerk overtypen, de authentificatie mode (in dit geval is dit WPA Personal), je encryptie (TKIP of AES) en het wachtwoord van je draadloos netwerk. Al deze informatie vind je in de configuratie van je router.


.exe bestanden uitvoeren
Ja, maar dat wordt niet aangeraden :) Het gaat hem dan niet over het converteren van .exe bestanden maar daadwerkelijk om het uitvoeren ervan. Dit is mogelijk met het programma "Wine". Voor een volledige howto hierover, kijk naar: https://wiki.ubuntu.com/NlWineHowto

Ubuntu gebruikt geen .bin bestanden maar .deb bestanden (Debian, de moederdistributie waaruit Ubuntu ontstaan is).


Vervangende programma's
Deze bestaan allemaal. Kijk hiervoor in het lijstje op: http://ubuntu-forums.nl/docu/softwlijst-2.0.html
Nog eentje: http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html

Hoe je het overgrote deel van deze software moet installeren kan je hier terugvinden: https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren

Enkele aanraders:
MS office > OpenOffice.Org
Live messenger > aMSN


Veel succes! ;)

Groetjes,
Kris

[Edit: en ik die dacht als eerste een antwoord te geven :-p]
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/09, 18:29:12 »
ik heb voor het chip probleem deze http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/16/rt2500usb-en-network-manager/

pagina gevonden, werkte niet, dan maar even die code van 2 posts terug uitvoeren en de de post hierboven toepassen. gaat wel iets omslachtiger, via usb sticks enz.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/09, 18:40:49 »
Hier het stukje uit men eigen blog mbt het draadloze netwerk: http://linuxontdekt.wordpress.com/2007/05/26/opnieuw-een-frisse-installatie-van-ubuntu/

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/09, 18:41:14 »
Om eerst duidelijk te krijgen of je kaart inderdaad de RT2500 chip bevat, moet je even het volgende commando uitvoeren in een terminal (zie mijn eerdere post):
lsusb |grep -i eth

Zodra zeker is dat die chip gebruikt wordt, kunnen we naar een oplossing zoeken.

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/09, 18:42:09 »
nou, ik kan me van dat terminal gedoe niet echt iets van op maken. als ik het terminal venster op staat er iets dat ik niet kan back-spacen, daarachter plak ik die code, druk op enter... gewoon weer een nieuwe witte regel.

@Scormen: jou oplossing kan ik dus ook niet uitproberen, en ik heb dacht ik WEP beveiliging, en geen WPA. (of ik moet iets verkeerd begrepen hebben)

Offline dennus

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/09, 18:50:06 »
Hallo Checkviller!

(Ik zie dat er al wat antwoorden gegeven zijn op jouw vragen... dus daarom reageer ik hier niet.)

Welkom in de 'wazige wereld' die LINUX heet.
Een tip... vergeet, bijna, alles zoals je dat gewend bent van Windows.
Ik lees dat je nu op zoek bent naar Office e.d.   Er zijn voor Linux veel alternatieven, maar die heten allemaal anders. In het begin zul je dus helemaal draaierig worden van alle benamingen, het overgrote deel ken je allemaal niet. Maar dat komt allemaal goed... zolang je maar tijd wilt investeren en niet verwacht dat Linux (in dit geval Ubuntu)  een gratis alternatief voor Windows is.

Als je dat eenmaal door hebt, en je ziet dat bij Linux een hoop mogelijk is, dan gaat het goed komen!

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/09, 18:55:24 »
Citaat van: Checkviller
nou, ik kan me van dat terminal gedoe niet echt iets van op maken. als ik het terminal venster op staat er iets dat ik niet kan back-spacen, daarachter plak ik die code, druk op enter... gewoon weer een nieuwe witte regel.
Dan gebruik je negen kansen van de tien PCI, probeer eens:
lspci |grep -i eth
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/09, 18:57:59 »
Citaat van: dennus
Hallo Checkviller!

(Ik zie dat er al wat antwoorden gegeven zijn op jouw vragen... dus daarom reageer ik hier niet.)

Welkom in de 'wazige wereld' die LINUX heet.
Een tip... vergeet, bijna, alles zoals je dat gewend bent van Windows.
Ik lees dat je nu op zoek bent naar Office e.d.   Er zijn voor Linux veel alternatieven, maar die heten allemaal anders. In het begin zul je dus helemaal draaierig worden van alle benamingen, het overgrote deel ken je allemaal niet. Maar dat komt allemaal goed... zolang je maar tijd wilt investeren en niet verwacht dat Linux (in dit geval Ubuntu)  een gratis alternatief voor Windows is.

Als je dat eenmaal door hebt, en je ziet dat bij Linux een hoop mogelijk is, dan gaat het goed komen!
ik ben linux gaan gebruiken omdat ik las dat het beter was voor de wat langzamere systemen, en ik heb op mijn andere pc (waar ik toch het meeste opzit) een pentium III 555mhz, en vraag maar niet naar de andere specs :P

ik ga nu even eten, daarna verder met het proberen van codes

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/09, 18:58:24 »
Heb je de draadloze netwerkkaart ingeplugd?
Voer dan eens het commando lsusb uit. (de eerste letter is een kleine L)

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/09, 20:11:01 »
Citaat van: Scormen
Citaat van: Checkviller
nou, ik kan me van dat terminal gedoe niet echt iets van op maken. als ik het terminal venster op staat er iets dat ik niet kan back-spacen, daarachter plak ik die code, druk op enter... gewoon weer een nieuwe witte regel.
Dan gebruik je negen kansen van de tien PCI, probeer eens:
lspci |grep -i eth
denk niet dat je de uitslag van dat nodig hebt, want het is me gelukt :D

ik heb het op jouw manier gedaan, die van een paar posts terug.

Iedereen die mij op weg geholpen heeft met mijn eerste stappen in Ubuntu, Bedankt!

:D wat was ik blij toen ik google zag verschijnen xD

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/09, 20:31:24 »
ik heb weer een klein probleempje, ik denk ik post het maar even in hetzelfde topic.

ik had een .package gedownload van amsn, geopend, maar bij het installeren krijg ik dit±

http://checkviller.googlepages.com/Screenshot-Finished.png

en alle tekentjes staan ook door elkaar, als ik shift plus 0 doe, krijg ik ipv een haakje sluiten een '

hoe kan ik dat rechtzetten= oh.. dat moest dus een vraagteken zijn.

ik denk dat ik al weet wat het is, bij windows was met met ctrl shift opgelost, want hij staat op engles denk ik. firefox is ook engels, zowat alles is engels, behalve de drop down menu+s

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/09, 20:48:45 »
Waarom download je een .package bestand?
Bijna alle programma's die je zou willen installeren zitten standaard in Synaptic :)
https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren

Je kan Ubuntu in het Nederlands krijgen op de volgende manier:
Ga naar System>Administration>Language Support
Zet nu een vinkje achter Dutch en verander de optie "Default language for new user accounts and the login screen" naar Dutch.

Hierna moet je even uitloggen, daarna kan je in het inlogscherm aangeven dat je Ubuntu in het Nederlands wil

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/09, 20:56:35 »
oke dan, bedankt.

ik had dat package bestand van http://ubuntu-forums.nl/docu/softwlijst-2.0.html

die site was mij eerder gegeven

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/09, 21:43:13 »
Alles wat je wil installeren via  > systeem > beheer > synaptic pakketbeheer. Geen dingen zomaar downloaden.
Ik vind de antwoorden hier wat warrig. Iedereen is zo vriendelijk dat ze allemaal adviezen geven. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar je moet ze niet door elkaar gebruiken.

Je "Office pakket" vind je onder > toepassingen > kantoor > etc (mocht je dat nog niet hebben gevonden.

Voor de anderen:
Heren/dames, dit is een beginner. Geef elke stap kort, zakelijk en volledig weer. Ga er niet van uit dat het zo logisch is. En alsjeblieft niet door elkaar. Ik zou al dol geworden zijn in zijn plaats.

@ Checkviller: Als je veel vragen in één post hebt, nummer ze dan.

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/10, 12:22:58 »
Normaal zit ik op andere fora juist mensen te helpen, en nu is het andersom, dus je weet wel hoe de antwoordgevers denken. ondanks dat ik pas 2 dagen met ubuntu bezig ben, lukt het aardig. tot deze ochtend.

ik had hem gisteravond netjes ofgesloten, ik probeerde hem vanochtend op te starten, kreeg ik eerst een zwart scherm met tekst, hij leek dingen te checken, vervolgens een blauw scherm met een wit kader met de volgende tekst:

Citaat
Failed to start X server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like the X server output to diagnose the problem?

Y/N
ik zou het niet weten, maar ik heb ook de stekker eruit gehaald nadat ik hem gisteren had afsloten, weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Ik heb op google gezocht, daar stond dat je in VGA modus moest opstarten?

Groeten,

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/10, 13:18:10 »
Citaat van: Checkviller
Normaal zit ik op andere fora juist mensen te helpen, en nu is het andersom
Groeten,
Als ik nu naar China ga, ben ik analfabeet ;)



Het ligt niet aan de stekker. Welke grafische kaart heb je?

Start op in recovery mode en log in. tik vervolgens achte de "dos"prompt:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Zeg op alles ja en herstart. Dan kom je in ieder geval weer in een grafische interface. Daarna zien we verder.

Het kan bijna niet anders dat je ergens mee hebt gespeeld waar je niet mee mag spelen, foei :)

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/10, 14:08:24 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: Checkviller
Normaal zit ik op andere fora juist mensen te helpen, en nu is het andersom
Groeten,
Als ik nu naar China ga, ben ik analfabeet ;)



Het ligt niet aan de stekker. Welke grafische kaart heb je?

Start op in recovery mode en log in. tik vervolgens achte de "dos"prompt:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Zeg op alles ja en herstart. Dan kom je in ieder geval weer in een grafische interface. Daarna zien we verder.

Het kan bijna niet anders dat je ergens mee hebt gespeeld waar je niet mee mag spelen, foei :)
ik ben weer ingelogt op ubuntu, weet niet of hij het ook doet als ik weer opnieuw opstart

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/10, 15:10:09 »
trouwens. wat moet ik doen om mijn geluidskaart te configurenreren? want nu kan ik de volume regeling niet openen en heb ik geen geluid (uiteraard)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #23 Gepost op: 2007/07/10, 15:14:19 »
probeer eens met alsamixer (intypen in je terminal en de schuifjes op 80% zetten)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #24 Gepost op: 2007/07/10, 16:06:29 »
Welke geluidskaart heb je?

Wat geeft het commando aplay -l als resultaat?