Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren  (gelezen 1542 keer)

Offline Klojum

  • Lid
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Gepost op: 2006/06/17, 16:41:36 »
Alle pogingen zijn tot nu toe vastgelopen om Ubuntu 6.06 LTS 64bit op mijn systeempie te installeren. Het is een
A8N-VM, Nvidia 6100 onboard + chipset
AMD3700+ 2.2Ghz
1 GB

Beide versies van Ubuntu, 32bit en 64bit, lopen vast op het zelfde moment van initialiseren: de desktop komt op, de muispointer verschijnt, en zodra de 'muziek' begint, slaat de boel totaal vast, inclusief storingstrepen over het scherm. Het zal ongetwijfeld om de chipsetdrivers zijn, want de installatie in textmodus heeft weinig zin aangezien de Nvidia netwerkkaart niet wordt herkend.

Nvidia heeft wel een (oudere) set drivers voor Linux, maar hoe krijg ik deze op mijn computer

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/17, 17:05:04 »
Er zijn blijkbaar nog mensen met problemen met dat Asus moederbordje, maar er zijn oplossingen voor:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=57791

Ik heb eens snel zitten bladeren maar zou iets zijn met de bios of een patch die erop moet gezet worden of iets dergelijks.
Als je de oplossing gevonden hebt laat je 't ons maar weten h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline muksie

  • Lid
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/17, 20:54:35 »
Ik heb een Asus A8N-VM CSM. Het enige verschil tussen mijn en jouw moderboerd is geloof ik dat ik een Nividia 6150 met nForce 430 chipset heb, en jij een 6100 met 410. Maar bij mij draait ubuntu redelijk.

De problemen die ik er mee heb, en voor zover ook de oplossing:
- De X-server werkt niet zonder de officiele Nvidia graphics drivers. Deze installeer ik altijd volgens deze howto. Helaas moet ik wel iedere keer als ik op een andere kernel overgestapt ben, deze graphics drivers opnieuw installeren.
- Ik draai dualboot met windows XP, en iedere keer nadat ik XP gedraaid heb (is niet zo vaak) moet ik eerst ca. 10 seconden de stekker van de pc uit het stopcontact trekken, om zodoende de NIC te resetten ofzo, anders werkt mijn netwerkverbinding helemaal niet.
- Het geluid heb ik nog nooit werkend gekregen, al moet ik er waarschijnlijk ook eens wat langer mee bezig zijn. Het geluid vind ik persoonlijk niet het belangrijkste, hoewel ik het af en toe toch wel mis.
- Ik heb een usb-stick (Sandisk Cruzer Mini) en als ik die in de computer heb zitten en dan de pc opstart, dan blijft het systeem direct na Grub (bij het booten van de kernel) hangen. Eruittrekken voorkomt dit.
- Ook heb ik samba nog nooit werkend gekregen, maar dat ligt misschien ook wel aan mezelf. :)
- Toen ik nog ubuntu 5.10 draaide, gaf ik altijd als bootopties mee noapic nolapic noacpi. Maar dit is met 6.06 bij mij niet meer nodig. Deze bootopties had ik destijds gewoon in Grub (/boot/grub/menu.lst) ingesteld, zodat ik dat niet iedere keer handmatig hoefde te doen.

Ik heb wel de officiele Nvidia Chipset-drivers geinstalleerd, maar ik heb nog nooit gemerkt dat er problemen optraden omdat die niet geinstalleerd waren.

Je zou eens kunnen proberen om ubuntu op te starten in text-modus, en vervolgens de nvidia drives vanaf de CD te installeren, of met wget de nieuwste te downloaden en vervolgens te installeren. Gebruik daarvoor ook weer deze howto, alleen zul je misschien de bestandsnamen eens wat aan moeten passen.

Ik weet dat jij een iets ander moederbord als mij hebt, en ook de rest van de hardware zal waarschijnlijk anders zijn. Daarom zullen misschien niet al mijn oplossingen ook voor jou werken. Maar ik hoop dat dit ook voor jou zal werken, en als iets je nog niet duidelijk is mag je het me natuurlijk vragen.

Azalin

  • Gast
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/18, 01:01:04 »
Ik moet ook eerst de computer helemaal uizetten maar na ene paar seconden aanzetten is meestal al genoeg. Bij mij komt dat omdat mijn NIC drivers niet echt de officiele drivers zijn en de wireless drivers van een andere kaart via ndiswrapper geladen worden. Maw: de verkeerde (officieel) drivers worden via emaulatie (tussen haakies) geladen en dat kan bij resetten een probleem zijn...

ANyway, ontopic: de drivers van de chipset zijn hier idd het probleem volgens mij... IN textmodus, kun je dan niet eens lspci doen en het resultaat hier posten... Verder, dat tijdens het initialiseren van de audio Ubuntu vast loopt.. is niet de bedoeling.. tijdelijk in je Bios de onboard audio uit zette kan tijdelijk even een oplossing zijn denk ik zo... en dan verder zoeken wat de reden is dat tijdens het audio init de boel plat gaat is geen verkeerd idee :)

Gast

  • Gast
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/19, 22:30:56 »
Citaat van: muksie
Ik heb een Asus A8N-VM CSM. Het enige verschil tussen mijn en jouw moderboerd is geloof ik dat ik een Nividia 6150 met nForce 430 chipset heb, en jij een 6100 met 410. Maar bij mij draait ubuntu redelijk.
Ik heb dat moederbord ook!

Citaat van: muksie
- De X-server werkt niet zonder de officiele Nvidia graphics drivers. Deze installeer ik altijd volgens deze howto. Helaas moet ik wel iedere keer als ik op een andere kernel overgestapt ben, deze graphics drivers opnieuw installeren.
Ik heb de nvidia drivers geinstalleerd via synaptics maar log wel in zonder gdm! Met gdm krijg ik de VESA drivers maar via login prompt worden de nvidia drives opgestart.

Citaat van: muksie
- Het geluid heb ik nog nooit werkend gekregen, al moet ik er waarschijnlijk ook eens wat langer mee bezig zijn. Het geluid vind ik persoonlijk niet het belangrijkste, hoewel ik het af en toe toch wel mis.
Geluid werkt bij mij meteen na het installeren. Heb er niets voor hoeven te doen!

Groet!

Gast

  • Gast
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/05, 17:25:32 »
Als je de beta bios update vanaf de asus site installeert werkt alles wel. Je moet de update zelf downloaden en dan door het upgradetool laten installeren. Het probleem waar je dan nog tegenaan loopt is het installeren van de nvidia drivers. Zonder die drivers beschik je slechts over de standaard vga mogelijkheden

Gast

  • Gast
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/10, 16:29:56 »
Hier nog een gebruiker van het A8N-VM CSM mobo'tje van Asus. Ook ik heb het geluid nog nooit werkend gekregen. Ook via alsa-project geen geschikte drivers kunnen vinden.

Piet; die beta bios update van asus verhelpt die ook het geluidprobleem?

Groenten,

Asrael

Harrie

  • Gast
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/14, 15:17:25 »
De problemen die ik met dit bord heb, is dat het meteen bij de bootstrap al stopt als ik mijn adaptec 29160N in mijn systeem heb zitten. Dat komt denk ik omdat SATA2 schijven ook /dev/sda gebruiken en dat levert schijnbaar een conflict op. Als iemand hier een workaround voor heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen. Zonder die aha kaart start ie wel op, zelfs met netwerk, maar die drivers installeren lukt me totaal niet.

Ik zou graag willen weten hoe je en je geluid en je netwerk en je videokaart goed kan configureren, zodat de basis in elk geval werkt.

Dat sudo gedoe vind ik verschrikkelijk. Waarom zit er niet gewoon een root account met een profile in (k)ubuntu?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu op A8N-VM (AMD64) installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/14, 18:44:41 »
Citaat van: Harrie
Dat sudo gedoe vind ik verschrikkelijk. Waarom zit er niet gewoon een root account met een profile in (k)ubuntu?
sudo passwd root

en je kan de root account gebruiken
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)