Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Ubunt op oudere laptop  (gelezen 1712 keer)

Offline Terces

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Gepost op: 2007/11/25, 16:42:42 »
bij het installeren (cd reeds gecontroleerd op fouten maar die was goed) krijg ik nadat ik het scherm had met ubuntulogo en bewegend balkje, korte tijd een knipperende cursor en daarna gewoon een zwart scherm met heel wat cijfers en letters die op het eerste zicht weinig nuttigs te vertellen hadden maar de pc blijft dan gewoon hangen... cd-rom stopt en harde-schijf had ook geen verkeer meer

het gaat over een PII 366 met 128mb ram

live-cd ubuntu 7.10

kan het liggen aan het feit dat Ubuntu dit niet aankan en ik mssn beter xubuntu probeer of is dit toch nog iets anders ?


alvast bedankt

installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/25, 16:55:42 »
128 mb ram? Zelf ook een poging gedaan om ubuntu op een vergelijkbaar systeem te krijgen, maar xubuntu is dan echt een betere keus ;) Voor Ubuntu is toch wel minimaal 256 mb aan te raden.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Bobbie

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/25, 16:56:58 »
Heel meschien xubuntu en dan de Alternate CD, als hierop toch nog een foutmelding komt zou je kunnen overwegen er geheugen bij te prkken.

@Kebabfish je was  sneller

Offline Terces

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/25, 17:01:02 »
hoe verloopt de install met de alternate cd dan ?

ik las inderdaad net dat voor install met livecd een minimum van 192 nodig is terwijl met de alternate dat slechts 64mb zou zijn

xubuntu zou inderdaad wel een minimum van 128 vragen om te kunnen "draaien"

ik ben relatief (heel) nieuw in het linux-wereldje en heb "slechts" mijn pc al geïnstalleerd met een dualboot xp - ubuntu maar dan met de live-cd (met de nodige problemen ivm verwijzing naar de juiste partities, ntldr ontbreekt, boot.ini problemen en zo maar het is uiteindelijk toch gelukt)

is er een groot verschil tussen beide installatieprocedures ?

installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/25, 17:17:08 »
Hier kun je wat lezen over de verschillende installaties: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/25, 17:27:40 »
Mijn advies: koop toch maar geheugen, zo duur is het niet.
Mijn test-PC is een 466MHz Celeron, waar ik 512MB ingezet heb.
Het ding loopt als een trein, zeker met Xubuntu, kan deze nog best een paar jaar mee !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/25, 18:12:46 »
Naar aanleiding van jou vraag doe ik momenteel een poging Xubuntu op een 700 Mhz met 100 mb ram te zetten. Alleen de installatie duurt al uren, momenteel nog bezig :P

Zoals r0n al meldde, wat extra geheugen is dan nooit weg ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Soul-Sing

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/25, 19:31:50 »
Citaat van: kebabfish
Naar aanleiding van jou vraag doe ik momenteel een poging Xubuntu op een 700 Mhz met 100 mb ram te zetten. Alleen de installatie duurt al uren, momenteel nog bezig :P

Zoals r0n al meldde, wat extra geheugen is dan nooit weg ;)
100mb ram  ===>damn small linux/ flux/ ik denk dat xubuntu daar al moeite mee heeft. op oude pc's 1 woord: RAM RAM. het kost haast niets meer.

installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/25, 20:04:18 »
Idd. Maar ik had deze opstelling toch nog staan, dus naar aanleiding van deze vraag keek ik of het mogelijk was Xubuntu op een dergelijk systeem te zetten. Ik kan nu wel zeggen dat dat niet echt lukt... :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline woteb

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/26, 14:54:17 »
Kijk eens hier: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172

Goedkoper kan het niet.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline emargen

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/26, 22:39:49 »
Voor de echt wat oudere PC's zou ik eens kijken naar Puppy Linux......met de live-CD maak je niks kapot! Het kleine hondje is ook nog eens verrassend goed in het herkennen van (wireless-) netwerkadapters.......dus in een mum van tijd zit je zo op internet! Mijn Pentium III vliegt werkelijk....daar is geen HD-installatie voor nodig!!

Offline joop905

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/26, 23:04:41 »
hier op een oude Laptop Compaq Armada E500 met 600 Mhz 128Mb
met Debian is 4.0. (Debian) maar doe ook niet zo veel met dat oude ding TV kijken Internetten E-mail

Offline woteb

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/26, 23:14:37 »
Ik werk met een Compaq Armada E500 met 256 MB, draait overigens op 1 Ghz.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop905

  • Lid
installatie Ubunt op oudere laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/26, 23:19:52 »
Citaat van: woteb
Ik werk met een Compaq Armada E500 met 256 MB, draait overigens op 1 Ghz.
ben nog op zoek naar meeer maar zijn nog te duur