Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] webdav koppelen bij opstarten  (gelezen 1605 keer)

[OPGELOST] webdav koppelen bij opstarten
« Gepost op: 2011/02/20, 00:24:12 »
Ik heb ergens voor mijn werk een webdav-share.
Met behulp van
sudo fusedav -u gebruikersnaam -p wachtwoord https://blabla.school.be/private/blabla/users/XX/mydoc/ /media/MyDoc_Master
kan ik het koppelen. Ik ben dan wel verplicht om nautilus op te starten als root om de web-map te openen.
Niet echt een probleem, hoewel ik het liever als gewone gebruiker zou kunnen.
Mijn voornaamste probleem zit 'm in het moeten schrijven van het lijntje hierboven telkens ik met die web-map moet werken. Uiteraard wordt dit lijntje wel onthouden door het terminaalvenster, maar daarin schuilt het probleem dat het wachtwoord in klare tekst erin staat.
Bovendien blijft er dan altijd een terminal open staan. Meestal gebruik ik dus ALT+F2, maar dan moet ik het lijntje wèl helemaal schrijven of het eerst kopiëren vanuit de terminal.
Mijn vraag is dus of ik het bewuste lijntje niet ergens in één van de opstartscriptjes kan "verstoppen".
Ik heb ook al gekeken of het niet in /etc/fstab zou kunnen, maar in /etc/mtab vind ik (na het mounten, want dat is wat fusedav doet) enkel het volgende lijntje:
/dev/fuse /media/MyDoc_Master fuse rw,nosuid,nodev 0 0
Daar kan ik niet veel mee...
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 20:24:55 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Roc.am

  • Lid
Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/20, 01:09:38 »
Ik ken me hier verder niet in uit, maar zou het mogelijk zijn om met Locaties - Verbinden met server in de map te komen  ???
Daar zitten ook twee opties van Webdav bij.

- Roc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/20, 03:37:36 »
Kan je dat commando niet uitvoeren zonder sudo ervoor?
Waarschijnlijk moet je ook nog  /media/MyDoc_Master van eigenaar veranderen, zodat die van jou wordt.

Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/20, 07:58:11 »
@Roc.am Via de gewone opties in Nautilus kreeg ik eerst een hoop foutmeldingen, uiteindelijk kwam het bookmark wel tevoorschijn, vroeg hij zelfs om gebruikersnaam en paswoord, maar als ik dan iets wilde gaan lezen, was er telkens een time-out. Wellicht een kwestie van instellingen, maar omdat het na veel zoeken en proberen nog niet lukte, heb ik andere programma's geprobeerd. Beste resultaat, zoals gezegd, met fusedav, want volledige functionaliteit.

@Johan, zonder sudo had ik nog niet geprobeerd. Van eigenaar wisselen al wel. Dat lukt overigens alleen wanneer er nog niets is aangekoppeld.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/20, 08:03:34 »
Aanvulling: na het koppelen ziet de directory /media er zo uit
ikke@pjoeter:/media$ ls -al
ls: kan geen toegang krijgen tot MyDoc_Master: Toegang geweigerd
totaal 12
drwxr-xr-x  4 root root 4096 2011-02-19 23:45 .
drwxr-xr-x 24 root root 4096 2011-02-15 22:23 ..
lrwxrwxrwx  1 root root    6 2010-01-02 13:34 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2010-01-02 13:34 cdrom0
d?????????  ? ?    ?       ?                ? MyDoc_Master

Terwijl wanneer ik het als root doe:
ikke@pjoeter:/media$ sudo ls -al
[ sudo ] password for ikke:
totaal 16
drwxr-xr-x  4 root root 4096 2011-02-19 23:45 .
drwxr-xr-x 24 root root 4096 2011-02-15 22:23 ..
lrwxrwxrwx  1 root root    6 2010-01-02 13:34 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2010-01-02 13:34 cdrom0
drwxr-xr-x  3 root root 4096 2011-02-19 23:50 MyDoc_Master

ikke@pjoeter:/media$ sudo chown ikke:ikke MyDoc_Master
chown: veranderen van de eigenaar van ‘MyDoc_Master’: Functie is niet aanwezig

Koppelen zonder sudo doet hij niet:
ikke@pjoeter:~$ fusedav -u gebruikersnaam -p wachtwoord https://blabla.school.be/private/blabla/users/XX/mydoc/ /media/MyDoc_Master
fusermount: failed to open /etc/fuse.conf: Permission denied
PROPFIND failed: 404 Not Found
PROPFIND failed: 404 Not Found
PROPFIND failed: 404 Not Found
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 08:10:10 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/20, 08:45:39 »
GROTE VOORUITGANG: ik kan nu ook al als gewone gebruiker in mijn WebDav.

Ik had er zowaar de originele UNIX-manpagina's bijgehaald over al dat fuse-gedoe en ik kreeg de indruk dat ik als gebruiker meer rechten kon hebben. Ben dan gaan kijken bij Systeem-->Beheer-->Gebruikers en groepen en jawel: daar kon ik aanvinken dat ik FUSE-systemen mag aankoppelen XD



Nu kan ik m'n webdav-share alvast gebruiken als gewone gebruiker en moet ik niet meer via "gksu nautilus". Voelt een stuk prettiger want dan loop ik minder risico om op m'n eigen HD vanalles te verklooien.

Nu nog het in een scriptje krijgen om het automatisch te doen bij opstarten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: webdav koppelen bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/20, 20:24:34 »
Ik vond hier
http://jamietalbot.com/2010/01/27/automatically-mounting-webdav-in-ubuntu-with-a-fusedav-init-script/
een fantastisch scriptje dat alles doet wat het automatisch mounten bij opstarten betreft. Niks meer nodig om het paswoord telkens in te tikken. Werkt prachtig.

Klein nadeel: vermits het init.d script uitgevoerd wordt door root is het gemounte WebDav-share natuuurlijk weer alleen maar leesbaar door root.
Heb dan dat init.d scriptje maar weer uit de opstartlijst gehaald en ervoor gezorgd dat het uivoerbaar is door mijzelf als gewone gebruiker. Daarvoor heb ik dus wel de file waarin het paswoord staat leesbaar moeten maken, maar ide zit tenslotte ver verstopt in het bestandssysteem. Omdat het script ook een .pid file moet kunnen creëren in /var/run heb ik die ganse directory dan ook maar beschrijfbaar gemaakt...
Vervolgens heb ik een toepassingsstarter geplaatst in mijn paneel die het scriptje aanroept. Ook nog een tweede om de boel weer af te koppelen. Dan hoef ik dus uiteindelijk na het opstarten alléén maar daarop te klikken en is bovendien het WebDav-share ook alléén maar gekoppeld wanneer ik het werkelijk gebruik.

Dit mag op opgelost  XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...