Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bij opstarten slechts bureaublad  (gelezen 748 keer)

bij opstarten slechts bureaublad
« Gepost op: 2012/09/08, 12:09:10 »
Hoi ubuntu'ers,
Als ik mijn computer opstart, verschijnt er slechts het bureaublad met de opgeslagen items maar er is niet één knop meer. Hoe ik het moet omschrijven weet ik niet maar ik kan toevallig nog op internet omdat ik een internetpagina opgeslagen heb.. Er is geen knop meer om naar systeem of terminal te gaan, naar printer of fotobewerking, kortom niets. Hoe los ik dit op als dummie?
Alvast bedankt voor de moeite. Hopelijk wordt het niet te moeilijk want het antwoord kan ik wel op het forum lezen maar ik kan nergens heen via bereaublad.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/08, 15:58:29 »
Ik heb hetzelfde probleem op een machine met de gesloten Nvidia-drivers, het is erg hardnekkig. Ik houd dit topic in de gaten ;)

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/08, 16:47:39 »
Ik gebruik ubuntu 10.04. Is het mogelijk dat dit probleem ontstaan is doordat 10.04 niet meer ondersteund wordt? Zo ja, welke versie kan ik dan het beste gebruiken?
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/08, 16:52:06 »
Oh, dat is een compleet ander verhaal. Heb je onlangs misschien een andere werkomgeving (Xfce/KDE) geïnstalleerd? Heeft iemand zonder toezicht op de pc gewerkt en per ongeluk de panelen verwijderd?

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/08, 16:58:57 »
Ik gebruik ubuntu 10.04. Is het mogelijk dat dit probleem ontstaan is doordat 10.04 niet meer ondersteund wordt? Zo ja, welke versie kan ik dan het beste gebruiken?

10.04 wordt nog tot april 2013 ondersteund.

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/08, 16:59:04 »
Ik ben zo'n dummie dat ik niet eens weet wat een andere werkomgeving is, heb hem niet geïnstalleerd bij mijn weten en bij mijn weten heeft er ook niemand aan mijn pc gewerkt.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/09, 15:11:58 »
Hoi allen,
Waarom reikt niemand me een oplossing aan? Ik ben destijds door iemand met ubuntu opgescheept ahw want ik wilde geen illegale microsoft maar wist niet dat je je hier zelf verder in moest verdiepen.
Ik heb "Aan de slag met ubuntu" op papier gecopieëerd maar de problemen die ik heb kan ik hier niet in vinden. Wat moet ik doen om de knoppen terug te krijgen op mijn computer?
Mijn printer blijft doorprinten omdat ik hem niet stop kan zetten. Er is geen knop. Ik heb het papier er nu maar uitgehaald.
Heel graag raad, alstublieft.
Diegene die ubuntu erop zette zei: "Ubuntu is voor iedereen, het moet de mensen verbinden tot in Afrika toe," maar hij is niet bereid me een keer te helpen en is zelf terug gegaan naar Microsoft.
" werkomgeveving" staat ook niet in de handleiding. Waar moet ik zoeken? Waar staat de oplossing?
Aldegonda
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/09, 15:47:46 »
Uiteraard is het gebruik van Ubuntu niet verplicht, je maakt er nu wel een erg zielig verhaal van. Het staat iedereen vrij om een ander besturingssysteem te kiezen als je daarmee beter uit de voeten kunt. Bovendien zijn er meer hulpbronnen voor Ubuntu dan dit forum zoals Askubuntu.com en het Engelstalige (internationale) forum.

Maar goed, een aantal dingen die je kunt proberen:
Als je in de lege desktop zit typ alt+F2 en vervolgens:
killall gnome-panelWat gebeurt er dan?

Je kunt overigens nog op meerdere manieren bij een terminal komen. ALT+F2 en xterm intoetsen is een mogelijkheid maar ook CTRL+ALT+F1, dan kom je in een pure terminal terecht (met CTRL+ALT+F7 kun je weer terug naar de grafische desktop).

Wat je ook nog kan doen mocht het niet helpen is alle Gnome-instellingen weggooien:
Citaat
Solution:
Get a terminal (or press Ctrl+Alt+F1) and delete the Gnome desktop configuration file for that user. Command is as follows;

rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
http://tboxmy.blogspot.nl/2011/01/restore-gnome-desktop-to-default.html

Zo maar wat schoten hagel van mij want het is niet echt duidelijk wat precies het probleem is (hoe het komt) + gebruik zelf al een tijdje geen Gnome2 meer.

Offline jolo

  • Lid
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

OPGELOST Re: bij opstarten slechts bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/09, 19:33:14 »
Dank je wel Erik,

Met kill all enz. is het probleem volledig opgelost. En bedankt voor de duidelijke beschrijving.
Tevens heeft iemand me telefonisch geholpen die niet bij naam genoemd wil worden en jou alle eer gunt.
Beiden nogmaals bedankt en ook dank aan jolo hoewel je link niet aan bod heeft hoeven komen komen.

Prettige avond allen.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk