Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partioneren na installatie  (gelezen 1106 keer)

Offline Willemtk

  • Lid
partioneren na installatie
« Gepost op: 2008/02/09, 13:06:31 »
Ik heb de ubuntu ginstalleerd maar omdat er fouten zaten op de harde schijf heb ik hem de hele schijf laten formateren en gebruiken. Dus nu is alles op 1 partitie (van 150 gyg). Is er een mogelijkheid om met een al geinstalleerde ubuntu toch nog nieuwe partities te maken en hoe?

Mvg
Willem

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
partioneren na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/09, 14:27:59 »
Met Gparted kan je alles doen, maar maak de nieuwe partities wel NA de bestaande, anders kloppen de indexes niet meer .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Willemtk

  • Lid
partioneren na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/09, 14:45:48 »
Citaat van: r0n.
Met Gparted kan je alles doen, maar maak de nieuwe partities wel NA de bestaande, anders kloppen de indexes niet meer .....
Ja, dat is het probleem, ik heb nu één  bestaande partitie, dus hoe maak ik die na de bestaande? Heel de schijf is nu één partitie. Kan ik op die bestaande geen partitie maken? Of begrijp ik u nu verkeerd?
Mvg
Willem

Offline Willemtk

  • Lid
partioneren na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/09, 18:19:51 »
Ok denk dat ik het begrijp, u bedoelde dat ik de ruimte waar ubuntu opstaat niet moet partitioneren maar vrijhouden, hoop ik.

Mvg Willem

partioneren na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/09, 19:05:45 »
Zelf doe ik het partitoneren met Gparted Live, zit je niet te rommelen met aangekoppelde partities.
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/  iso downloaden en op een cd branden.
Met Gpated van de Ubuntu Live cd kan het ook.
Mocht het een en ander door elkaar liggen moet je via Grub de boel herstellen.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willemtk

  • Lid
partioneren na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/09, 19:29:22 »
Dat lijkt me wellicht beter om een cd te maken, en dat zal ik ook doen. bedankt, dan zal ik het nog eens proberen. Nu heb ik dus moeten herinstalleren, en daarbij proberen partities te maken, maar iedere keer als ik dan door wil gaan zegt hij dat hij het niet kent. Dan probeer ik swap, of ext 3, maar hij blijft hem niet kennen. Dat had ik dus ook toen ik via die Gparted proberen. Dus als ik dan een cd heb, hoe moet ik dat dan doen? Welk bestandsindeling moet ik geven? Is dat dan met die cd mogelijk zonder de programma's er af te halen en waar moet ik dan rekening mee houden?

Mvg Willem