Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI  (gelezen 851 keer)

Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Gepost op: 2015/06/29, 17:35:36 »
L.S.
Ik heb flink gezocht en een aantal antwoorden gevonden, maar helemaal zeker weet ik het toch nog niet. Daarom de volgende vraag. Ik heb een Lenovo laptop met daarop Windows 8. Ik wil Windows verwijderen en Ubuntu 14.04 installeren. Kan ik dat doen via een live dvd respectievelijk live usb (zoals ik dat wel eens eerder heb gedaan) of  kom ik in conflict met de UEFI mode?
Bvd.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/29, 18:47:03 »
1)  Mijn advies zou zijn: windows 8 laten staan, dis kan nodig zijn voor bios-updates in de toekomst.
      En het zit Linux niet in de weg, het kent de EXT4-partities van Linux niet eens.  ;)

2)  Het is zowel met usb als dvd te installeren. De keuze wordt soms bepaald door de nukken van de computer.

3)  Deze instructie vinden somige handig om te volgen :
        http://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/uefi-dual-boot-windows81-ubuntu/


Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/29, 21:45:26 »
3)  Deze instructie vinden somige handig om te volgen :
        http://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/uefi-dual-boot-windows81-ubuntu/

In je link staat Stap 3 – Ruimte maken voor Ubuntu
Ik kan mij niet herinneren dat ik het op de beschreven manier heb uitgevoerd, tijdens de installatie van Ubuntu is het partitioneren van de schijf volledig automatisch,wijs schijfruimte toe door de verdeler te slepen, dat is alles
Waarom zou je Disk Management van Windows willen gebruiken??  :rolleyes:



Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/29, 21:57:52 »
@RikRik: ik weet niet of je dit offtopic kunt noemen (is niet direct de vraag van TS).

Je vraag was:
Waarom windows de (oorspronkelijke)  win-partities laten aanpassen?

Antw.:
 -  Mijn ervaring is dat het onder windows sneller gaat een ntfs te verplaatsen (of het op waarheid berust moeten anderen maar zeggen)
 -  Omdat het de verantwoordelijkheden tussen window en linux helder maakt
 -  Soms treedt het "locken" van een ntfs-partities op. Dan los ik dat ook liever weer met windows op.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/29, 22:21:20 »
Ubuntu  installeren naast Windows, daar heb ik nog nooit Disk Management van Windows voor nodig gehad.
Ubuntu installeren, en windows vervangen, wat Nick Lamar (de topic starter) graag wil, gaat heel eenvoudig tijdens de installatie van Ubuntu, prima beschreven in de genoemde site van Pjotr...


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/29, 22:32:17 »
Ubuntu installeren, en windows vervangen, wat Nick Lamar (de topic starter)

Ja, in hoeverre is dat een weloverwogen beslissing geweest.
Ik hoor graag van Nick of ie aan alles gedacht heeft (bv. toekomstige bios-updates)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/29, 22:35:44 »
Ubuntu installeren, en windows vervangen, wat Nick Lamar (de topic starter)

Ja, in hoeverre is dat een weloverwogen beslissing geweest.
Ik hoor graag van Nick of ie aan alles gedacht heeft (bv. toekomstige bios-updates)
Ik ben het eens  :D met je advies, een dual-boot is meestal verstandiger.

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/29, 22:46:00 »
Een dualboot kán handig zijn, maar het vergt wel onderhoud van 2 systemen.

Mogelijk is de Topic Starter daarmee niet gediend.

Een Bios flitsen zou eventueel later ook kunnen; door Windows te recoveren of te Ghosten en daarna Ubuntu wederom te installeren. Ook met Windows 'hang' je niet echt meer vast hoor. Een image is snel gemaakt voor later te hergebruiken.

Het grote obstakel is de Secure Boot optie te omzeilen of uit te schakelen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/29, 22:54:14 »
@Joshua: alles wat je zegt is waar. Maar op dit punt heb ik mijn twijfels .
Citaat van: Joshua Orbit link=topic=89259.msg957457#msg957457
Een Bios flitsen zou eventueel later ook kunnen; door Windows te recoveren of te Ghosten en daarna Ubuntu wederom te installeren.

Het werkt en kan ook, maar de meeste mensen komen er niet aan toe.
Ga het allemaal maar eens uitleggen. (Bijna) iedereen haakt af.  ;)  /  ???

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/29, 23:07:49 »
@Joshua: alles wat je zegt is waar. Maar op dit punt heb ik mijn twijfels .

Het werkt en kan ook, maar de meeste mensen komen er niet aan toe.
Ga het allemaal maar eens uitleggen. (Bijna) iedereen haakt af.  ;)  /  ???

De meeste Windowsgebruikers kennen al meestal wel een progje zoals Ghost, enzovoort, daarmee is een image snel gemaakt (gewoon klik, klik, klik en dan een DVD branden of wegschrijven op een stick). Met Gparted (wanneer een Biosflits noodzakelijk blijkt) kan je snel vanuit de Live-sessie je schijf compleet wissen en formatteren op NTFS en daarna de image terugzetten zodat je je Windows terug hebt.

Veel omhanden is het niet. Ik neem toch aan dat Windows-gebruikers gemiddeld toch al wat verder staan dat pakweg in het XP-tijdperk.

Maar ik kan me vergissen bij deze en inderdaad aannemen dat dit voor een beginner met computers een brug te ver is; maar voor een Windows kan je zelfs bij je directe omgeving ten rade, zelfs bij een Ubuntu-steunpunt  :-X lol
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/30, 08:58:40 »
Allen zeer bedankt voor de reacties. Voor alle duidelijkheid: ik wil inderdaad Windows eraf en Ubuntu erop. De vraag is slechts: als ik die "verse" installatie via een live dvd (live usb) doe, kom ik dan in conflict met de UEFI mode. Van wat ik tot nu toe gelezen heb, krijg ik het gevoel van niet. Is dat correct?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/30, 09:02:36 »
Citaat
Maar ik kan me vergissen bij deze en inderdaad aannemen dat dit voor een beginner met computers een brug te ver is
Ik ben geneigd te denken dat je je inderdaad vergist. Ik ken zelfs geen enkele Windows-gebruiker die ooit zijn BIOS ge-update heeft.
En laten we wel wezen: in welke gevallen is zo'n update nu echt onontkoombaar?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/30, 10:16:17 »
De vraag is slechts: als ik die "verse" installatie via een live dvd (live usb) doe, kom ik dan in conflict met de UEFI mode.

@Nick Lamar : ja, alles er af is goed.
Let wel op de juiste instellingen van bios: disable UEFI.
Afhankelijk van moedrbord/pc fabrikant is de benaming van die instellingen in bios verschillend.
Raadpleeg info fabrikant (online of instructieboekje).

   - - - - -

Met betrekking tot partitioneren van ntfs (en de snelheid van dit proces):
http://askubuntu.com/questions/275945/how-can-i-speed-up-a-partition-resize-using-gparted
« Laatst bewerkt op: 2015/06/30, 10:19:15 door EZ-man »

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/30, 12:37:07 »
@ajjp: Er zijn wel eens gevallen geweest waarbij Windows of Linux instabiel draaide omdat er een foutje in het BIOS zat. Als je die instabiliteit niet wilt, dan is zo'n geval een BIOS-update onontkoombaar. Maar bij sommige laptops gaat het tegenwoordig gewoon via Windows Update dus daar heeft de gebruiker dan geen omkijken meer naar.

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/30, 13:08:43 »
Over het Bios-flitsen: kan je dat ook via een VB met Windows erin ? 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 14.04 over Windows 8 UEFI
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/30, 13:30:12 »
Citaat
@Nick Lamar : ja, alles er af is goed.
Let wel op de juiste instellingen van bios: disable UEFI.
Afhankelijk van moedrbord/pc fabrikant is de benaming van die instellingen in bios verschillend.
Raadpleeg info fabrikant (online of instructieboekje).

Juist! Daar ging het mij om. Allen nogmaals bedankt.