Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwaar weer bij Canonical....  (gelezen 4337 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #25 Gepost op: 2017/04/16, 14:18:52 »
Citaat van Partyrabbit:
"Ik moet bekennen dat ik voor win ook nog nooit betaald heb (meegeleverde versies)."
Twee mogelijkheden: of een hacker van MS-eigendommen  (maar dat kan eigenlijk niet, want de versie was "meegeleverd") of een eenvoudige van geest. De prijs van een computer met meegeleverde software, zelf al is die software een OS, is wat anders als de prijs van een computer als hardware!
Ik vind mei een mooie maand om te betalen aan Mint (Rosa en LMDE) en Ubuntu-nl (nu voor XX)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #26 Gepost op: 2017/04/16, 14:57:46 »
Een tientje om te mogen/kunnen downloaden. Dan moet het wel. Hoe simpel kan het zijn.
Daar ben ik op tegen.
Regelmatig probeer ik versies en distributies uit, dat zou mij een kapitaal kosten.
Dan heb ik liever een betaald abonnement op updates, dan kan je wel alles uitproberen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #27 Gepost op: 2017/04/16, 15:01:44 »
Ik moet bekennen dat ik voor win ook nog nooit betaald heb (meegeleverde versies).

En of je voor Windows betaald hebt, namelijk bij de aanschaf van de computer. Zoals koos4401 al aan gaf, de prijs van een computer met of zonder meegeleverde software of besturings systeem verschilt aanzienlijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/16, 16:14:51 door Maik »

Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #28 Gepost op: 2017/04/16, 21:18:53 »
Niet betaald voor de meegeleverde versie ?

OEM versies.  =D Bij de juiste verkopers stuk-ken goedkoper dan het installatie-dvd'tje.  ;)
En vaak pakketen als office-pro en dergelijke meegeleverd gekregen als extraatje.

Nee niet (veel) betaald inderdaad. Als ik kijk wat win+office in pro-versies los bij elkaar alleen al kostte, dat kostte mijn pc vaak niet eens.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/16, 21:20:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #29 Gepost op: 2017/04/16, 21:28:38 »
Een OEM versie hoort bij een systeem (moederbord + hardware)  en kun je maar éénmaal activeren . De duurdere versie , mag je opnieuw op een andere computer activeren onder voorwaarde dat de ID niet meer gebruikt word op de vorige computer of je kan voor een tweede licentie betalen . OEM versies worden gebruikt door systeembouwers en fabrikanten .

Krijg je er ook gratis bij !
https://en.wikipedia.org/wiki/Software_bloat
« Laatst bewerkt op: 2017/04/16, 21:38:16 door swake »

Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #30 Gepost op: 2017/04/16, 22:37:26 »
OEM versies worden gebruikt door systeembouwers en fabrikanten .

Dat weet ik. Ik zei ook, bij de juiste verkopers kopen.  ;)

Een OEM versie hoort bij een systeem (moederbord + hardware)  en kun je maar éénmaal activeren . De duurdere versie , mag je opnieuw op een andere computer activeren onder voorwaarde dat de ID niet meer gebruikt word op de vorige computer of je kan voor een tweede licentie betalen .

Ik hoefde het ook maar op 1 computer. En bij een andere computer kreeg ik er weer een ander OEM bij bij aanschaf. En dus bij elke pc altijd netjes een legale versie verkregen met reg.nummertje en al (+vermelding op aankoopbon). En als het gewoon prima werkt interesseert het mij niet of de leverancier er een cd-tje bij geeft of een oem.

Tis goed, ik ga niet dik betalen voor spyware, wat ook nog eens vaak maar tijdelijk werkt en dan weer vervangen moet worden.  =D
Wat alleen die os en office (beide pro) bij elkaar kosten daar kocht ik een complete pc voor inclusief.
Ik weet niet hoe het met jou/jullie boompje is, maar hier groeien er geen muntjes aan. Ik heb er altijd heel hard voor moeten werken. :P
« Laatst bewerkt op: 2017/04/16, 22:46:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #31 Gepost op: 2017/04/16, 22:50:18 »
Ik dacht dat dit topic ging over:  Zwaar weer bij Canonical....

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #32 Gepost op: 2017/04/17, 17:27:11 »
Ik dacht dat dit topic ging over:  Zwaar weer bij Canonical....

Daar gaat het toch ook nog gewoon over?
We/ik spreken/leggen uit waarom we graag zouden houden dat Ubuntu blijft.  =D Desnoods tegen enige acceptabele betaling als dat de enige mogelijkheid zou zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #33 Gepost op: 2017/04/17, 18:02:49 »
Canonical wil zijn pijlen volgens mij meer   gaan richten op Cloud en IOT en niet meer naar de desktop.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #34 Gepost op: 2017/04/17, 20:02:43 »
Vroeger gebruikte Ubuntu als standaard desktopomgeving GNOME, maar in Ubuntu 11.04 ("Natty Narwhal") introduceerde Canonical zijn eigen desktopomgeving Unity. Origineel was de omgeving ontwikkeld voor netbooks om efficiënter gebruik te maken van de kleine verticale schermruimte. Nadien stapte Ubuntu ook op de desktop over naar Unity en later werd Unity ook voor Ubuntu-smartphones en -tablets ingezet. Daar komt nu allemaal een einde aan.

Volgens The Register heeft Canonical de helft van het Unity-team ontslagen. In de server- en cloudmarkten is Linux gewoon veel groter, en daar speelt Ubuntu een belangrijke rol. Het is dus logisch dat Shuttleworth daar meer toekomst in ziet.

Unity is dood, leve Unity!
Unity leunt overigens zwaar op GNOME-componenten: het is louter een desktop shell voor GNOME 3. Dat Ubuntu nu Unity terug inruilt voor GNOME, is dus niet zo'n heel grote stap. Het betekent dat Ubutu nu terug de standaard desktop shell van GNOME gebruikt.

https://pcmweb.nl/artikelen/linux/ubuntu-ruilt-unity-terug-voor-gnome/

Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #35 Gepost op: 2017/04/17, 22:13:44 »
Vroeger gebruikte Ubuntu als standaard desktopomgeving GNOME, maar in Ubuntu 11.04 ("Natty Narwhal") introduceerde Canonical zijn eigen desktopomgeving Unity.

Ik ken linux al sinds 6 (spijtig genoeg niet doorgevoerd) en had geen moeite met de desktop van toen, gnome.
Als dan unity stopt en gnome gewoon weer terug komt, what's the problem?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #36 Gepost op: 2017/04/17, 22:35:26 »
Ik ken linux al sinds 6 (spijtig genoeg niet doorgevoerd) en had geen moeite met de desktop van toen, gnome.
Als dan unity stopt en gnome gewoon weer terug komt, what's the problem?
De Gnome van toen (2006) was Gnome-2, nu is het Gnome-3.
Gnome-2 is het huidige Mate.
Daar is niets mis mee, zowel Mate, als Gnome zijn prima (evenals KDE, LXDE, XFCE, enz.).
Persoonlijke voorkeur dus (alweer)  :police:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #37 Gepost op: 2017/04/17, 23:26:14 »
Canonical wil zijn pijlen volgens mij meer   gaan richten op Cloud en IOT en niet meer naar de desktop.

Daar zijn ze al een aantal jaren mee bezig.

DarkEra

  • Gast
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #38 Gepost op: 2017/04/17, 23:38:29 »
Ik ken linux al sinds 6 (spijtig genoeg niet doorgevoerd) en had geen moeite met de desktop van toen, gnome.
Als dan unity stopt en gnome gewoon weer terug komt, what's the problem?
De Gnome van toen (2006) was Gnome-2, nu is het Gnome-3.
Gnome-2 is het huidige Mate.
Daar is niets mis mee, zowel Mate, als Gnome zijn prima (evenals KDE, LXDE, XFCE, enz.).
Persoonlijke voorkeur dus (alweer)  :police:

Kwa uiterlijk ziet MATE er nog uit als Gnome 2.... Maar voor wat GTK betreft... daarmee zijn ze van 2 naar GTK3 geswitched en is deze migratie compleet met MATE 1.18.  https://mate-desktop.org/blog/2017-03-13-mate-1-18-released/

Xfce gaat ook over van GTK2 naar GTK3 met de volgende uitgaven van hun desktop omgeving, ze zijn er althans druk mee bezig.

partyrabbit, LOL..... heb je ooit Gnome 2 en Gnome 3 eens met elkaar vergeleken? Als je dat verschil weet en ziet dan weet je ook dat er veel mensen op tegen waren en hebben afgehaakt net als met Unity waarna ze naar een andere desktop omgeving zijn geswitched.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zwaar weer bij Canonical....
« Reactie #39 Gepost op: 2017/04/18, 18:16:45 »
Xfce gaat ook over van GTK2 naar GTK3 met de volgende uitgaven van hun desktop omgeving, ze zijn er althans druk mee bezig.
Daar zullen ze vast mee klaar zijn als GTK4 mainstream is geworden  =D
Alle gekheid op een stokje: xfce is een excellente desktop die door gevorderde linuxgebruikers nogal eens geprefereerd wordt wegens licht en volledig tembaar.