Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone installatie Jammy Jellyfish. Welke configuratie nalopen?  (gelezen 1151 keer)

Offline bart85

• Lid
Ik heb hier een schone installatie Ubuntu 22. Deze komt vandaag uit. Welke instellingen lopen jullie bij langs na een schone installatie.
Denk daarbij aan beveiliging, optimalisatie en gebruikersomgeving.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 10:54:42 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vanadium

• Lid
Re: Schone installatie Jammy Jellyfish.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/04/21, 08:55:45 »
Citaat
beveiliging, optimalisatie
Daar kan je je distributie vertrouwen.

Citaat
gebruikersomgeving
Hier maak je je persoonlijke keuzes.

Ik verkies zelf de oorspronkelijke Gnome Desktop. Ik installeer er dus gnome-session bij.

Ik gebruik xdotool voor het automatisch invoegen van textfragmenten, jumpapp om ervoor te zorgen dat sneltoetsen enkel een programma starten als het nog niet gestart is, anders naar het programma gaan ... werkt allemaal niet op Wayland, dus ik log in op Xorg.

Ik hou niet van snaps - die gaan bij koude start echt veel te traag opstarten. Verwijder ik, en Firefox wordt vervangen door de PPA versie. Flatpak komt in de plaats.

enz, maar dit is allemaal persoonlijk.
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 09:03:05 door vanadium »

Offline bart85

• Lid
Re: Schone installatie Jammy Jellyfish. Welke configuratie nalopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/04/21, 19:43:16 »
Is apparmor standaard geïnstalleerd?
Is de firewall goed ingesteld?

Wegens een SSD heb ik de het volgende gevolgd https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html?m=1

Gnome:
gnome-shell-extensions is dat een aanrader? Met misschien goede extensies?
« Laatst bewerkt op: 2022/04/21, 19:59:26 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline vanadium

• Lid
Re: Schone installatie Jammy Jellyfish. Welke configuratie nalopen?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/04/21, 21:06:46 »
Is apparmor standaard geïnstalleerd?
Jazeker

Citaat
Is de firewall goed ingesteld?
Die staat standaard af. Laat ik altijd zo staan. Je kan de firewall aanzetten met "sudo ufw enable"

Citaat
Wegens een SSD heb ik de het volgende gevolgd https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html?m=1
Ik doe enkel de verlaging van de swapneiging.

Citaat
Gnome:
gnome-shell-extensions is dat een aanrader? Met misschien goede extensies?
Hangt van jezelf af. De extensies zijn vooral bedoeld om de oude Gnome 2 interface een beetje na te bootsen: een knoppenbalk met de vensters beneden, een applicatiemenu in plaats dan de Activities knop, een workspace indicator, ...

Om een echte klassieke gnome desktop te hebben met echt panel enz installeer je gnome-session-flashback, en log je daarop in.