Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 58094 keer)

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #175 Gepost op: 2018/12/30, 08:23:15 »
op 'oude barrels' zet ik een minimale distributie van Debian met LXDE desktop.
op een toshiba laptop (2007) draait debian 8 (debian 9 gaf een zwart scherm)
op een een EEE-pc 1000H draait ook debian 8
Ik heb een oude desktop uit 2002 waar debian 9 op draait met een RT-kernel. Draait prima nadat ik er extra geheugen in had gezet, de AMD one-core processer had vervangen door een duo-core (€3 uit china) en een 30Gb SSD had geplaatst
« Laatst bewerkt op: 2018/12/30, 08:39:18 door peer »

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #176 Gepost op: 2018/12/30, 10:20:10 »
De LXDE doet het inderdaad goed. Mijn oudste computer heb ik inmiddels toch maar eervol gedemonteerd. Het was niet meer nodig om er een bestemming voor te vinden. Daar heeft als laatste: LXLE op gestaan. Een distro ergens uit de VS waarvan wordt geclaimd dat deze is gemaakt voor oude hardware.  Ubuntu based en ook best compleet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #177 Gepost op: 2018/12/30, 11:17:18 »
Ik installeer niet de volledige Debian LXDE maar LXDE-core die ik dan aanvul met de paar applicaties die ik nodig heb.  In mijn ervaring werkt de pc/laptop dan veel sneller dan met LXDE. 
Ik weet dat het nog sneller kan als ik een nog lichtere desktop kies maar voor mij is dit een prima manier om oude pc's toch op een prettige manier te kunnen gebruiken.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #178 Gepost op: 2020/02/02, 11:53:33 »
Onlangs moest ik weer aan dit topic denken. Uiteindelijk komt aan alles een eind en zo heb ik enige dagen geleden dan toch mijn dell dualcore uit 2006 ontdaan van de componenten die nog bruikbaar zijn en de kast met al het onbruikbare dat er in zat naar de stort gebracht. Ik kreeg het ding niet meer aan de praat. Een einde van een tijdperk.

Zijn er hier nog mooie verhalen over oud spul dat goede diensten bewijst of heeft bewezen? Ik blijf dit een interessant topic vinden en mag het graag weer eens aanzwengelen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #179 Gepost op: 2020/02/02, 12:59:51 »
Ik vind het ook wel leuk om oude barrels nog een doel te geven. Al is het alleen maar om nog als mp3 speler te dienen.
Maar er komt altijd een moment dat de boel toch afgeschreven raakt. Meestal omdat het intern geheugen te klein wordt en niet meer vergroot kan worden, waardoor bepaalde diensten niet (lekker) meer werken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #180 Gepost op: 2020/02/02, 13:00:21 »
Ik wou zonet nog eens kijken of mijn Pentium IV en Pentium III uit de jaren '90 het nog deden: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98074.msg991330#msg991330
Maar helaas boot geen van de twee nog op. Dat wordt dus de recyclage...

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #181 Gepost op: 2020/02/02, 13:19:37 »
Ik wou zonet nog eens kijken of mijn Pentium IV en Pentium III uit de jaren '90 het nog deden: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98074.msg991330#msg991330
Maar helaas boot geen van de twee nog op. Dat wordt dus de recyclage...

Staan zeker al lang stil? Starten niet door maar geven piepjes?
Bios batterijtje leeg en daardoor kapot? (meestal  ;) )

Overigens is er altijd nog Puppy linux en DSL (damn small linux). Een van die twee draait zelfs in zijn recentste versie nog op een 486DX (= pre-pentium, 25 jaar oud).
486DX was mijn eerste echte computer als ik de C.vic20 niet mee tel (toen verder nog niemand internet had en '95 nog niet eens bestond) en dus zouden alle (tientallen) pc's die ik erna had er nog mee aan het werken gehouden kunnen worden. Ik zou bijna balen dat ik ze ooit allemaal weg gedaan heb =D

486DX .... ik vraag me dan wel af of linux die oude pc wel millenium proof houdt want die heeft de milleniumbug nog meegemaakt (en overleefd!). LOL
« Laatst bewerkt op: 2020/02/02, 13:33:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #183 Gepost op: 2020/02/02, 14:10:49 »
Kijk maar eens of je nog een bios-batterijtje hebt liggen dan. Die zijn in desktops simpel te vervangen (uit te wisselen).
Bij laptops is dat stukken moeilijker.

Pentium 4 moet het toch nog wel een eind goed doen met een kleine versie, mits voldoende intern geheugen (1gb minimaal, 2 voor optimaal). Hier draait nog een pentium3 of 4 met bodhi.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #185 Gepost op: 2020/02/03, 07:59:24 »
Vooral wat meer intern geheugen is vrij essentieel om een oude machine nog goed werkend te krijgen. Een Athlon xp2200 alhier heeft het nog best lang goed gedaan met 2gb waar ik hem kocht met 256 mb.
Heb ook ooit eens een acer travelmate waar ik op een of andere manier geen extra ram bij kon prikken willen reanimeren met bodhi linux. Dat ding heeft letterlijk een hele nacht over de installatie gedaan....... Hij heeft nog een tijdje gefunctioneerd als dvd speler overigens met linux mint 13 toen nog. Ok, het houdt allemaal ooit wel een keer op....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #186 Gepost op: 2020/02/03, 08:28:16 »
De echt oude PC's hadden niet een CR2032 batterij maar een in gesoldeerde back-up batterij van zo'n 2 cm lang en 1,5 cm rond.
Die gaan/gingen op den duur lekken en verziekten de print en onderdelen er omheen, resultaat sluiting tussen printsporen en door erosie onderbroken exemplaren.
Schoonmaken en reparatie daarvan kostte me meestal wel een klein uurtje,..........of twee,
Tandy en Panasonic PC's, die batterijtjes zaten ook in fax apparaten.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/03, 22:09:18 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #187 Gepost op: 2020/02/03, 17:06:09 »
Vooral wat meer intern geheugen is vrij essentieel om een oude machine nog goed werkend te krijgen. Een Athlon xp2200 alhier heeft het nog best lang goed gedaan met 2gb waar ik hem kocht met 256 mb.

Yep. Zeg ik ook altijd.
Wel rekening houden met beperking van de mogelijkheid van uitbreiding van het moederbord.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #188 Gepost op: 2020/02/04, 07:58:19 »
helaas zijn er machines die zich niet zo makkelijk laten upgraden,
Ik heb een oude toshiba satellite m40x-233 laptap. Er zit 1.5 gb langzaam geheugen in en er kan niets meer bij. Daarnaast is de hdd een 2.5 PATA/IDE type (dus geen SATA). Die kun je wel vervangen door een ssd maar dat is duur en levert heel weinig snelheidswinst op. De processor is ook nog een single core en niet zo snel.
Dus updaten heeft bij deze laptop niet zo veel zin meer. Jammer want het beeld is wel mooi scherp.
 

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #189 Gepost op: 2020/02/04, 08:15:53 »
helaas zijn er machines die zich niet zo makkelijk laten upgraden,
Ik heb een oude toshiba satellite m40x-233 laptap. Er zit 1.5 gb langzaam geheugen in en er kan niets meer bij. Daarnaast is de hdd een 2.5 PATA/IDE type (dus geen SATA). Die kun je wel vervangen door een ssd maar dat is duur en levert heel weinig snelheidswinst op. De processor is ook nog een single core en niet zo snel.
Dus updaten heeft bij deze laptop niet zo veel zin meer. Jammer want het beeld is wel mooi scherp.

En zelfs dan zijn er vast nog wel vederlichte distro's te vinden die er zowaar nog iets uitgeperst krijgen ook. TinyCore? Antix? Puppy? DSL? Echter dan komt inderdaad een van de vragen in dit topic om de hoek kijken: hoe bruikbaar nog?
Ik denk overigens dat mijn zwaarste machine, waarop ik ook nog een windwos installatie heb voor gaming ook al onder de oude barrels kan worden gerekend: 2010. Ware het niet dat er wel inmiddels een boel werkgeheugen in is gestopt, een behoorlijk pittige Geforce GPU en een SSD. Het ding weet meer dan goed raad met Kubuntu.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #190 Gepost op: 2020/02/04, 09:16:16 »
ja hoor, ik draai debian minimal op deze toshiba

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #191 Gepost op: 2020/02/04, 09:24:54 »
ja hoor, ik draai debian minimal op deze toshiba

Volgens mij las ik daar zojuist een apart topic over. Hoewel, dat ging over Antix meen ik
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #192 Gepost op: 2020/02/11, 10:29:42 »
Soms kom ik nog een oude pc tegen met een langzame HD,  die vervang ik dan door een oude HD met 7200rpm ..alleen dat al geeft een oude pc soms vleugels ...ik ben verbaasd hoe mensen wennen aan een langzame pc, ze ergeren zich er niet aan omdat ze het gewend zijn  ^-^..  "ach, ik heb tijd zat" zeggen ze dan  =D 
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 10:33:03 door Rik123 »

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #193 Gepost op: 2020/02/11, 15:51:06 »
Soms kom ik nog een oude pc tegen met een langzame HD,  die vervang ik dan door een oude HD met 7200rpm ..alleen dat al geeft een oude pc soms vleugels ...ik ben verbaasd hoe mensen wennen aan een langzame pc, ze ergeren zich er niet aan omdat ze het gewend zijn  ^-^..  "ach, ik heb tijd zat" zeggen ze dan  =D

Ik ben verbaasd hoe mensen hier op dit forum een bepaalde werkomgeving "te zwaar" kunnen vinden :P :P :P vergeleken bij Windows is alles hier als een veertje :D. Dus ja, misschien vinden sommige mensen mijn machines ook wel langzaam ...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #194 Gepost op: 2020/02/11, 16:13:17 »
Ik werk het liefst met ouwe barrels. Gewoon... omdat ik het leuk vind om te kijken wat er nog uit te halen valt. Ik tik dit bericht op een redelijk nieuwe Dell OptiPlex PC. Een eersteklas brulijzer met dikke specs en razendsnel, maar ik grijp meestal tóch weer terug op één van mijn ouwe machientjes. Mijn één-na-oudste laptop is een puntgave IBM Thinkpad R52 uit 2005 (zag eruit als nieuw!). Gekocht op een rommelmarkt voor twee euro, inclusief een hele mooie en evenzo puntgave laptoptas. Ik kon 'm uitbreiden naar maximaal 1,5 GB geheugen (was oorspronkelijk 512MB). De machine draait nog gewoon heel netjes Xubuntu 18.04 LTS, is weliswaar niet de rapste van mijn verzameling, maar nog steeds acceptabel responsief en prima mee te werken.

Extra leuk: op die oude bak heb ik Xubuntu ook een legacy uiterlijk meegegeven (een beetje een kruising tussen Windows 2000 en Windows XP, maar dan strakker en netter), zodat het lijkt alsof het systeem uit dezelfde tijd stamt als de laptop. En ik ben er zelfs mee naar mijn werk geweest om daarop te werken. Moest je die koppen zien toen ze op die ouwe stoeptegel zagen rammelen, op LibreOffice die héél veel gelijkenis vertoonde met MS Word en MS Excel 2000. Onvervalste kantoorhumor. Maarreh... hij doet het prima. Nog steeds.

Mijn oudste laptop is ook een Dell uit 2002 (weleens foto's van gepost), met 256MB geheugen, maar dan wel met een 1600x1200 scherm (uniek voor die tijd!). Daar stond heel even AntiX op, maar later had ik die vervangen door Q4OS. Die heb ik eerlijk gezegd al een tijdje niet meer opgestart. Binnenkort maar weer eens even kijken hoe het daarmee is.

Verder werk ik nog regelmatig op mijn oude Compaqjes uit 2008 (3 stuks in totaal), die ik kocht vlak voordat ik me aanmeldde hier op het Ubuntu-forum. Inmiddels ruim 11 jaar oud, maar met Xubuntu, Debian Buster, Linux Mint, Ubuntu 16.04 LTS en Manjaro op verschillende partities draaien de machientjes allemaal nog als een zonnetje. Ook hiervan had ik, voor wat betreft de *Buntu's screenshots gepost op dit forum (die helaas niet meer zichtbaar zijn omdat de afbeeldingenwebsite waarnaar verwezen wordt niet meer bestaat).

Ouwe bakken zijn het leukst. En dan in combinatie met Linux.... wat een leuke hobby!
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 16:15:01 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Rik123

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #195 Gepost op: 2020/02/11, 20:16:16 »
 
Mooi geschreven Marqeaux en ik herken heel veel van wat je schreef.  Een oude computer kan soms met een eenvoudige aanpassing, bv met Linux nog jaren lang meegaan. Ik had een paar weken geleden iemand geholpen met een uitleg van hoe een Chromebook werkt, een gloednieuw laptop van het merk HP, natuurlijk met een SSD schijf en de laptop deed het redelijk goed... maar fotootjes lezen van een externe hd ging   een stuk trager dan verwacht..eigenlijk liet toen de Chromebook zien wat die echt kon..niet zo heel erg snel eigenlijk  :-X.  Maar diegene die het apparaat had gekocht was er tevreden mee. En zo kan het ook gaan met oudere computers, alleen  al een nieuwe besturing kan een goed gevoel geven...zeker als je erbij zegt:  "je hoeft je geen zorgen te maken voor virussen, malware en andere ellende, Linux is gewoon een geweldig systeem"  en het geknutsel met oude computers vind ik ook leuk om te doen  =D

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #196 Gepost op: 2020/02/12, 12:53:54 »
Ik werk het liefst met ouwe barrels. Gewoon... omdat ik het leuk vind om te kijken wat er nog uit te halen valt.

Ik vind ouwe barrels ook prachting. Niet omdat ik het (ook) leuk vindt, maar omdat ik geen zin heb 5 meier uit te geven aan een apparaat wat over 3-4 jaar weer afgeschreven is. Om nog even niet te beginnen over verplichte dure upgrades, waarna dan allerhande randapparatuur ineens niet meer werkt en ook weer noodgedwongen vernieuwd moet worden.
Ter vergelijking. Onze main-PC is er een van 4 tientjes en draait alweer 3 jaar prima, en nog steeds. 5 linux PC in huis die allemaal prima werken en dankbaar gebruikt worden, en die kosten van die allemaal bij elkaar is maar een halve nieuwe.

Ik heb in mijn leven (noodgedwongen) zat geld verspilt aan PC's en randapparatuur. Voor mij gelden de commerciële overwegingen om terugkerende kosten zo werkbaar laag mogelijk te houden.

En het blijft inderdaad leuk om mee te klooien.  =D
« Laatst bewerkt op: 2020/02/12, 13:51:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #197 Gepost op: 2020/02/12, 13:33:48 »
Mijn nieuwste pc heb ik samengesteld in 2012 en voldoet nog steeds erg goed.
De huis pc is van 2010, sinds kort ook op linux
De HP laptop van mijn vriendin is van 2014 en ook net overgegaan op linux
Mijn eeepc is, denk ik, van 2009 of begin 2010
Mijn Fujisu en mijn Toshiba laptop zijn nog ouder
Allemaal op linux!

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #198 Gepost op: 2020/02/12, 13:55:48 »
Ik moet bekennen dat er 1 win10 laptop in huis is. Maar daaraan ben ik niet schuldig.  ^-^

Kid moest persé win laptop, want noodzakelijk voor uni. Uiteindelijk 1 keer een .exe moeten draaien in een paar jaar.  :rolleyes: Verder vooral overwegend simpel typwerk.
En klaagt nu al soms over traagheid (terwijl ssd) en soms hinderlijke instabiliteitjes. Maar ja, meerderjarig, eigen keuze eigen verantwoordelijkheid.  ^-^

Ander kid moet waarschijnlijk ook aan de laptop. Krijg je van die schoolaanbiedingen, 15% korting op giga-prijzen waardoor het nog steeds kaaiduur is.  :rolleyes:
Eerst maar eens vragen wat ze er precies mee gaan doen, want als het overwegend webbased opdrachten zullen zijn dan wordt dat weer lekker een linux bakkie.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/12, 13:57:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #199 Gepost op: 2020/02/12, 16:32:38 »
Ander kid moet waarschijnlijk ook aan de laptop. Krijg je van die schoolaanbiedingen, 15% korting op giga-prijzen waardoor het nog steeds kaaiduur is.
tablet laptop op school verplicht betaalt
ouderbijdrage voor laptop of tablet altijd vrijwillig
Dit zegt de rijksoverheid

m.i. moet de school er ook voor zorgen, wanneer een bepaald type (Apple?) of een bepaald OS (Windows / IOS /MacOS) verplicht wordt gesteld.
Je moet m.i. dan ook altijd een vrije keuze hebben!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.