Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen  (gelezen 1477 keer)

Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Gepost op: 2012/03/27, 14:28:17 »
Kan iemand mij vertellen hoe ik in kan stellen dat de helderheid bij opstarten automatisch een bepaald percentage is en niet de standaard 100%? Ik wil dus voor elkaar krijgen dat de helderheid standaard 50% is als ik m'n netbook opstart. Ik gebruik een Acer AO521 met Ubuntu 11.10

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/27, 18:19:33 »
Dit is een vervelende bug, althans, de helderheid instellen in Systeeminstellingen helpt niet bij mij. KDE doet het wel keurig, maar KDE's energiebeheer is dan ook eigenlijk superieur aan dat van GNOME.

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/27, 21:42:35 »
https://help.ubuntu.com/11.04/ubuntu-help/display-dimscreen.html schrijft over 11.04. In 11.10 is dat veranderd. Er is geen 'power management' dialoog meer. Wel een dialoog 'power', maar die heeft veel minder opties en doet niets met de helderheid.

Ik gebruik geen KDE en ik vraag me af of ik het er voor over heb om daarnaar over te stappen voor dit enkele probleem.

Tot zover dus nog geen oplossing.

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/27, 21:50:46 »
Je kunt hetzelfde resultaat alsnog bereiken, maar dan zul je een scriptje moeten schrijven, dat de ACPI-interface in /sys direct aanspreekt. Bij mij is het:
/sys/class/backlight/acpi_video0$ ls
actual_brightness  brightness  max_brightness  subsystem  uevent
bl_power           device      power           type

als je naar die map cd't, kun je max_brightness weergeven om te kijken wat de maximale waarde is. 0 is de minimale uiteraard. Een simpele procentuele berekening en je kunt je gewenste helderheid bepalen. Zet dit in een scriptje en plaats het in /etc/rc.local.

echo 15 > /sys/class/backlight/acpi_video0/max_brightness
(voorbeeld. De max. op mijn laptop is 15).

Helaas een van de meest hinderlijke regressies/tekortkomingen van GNOME op het moment.

Je hoeft niet heel KDE te installeren, enkel "powerdevil" is genoeg. Je zult dan wel gnome-power-manager moeten uitschakelen en powerdevil moeten laten opstarten met GNOME

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/30, 22:50:23 »
Oeh, klinkt ingewikkeld. Hebben jullie enig idee of dit issue opgelost is in de versie van Gnome die met Precise Pangolin komt?

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/31, 01:48:12 »
Oeh, klinkt ingewikkeld. Hebben jullie enig idee of dit issue opgelost is in de versie van Gnome die met Precise Pangolin komt?
Het is nog steeds niet opgelost...

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/31, 11:37:02 »
xbacklight kun je ook gebruiken om de brichtness aan te passen. Ik start dit altijd mee op op m'n netbook om de brightness te verlagen als ik opstart met alleen batterij.

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/05, 10:56:54 »
Powerdevil kan ik niet vinden met synaptic(verwijderd uit de 12.04 pakketbron?). Xbacklight heb ik wel gevonden en lijkt wel te werken. Wat betekent de functie -display/-d van xbacklight?

Re: Helderheid beeldscherm bij opstarten instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/05, 23:21:07 »
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat met de -d optie kan kiezen voor welk scherm je de aanpassingen wilt doorvoeren.