Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox  (gelezen 2397 keer)

Offline wowo

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #25 Gepost op: 2019/02/07, 15:37:39 »
Ook deze methode geprobeerd en dat lukte ook weer even maar dan nam de host Ubuntu 18.04 toch weer het toestel over. Nadat ik het toegang had gegeven tot de gegevens kon in bestandsbeheer van Ubuntu de telefoon wel weer gewoon benaderen.
Het var/log bestand groeide gelijk weer naar 3,5GB.
VM Windows 10 (guest) verliest op een of andere manier steeds die USB verbinding met het toestel.
Raar maar waar.

Host en Guest vechten in feite beiden om een MTP verbinding te mogen maken met de telefoon.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/07, 17:07:22 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline h2o

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #26 Gepost op: 2019/02/07, 18:44:17 »
Host en Guest vechten in feite beiden om een MTP verbinding te mogen maken met de telefoon.
Aha... mtp!! Ten eerste, waarom gebruik je dan niet gmtp?
Ten tweede, als je de telefoon aan de usb kabel hang, staat die dan wel op bestandsoverdracht?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline wowo

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #27 Gepost op: 2019/02/07, 19:42:09 »
Ubuntu en volgens mijn ook Windows 10 gebruiken zonder je er iets voor hoeft te doen het MTP protocol.
Als ik mijn toestel via usb aansluit op mijn Ubuntu 18.04 LTS desktop, dan wordt hij automatisch gemount.
Ik kan het toestel dan ook zien in het bestandsbeheer maar ik kan de bestanden  nog niet zien (map is leeg melding).
Op het toestel zelf komt de melding:
Toegang verlenen?
Het verbonden apparaat krijgt toegang tot de gegevens op uw telefoon als dit is toegestaan.

Wanneer ik op toestaan (=bestandsoverdracht toestaan) klik, dan zie ik de desbetreffende mappen van de telefoon wel in bestandsbeheer van Ubuntu.

Ik  heb verder geen grafische interface zoals GMTP nodig.
Bij GMTP lees ik nl dat het een grafische schil is voor MTP.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline h2o

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #28 Gepost op: 2019/02/08, 07:48:17 »
Als ik mijn Android telefoons via een usb-kabel aan mijn laptops/desktops koppel dan zien ze de telefoons, maar die zijn leeg. De meeste telefoons staan dan in de opladerstand. Op de telefoon moet ik dan actie ondernemen door de optie bestandsbeheer via usb in te schakelen. Dan pas zie ik mijn bestanden op de telefoons.
Bij het ene merk verschilt dat van het andere merk, maar bovengeschetste situatie is wel zo ongeveer standaard.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #29 Gepost op: 2019/02/08, 09:20:09 »
herkenbaar. Ik had ook problemen gehad met het aansluiten van een motorola 4g, ik weet niet waarom. De andere smartphones hier in huis deden het gewoon goed

Ik werk nu zonder usb-kabels maar heb op de smartphone SSH-server geïnstalleerd en op de pc Filezilla. De eerste keer was het even werken om de instellingen goed te krijgen. Ik heb voor  alle smartphones een vast IP-adres in de route gereserveerd.
Nu start ik SSH-server op de smartphone en Filezilla op de pc. Werkt heel erg fijn.

Offline wowo

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #30 Gepost op: 2019/02/08, 09:47:41 »
@peer dat is precies zoals ik het ook heb beschreven. Het gaat bij mij ook gewoon goed als ik de telefoon aansluit op alleen Ubuntu.
De telefoon wordt zichtbaar in Nautilus na aansluiten via USB en benaderbaar wanneer ik op de telefoon hiervoor toestemming geef.
Als ik vervolgens VM Virtualbox Windows 10 opstart dan wordt de telefoon in eerste instantie gezien door Windows in de verkenner.
Maar als ik vervolgens in de telefoon toestemming geef om de bestanden te benaderen lukt dat niet want dat toestemmingsscherm blijft telkens te voorschijn ploppen.
Ik krijg het onmogelijk voor mekaar om mijn telefoon benaderbaar te maken in VM Virtualbox Windows 10.
Er gaat iets fout in combinatie met Virtualbox en Ubuntu krijgt er ook last van want dan loopt mijn var/log razendsnel vol.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/08, 09:50:25 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline h2o

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #31 Gepost op: 2019/02/08, 11:02:42 »
Mogen we ook weten waarom je in de virtuele Windows 10 de telefoon nodig hebt? Misschien bestaan er ook Linux alternatieven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline wowo

  • Lid
Re: Ruimte tekort op SSD door /var/log van 75GB veroorzaakt door VM Virtualbox
« Reactie #32 Gepost op: 2019/02/08, 12:24:23 »
Relevante vraag maar het antwoord staat ergens hierboven al. ;)
Bij mijn telefoon kan een programma gebruikt worden wat Xperia Companion heet. Dat programma is er voorlopig alleen voor Windows en Mac OS.
Wat kan je met dit programma?:
- Software update (opm.: kan waarschijnlijk ook gewoon via WIFI?; zal in de praktijk weinig voorkomen)
- Software reparatie (opm.: zal in de praktijk hopelijk weinig voorkomen)
- Backup van:
* Mijn gegevens: Agenda ; Instellingen; Overig; Berichten; Contacten; Oproeplogboek
* Camera (niet interessant want backup doe ik op mijn lokale NAS)
* Muziek (niet interessant want is afkomstig van mijn lokale NAS)

Het meeste kan ik gewoon via mtp op mijn Ubuntu desktop handmatig backuppen, maar software update (misschien wel via WIFI?) en software reparatie gaat niet lukken.
Omdat deze 2 zaken weinig voor zullen komen, kies ik er nu voor dat via mijn dualboot laptop (99% vd tijd op Ubuntu) met Windows 10  te gaan doen.
Ik (en jullie) hebben er genoeg tijd in gestoken om te proberen dit via VM Virtualbox werkend te krijgen (met telkens vollopen van mijn SSD tot gevolg).
@Allen: Bedankt maar weer voor jullie tips en tijd!

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS