Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [forumregels] Grens stellen aan het ondersteuning illegaal besturingssystemen  (gelezen 6040 keer)

Hallo,

Onlangs kwam er iemand met de vraag of zijn bootloader nog wel intact bleef na het installeren van iDeneb, volgens de forumregels moest dat topic verwijderd worden omdat er het woord iDeneb in voor kwam dat illigaal is. Eerst heb ik het team gevraagd om dat topic te verplaatsen naar offtopic omdat het niet helemaal over ubuntu ging, maar vervolgens werd het verwijderd.

Een citaat:
Citaat van: TehM1ZZL3
Hallo

Ik heb een vraag over een Triple Boot met Windows 7, Ubuntu 10.04 en iDeneb 1.6 (iDeneb is een omgebouwde versie van Mac 10.5.6 voor niet-apple gebaseerde computers). Ik heb nu namelijk eerst Windows geïnstalleerd en toen Ubuntu 10.04 (omdat Windows vérschrikkelijk traag werd zoals bekend bij de meeste) en nu wil ik eens gaan spelen met een Mac versie voor een niet-apple gebaseerde computer. Hiervoor heb ik dus iDeneb gevonden wat voor mij de beste lijkt. Nu wil ik dus Windows houden omdat er nog spellen opstaan die ik soms speel en dingen voor mijn school.

Maar het probleem is als volgt. Ubuntu werkt met Grub Boot Loader en nu staan netjes de entries erin van Windows en Ubuntu. Als ik nou iDeneb installeer, komt deze er dan netjes tussen te staan? Of moet ik een andere boot loader hebben?

Het lijkt me een onderwerp voor een specifieke groep mensen hier omdat het meer met Macintosh heeft te maken dan met Ubuntu, maar proberen kan altijd.
Dit lid wil geen hulp bij het installeren van iDeneb, nee dit lid wil alleen maar weten of het opstartprocedure  in tact blijft. Meer niet.

Daarom denk ik dat het goed is om grenzen te stellen bij het helpen van mensen met een illegaal besturingssysteem

Dit topic is niet bedoeld om onrust te stoken. Elke vorm van beleldiging tegen het team zal gemeld worden, dus reageer serieus en wees niet kinderachtig.


Met Vriendelijke Groet,
Dooitze de Jong

Offline Thijsg

  • Lid
Als mensen melden dat ze Windows geïnstalleerd hebben; in hoeveel van de gevallen zal dat legaal zijn? ???

Gewoon mensen blijven helpen, waarom grenzen stellen?
Misschien heeft meneertje wel een legale Mac OS X thuis liggen en heeft die gewoon het recht om zo'n hack te gebruiken.

Je kan nooit weten of mensen bevoegd zijn om de illegale versie te gebruiken.
Gewoon toelaten, anders krijg je mensen die niet meer hun problemen durven te posten.
Dit is tevens een Ubuntu forum. Andere besturingssystemen zijn irrelevant.

Als mensen melden dat ze Windows geïnstalleerd hebben; in hoeveel van de gevallen zal dat legaal zijn? ???

Je kan nooit weten of mensen bevoegd zijn om de illegale versie te gebruiken.
Gewoon toelaten, anders krijg je mensen die niet meer hun problemen durven te posten.
Dit is tevens een Ubuntu forum. Andere besturingssystemen zijn irrelevant.


Windows hoeft niet illigaal, het gaat hier over besturingssystemen die standaard illegaal zijn, zoals bijv hackintosh, iDeneb en de Snow Leopard CD installeren op een gewone pc

Offline Thijsg

  • Lid
De belangrijkste vraag: Als mensen betalen voor Mac OSX, zijn ze dan huurder of eigenaar van de software?

Dat is niet gerelateerd aan het onderwerp

Offline Thijsg

  • Lid
Dat is niet gerelateerd aan het onderwerp
Zeer zeker wel. Als de klant eigenaar is van Mac OSX houdt niemand hem/haar tegen te doen wat hij/zij met die software wil. Dat kan ook betekenen dat hij/zij OSX gaat installeren op een "verkeerde" computer.

@Thijsg: Klopt, maar de gewone DVD kun je daar niet voor gebruiken. Je moet dus bewust een aangepaste versie als bijv. iDeneb downloaden om hem op die "verkeerde" computer te kunnen gebruiken.

Zero tolerance, voor ondersteuning aan illegale besturing systemen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
@Thijsg: Klopt, maar de gewone DVD kun je daar niet voor gebruiken. Je moet dus bewust een aangepaste versie als bijv. iDeneb downloaden om hem op die "verkeerde" computer te kunnen gebruiken.
Dat een moderator/administrator aanvullende informatie geeft, kan dat gezien worden als antwoord op de vraag van de topicstarter?
Klik links bovenin op Documentatie

Dat is wat jij eruit opmaakt ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Dat is wat jij eruit opmaakt ;)
Geef dan duidelijk(er) je mening. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Ik heb er zelf geen mening over, daarom wacht ik af hoe de community erover denkt ;)

Zero tolerance, voor ondersteuning aan illegale besturing systemen.

Dat vindt ik ook, maar daar ging het hier ook niet over. Het ging hier over de ondersteuning erom heen.

Gewoon mensen blijven helpen, waarom grenzen stellen?
Misschien heeft meneertje wel een legale Mac OS X thuis liggen en heeft die gewoon het recht om zo'n hack te gebruiken.

Je kan nooit weten of mensen bevoegd zijn om de illegale versie te gebruiken.
Gewoon toelaten, anders krijg je mensen die niet meer hun problemen durven te posten.
Dit is tevens een Ubuntu forum. Andere besturingssystemen zijn irrelevant.
??? Je bent nooit bevoegd om illegale versies te gebruiken. Dit zou anders betekenen, dat je de wetgeving moet aanpassen.

Dooitze, ondersteuning voor Ubuntu, prima. Maar ik kan moeilijk ondersteuning geven als iemand zich daarnaast verder bezigt met illegale OS'en waarvan ik de effecten niet weet en of dan de opstart procedure hetzelfde blijft. Dus ook hier, zero tolerance.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/25, 23:17:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Thijsg

  • Lid
Ik heb er zelf geen mening over, daarom wacht ik af hoe de community erover denkt ;)
Op een ander forum waar ik af en toe zit zeggen moderatoren bij ieder bericht dat het op persoonlijke titel is, hier ook? :rolleyes:

Wat mij betreft mag het ene geval Mac OSX er wel tussendoor, met een beetje geluk ziet hij/zij er vanaf. Het onderdeel Andere distributies wordt tenslotte ook weinig bezocht. Er zullen dus weinig gevallen komen.

@Thijsg: Zolang ik niet in de 3e persoon praat of refereer naar het team, praat ik op persoonlijke titel ;)

@thijsg @allemaal Lees de beginpost nou eerst eens goed door. En zeg daarna pa je mening

Offline Thijsg

  • Lid
Ik heb het nog eens goed doorgelezen en ben ertegen en wel hierom:

Er zullen weinig gevallen langskomen, dus om daar regels voor te maken... Waarschijnlijk zakken de topics meteen naar beneden, omdat er zeer weinig mensen hulp (kunnen/willen) geven.

Het draaien van Mac OSX mag m.i. en wel om het koop/huurfeit. Als je het koopt, mag je het ook draaien op "verkeerde" hardware.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Op een ander forum waar ik af en toe zit zeggen moderatoren bij ieder bericht dat het op persoonlijke titel is, hier ook? :rolleyes:
Op dit forum zeggen moderatoren niets (persoonlijk). Blijkbaar bepalen blijkbaar wij, de community (ofwel de forumleden), de regels:
Ik heb er zelf geen mening over, daarom wacht ik af hoe de community erover denkt ;)
Waarom nu de mening van de community afwachten? Het betreffende topic is gewist:
Eerst heb ik het team gevraagd om dat topic te verplaatsen naar offtopic omdat het niet helemaal over ubuntu ging, maar vervolgens werd het verwijderd.
Klik links bovenin op Documentatie

Dan kun je op zijn minst toch wel zeggen dat de opstartladEr beschadigd raakt en hem verwijzen naar de doc over grub herstellen

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
weer gezever om het gezever,, slotje erop en einde discussie, de regels zijn duidelijk imo.

+1
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

weer gezever om het gezever,, slotje erop en einde discussie, de regels zijn duidelijk imo.

En niet even serieus reagereren.

Dit is niet gezever, althans zo is het niet bedoeld. Het gaat er hier gewoon om dat deze gebruiker geen ondersteuning heeft gekregen, voor een misschien beschadige bootloader na het installeren van iDeneb. Als het een illigale Win was geweest, had niemand er ook maar naar gevraagd. Het enige waarom ideneb illegaal is, is omdat ze mac software laten draaien op een gewone win pc. Je moet gewoon de code gebruiken, van een mac die je in huis hebt staan

Om te beginnen vraag ik me af waarom iemand deze vraag (die over iDeneb) op dit forum stelt. Probeer het dan op één van de fora die hacks van OSX bespreken.

Aangezien ik kan me niet voor kan stellen dat Apple instemt met het aanpassen van haar broncode om een OSX variant te laten draaien op een 'verkeerde' computer is mijn inschatting dat de vragensteller strafbaar bezig is. Dat is m.i. iets waar we ons verre van moeten houden. Het ondersteunen van strafbare handelingen lijkt me niet iets waarmee de Ubuntu gemeenschap zichzelf mee op de kaart wil zetten.

Ergo: geen ondersteuning. (gelukkig ontbreekt het op dit punt bij mij aan enige kennis dus kom ik ook niet in de verleiding)