Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software  (gelezen 2900 keer)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Gepost op: 2010/02/16, 10:34:39 »
Hoe ik een USB stick moet maken met Ubuntu is wel duidelijk, echter hoe kan je zo'n USB stick maken waarin je eigen documenten, music, video's verweven zijn en de extra software die ik er in zou willen hebben al geinstalleerd is? Iemand een idee? Zo heb je immers altijd je 'computer' bij je inclusief je eigen instellingen.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/16, 11:43:17 »
Gewoon kiezen voor "Bestanden en instellingen bewaren" in Systeem -> Beheer -> USB-opstartschijf aanmaken.

Offline jacq

  • Lid
Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 21:28:20 »
Dit gaat met het programma Partimage. Succes,Jacq

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 10:51:03 »
Wil je ook je favoriete software op die USB stick hebben ?

Zo ja, dan kun je het best gewoon Ubuntu op de USB stick installeren. Je doet dit door eerst gewoon met de Live CD te werken alsof je Ubuntu op je eigen computer gaat installeren. Maar in de stap waar je moet kiezen waar je Ubuntu gaat installeren, kies je voor handmatig partioneren. Kies hier voor de USB stick in plaats van de harde schijf ( op een computer met één harde schijf zal je USB stick /dev/sdb heten ) om geformatteerd te worden. Klik met de rechtermuisknop op de USB stick en kies voor "Bewerken" ( of "Change" in het Engels ), zet een vinkje in het vakje bij "Formateren" en kies bij "Gebruiken als:" ext2 als bestandssysteem*. Selecteer '/' als koppelpunt en klik op OK. Nu ga je gewoon verder met de installatie zoals je altijd zou doen.

Als de installatie klaar is, start je op van je USB stick en installeer je gewoon de programma's die je op je USB stick wilt hebben. Daarna kopieëer je gewoon de bestanden die je op de USB stick wilt hebben van je harde schijf naar je USB stick en je bent klaar ;)

*: Latere ext bestandssystemen schrijven een zogenaamd "Journal" weg, dit journal houdt alle schrijfacties bij, zodat het bestandssyteem zichzelf na een stroompanne kan herstellen. Maar het aantal schrijfacties dat USB sticks kunnen doen voordat ze kapot gaan, is beperkt. Te beperkt. Daarom kun je best ext2 als bestandssysteem kiezen, omdat deze geen journal bijhoudt en daarom dus je USB stick langer zal laten meegaan.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 11:08:19 »
Ik heb als proef, op een 8 gig sticky 9.10 geïnstalleerd. Vind dit geen ideale oplossing. Erg traag.

groet,

Theo

Offline leonux

  • Lid
Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/04, 14:33:58 »
Ik heb deze week Linux Mint 8 geïnstalleerd op een 16 Gb fat32 geformatteerde stick mbv. de Universal USB Installer van 'pendrivelinux.com' (http://www.pendrivelinux.com/install-linux-mint-8-to-a-flash-drive-in-windows/).
Alles verliep geheel probleemloos. Bij de installatie er wel voor gezorgd dat er persistentie voor data aanwezig is. Het programma maakt dan een casper-rw bestand aan waarin je eigen instellingen, documenten en programma's kunt opgeslagen.

Loopt als een tierelier, echter één maar: omdat de stick op fat32 staat, heeft het casper-rw bestand slechts een maximale grootte van 4Gb. De rest van de stick kan ik, na opstarten vanaf de stick, (nog) niet zien/bereiken!
In windows is daarintegen wèl de hele stick te gebruiken.

Weet iemand hoe ik eventueel de rest van de stick vanuit linux kan aanspreken?
Dien ik dan een tweede partitie aan te maken? Naar wat ik hier namelijk gelezen heb, (http://www.lancelhoff.com/multi-partition-a-usb-flash-drive-in-windows/) kan windows slechts één partitie per stick aan, maar is het mogelijkheid om de RMB van de stick te 'flippen', zodat windows (en wellicht linux ook) de stick ziet als vaste schijf ipv. flash-drive. Je kunt dan meerdere schijven creëren op één stick.
Zou dit een optie kunnen zijn?

Of is het wellicht een optie om de stick te formateren naar ntfs, zodat zowel windows en linux hem kunnen zien, en om daarna linux op de eerste partitie van de stick te installeren? Dat zal dan wel niet op de methode kunnen zoals aangegeven op pendrivelinux.com (of wel) omdat die software alleen fat32 ondersteund? Hoe ga je dan tewerk?

Iemand enig idee of ervaring met deze materie?




Zin en eenvoud!

Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/04, 20:40:57 »
Wil je ook je favoriete software op die USB stick hebben ?

Zo ja, dan kun je het best gewoon Ubuntu op de USB stick installeren.

Ik heb wel eens gehoord dat je dit beter niet kan doen. Je krijgt dan namelijk o.a. een swap partitie, en /var partitie waar ook enorm veel schrijfactiviteit mogelijk is die de levensduur en snelheid in gebruik danig kunnen beperken. Het is niet voor niets dat er sites zijn als pendrivelinux e.d. die allemaal moeijlijke trucs uithalen om linux op een usb schijf te installeren. Bij deze oplossingen wordt volgens mij het geheugen gebruikt ipv. de harde schijf voor dergelijke variabele dataverwerking. Net al bij een live-cd. Dat zorgt er geloof ik voor dat het snel werkt en de usb stick niet te hard slijt.

Offline jvd

  • Lid
Re: Ubuntu van USB stick inclusief eigen documenten en software
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/06, 12:14:46 »
Ik zou het volgende doen:

Kies bij de installatie voor zelf doen, en partitioneer de USB-schijf in twee delen: Een als ext3 of 4 voor linux, geen swap (wegens de slijtage, en de meeste systemen hebben toch voldoende geheugen), en een FAT32 partitie voor je home. Dan kun je daar altijd bij komen.

Voor de slijtage-vermindering: Er staat hier een aantal nuttige tips voor het mounten en de logfiles:

http://wiki.archlinux.org/index.php/Acer_Aspire_One