Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Outlook naar Thunderbird: HELP  (gelezen 8845 keer)

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Gepost op: 2007/10/23, 16:14:57 »
Ik probeeer al een jaar naar Ubuntu over te stappen. Nu ondervind ik het probleem dat ik op mijn Windhooscomputers meerdere gebruikers heb met allemaal meerdere emailadressen.

Outlook express (en ook Pegasusmail) heeft de functie dat dat je d.m.v 'identiteiten toevoegen en beheren' meerdere accounts kan aanmaken welke dan per account met een apart venster worden getoond.

Deze functionaliteit lijkt Thunderbird en Evolution niet te hebben. Bij deze programma's is het mogelijk nieuwe accounts toe te voegen, maar alle account verschijnen dan in hetzelfde venster, wat erglastig werkt, daar de verschillende emailadressen niets met elkaar te maken hebben.

Het lijkt me te omslachtig om per emailadres een aparte gebruiker te installeren, dat heb je met een gebruiker met 5 emailadressen al 5 extra gebruikers om de computer nodig.

Zie ik iets over het hoofd in Thunderbird of heeft iemand ervaring met dit probleem? Kent iemand een mailprog onder Linux- Ubuntu die bovenstaande wel kan?

Groeten John K.

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/23, 16:25:33 »
Misschien een ideetje: onder Ubuntu heeft iedere gebruiker een eigen inlognaam en wachtwoord. De e-mail accounts zijn dan ook compleet gesplitst en iedereen heeft dan ook alleen toegang tot zijn/haar eigen gegevens.  Uitloggen/inloggen en klaar.

En: onder Thunderbird kun je per account kiezen of deze in de globale inbox de mail aflevert dan wel in verschillende (eigen) inboxen. Heel handig.

mickvdv

  • Gast
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/23, 16:27:30 »
Je kan in thunderbird toch meerdere accounts maken? Anders kan kmail het wel......

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 17:13:07 »
Citaat van: jstedehouder
Misschien een ideetje: onder Ubuntu heeft iedere gebruiker een eigen inlognaam en wachtwoord. De e-mail accounts zijn dan ook compleet gesplitst en iedereen heeft dan ook alleen toegang tot zijn/haar eigen gegevens.  Uitloggen/inloggen en klaar.

En: onder Thunderbird kun je per account kiezen of deze in de globale inbox de mail aflevert dan wel in verschillende (eigen) inboxen. Heel handig.
Het probleem is nu juist dat iedere gebruiker 5 mailadressen heeft die gescheiden moeten blijven. Dus per gebruiker 5 verschillende gebruikers voor 5 verschillende emailadressen x 5 begruikers, dat zijn 25 verschillende gebruikers alleen om email van 5 gebruikers te scheiden......

Je tweede optie scheidt de email niet van elkaar, ze komen toch in 1 scherm allemaal onder elkaar te staan, wat verwarrend werkt.

Erg omslachtig.

Toch bedankt voor je reactie

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 17:15:07 »
Citaat van: mickvdv
Je kan in thunderbird toch meerdere accounts maken? Anders kan kmail het wel......
Hoe???

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/23, 17:16:32 »
Citaat van: jstedehouder
Uitloggen/inloggen en klaar.
Speciaal hiervoor heeft gutsy een nieuwe fast-user-switcher: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/710tour#head-0aa6ad76d31d444b76441290615de6ed85feb866

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/23, 22:00:25 »
Citaat van: John K
Het probleem is nu juist dat iedere gebruiker 5 mailadressen heeft die gescheiden moeten blijven. Dus per gebruiker 5 verschillende gebruikers voor 5 verschillende emailadressen x 5 begruikers, dat zijn 25 verschillende gebruikers alleen om email van 5 gebruikers te scheiden......

Je tweede optie scheidt de email niet van elkaar, ze komen toch in 1 scherm allemaal onder elkaar te staan, wat verwarrend werkt.

Erg omslachtig.

Toch bedankt voor je reactie
Nee hoor. Je maakt vijf verschillende gebruikers aan en start voor elk van hen Thunderbird op. Vervolgens voeg je per gebruiker de vijf verschillende accounts aan in 1 Thunderbird versie.

Anders moet je me toch maar even uitleggen wat nu de winst is om de mail van 1 gebruiker, ook al komt het van vijf verschillende accounts zo compleet gescheiden te houden?

In mijn Thunderbird versie staan zeven accounts en alle mail wordt uitgesplitst. In het linkerpaneel staan dan ook zeven verschillende mappen met daaronder een inbox etc. Per account kan ik een inkomende en uitgaande mailserver definiëren. De mail staat dus zeker niet in 1 lijst onder elkaar, niets eens in hetzelfde scherm. Ik moet echt van account 1 naar account 2 gaan om de binnengekomen mail te bekijken in het hoofdpaneel Volgens mij is dit echt niet anders dan onder Outlook Express of Pegasus. Probeer het maar eens.

Offline patrick

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/24, 07:40:55 »
Heb thuis ook 3 mailaccounts in 1 thunderbird.
1 telenet
2 maal een gmail account en alles werkt perfect. Zelfs als mijn vrouw inlogd met haar login krijgt zij dezelfde mailboxen.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/24, 17:00:20 »
Aan jstedehouder,

Is jouw boek nog bruikbaar, vooral de DVD, wanneer ik overstap naar 7.10?

Groeten John

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/24, 17:43:29 »
Citaat van: jstedehouder
Citaat van: John K
Het probleem is nu juist dat iedere gebruiker 5 mailadressen heeft die gescheiden moeten blijven. Dus per gebruiker 5 verschillende gebruikers voor 5 verschillende emailadressen x 5 begruikers, dat zijn 25 verschillende gebruikers alleen om email van 5 gebruikers te scheiden......

Je tweede optie scheidt de email niet van elkaar, ze komen toch in 1 scherm allemaal onder elkaar te staan, wat verwarrend werkt.

Erg omslachtig.

Toch bedankt voor je reactie
Nee hoor. Je maakt vijf verschillende gebruikers aan en start voor elk van hen Thunderbird op. Vervolgens voeg je per gebruiker de vijf verschillende accounts aan in 1 Thunderbird versie.

Anders moet je me toch maar even uitleggen wat nu de winst is om de mail van 1 gebruiker, ook al komt het van vijf verschillende accounts zo compleet gescheiden te houden?

In mijn Thunderbird versie staan zeven accounts en alle mail wordt uitgesplitst. In het linkerpaneel staan dan ook zeven verschillende mappen met daaronder een inbox etc. Per account kan ik een inkomende en uitgaande mailserver definiëren. De mail staat dus zeker niet in 1 lijst onder elkaar, niets eens in hetzelfde scherm. Ik moet echt van account 1 naar account 2 gaan om de binnengekomen mail te bekijken in het hoofdpaneel Volgens mij is dit echt niet anders dan onder Outlook Express of Pegasus. Probeer het maar eens.
Het probleem is dat ik erg veel mappen in Outlook Express per emailadres heb.

Wanneer ik 2 account aanmaak in Thunderbird en ik vervolgens Outlook Express importeren doe, komen alle Outlook mails in lokale mappen onder de 2 accounts, dus niet per account.

Het andere probleem is dat ik erg graag de berichten die eerst in Outlook in bijv. 'postvak in' stonden ook naar 'postvak in' van de betreffende account van Thunderbird gaan. Dit gebeurt niet en ik kan de berichten ook niet vanuit de lokale mappen kopieren naar de betreffende 'postvak in' van Thunderbird.

Groeten John K

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/24, 17:48:41 »
Citaat van: John K
Aan jstedehouder,

Is jouw boek nog bruikbaar, vooral de DVD, wanneer ik overstap naar 7.10?

Groeten John
Hoi John,

Ik denk dat ik zonder meer kan zeggen dat het antwoord ja is. De dvd is gebouwd op 7.04, dus daar zit wel wat verschil in, maar in het boek hebben we het geheel zo release neutraal ingericht. De hoofdstukken over installatie, de applicaties, de beheerstaken om maar wat te noemen verschillen niet noemenswaardig. We hebben geprobeerd vooral de kernvaardigheden te bespreken (naast de kennismaking met de software) en die zijn minder releasegebonden.

Wat ik wel ga doen (te beginnen volgende week) is het samenstellen van een brochure waarin de belangrijkste verschillen worden besproken en waar nodig echte updates op de hoofdstukken in zitten. Die is dan te downloaden van mijn website. Tegelijkertijd bouw ik een nieuwe dvd met dezelfde applicaties, maar dan gebaseerd op 7.10. Die is dan ook weer te downloaden.

Groetjes

Jan Stedehouder

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/24, 18:20:41 »
Probeer het eens met een filter in Thunderbird dat sorteert op de ontvanger. Verwijs elke door naar een aparte map. Succes!

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/24, 19:21:19 »
Citaat van: jstedehouder
Citaat van: John K
Aan jstedehouder,

Is jouw boek nog bruikbaar, vooral de DVD, wanneer ik overstap naar 7.10?

Groeten John
Hoi John,

Ik denk dat ik zonder meer kan zeggen dat het antwoord ja is. De dvd is gebouwd op 7.04, dus daar zit wel wat verschil in, maar in het boek hebben we het geheel zo release neutraal ingericht. De hoofdstukken over installatie, de applicaties, de beheerstaken om maar wat te noemen verschillen niet noemenswaardig. We hebben geprobeerd vooral de kernvaardigheden te bespreken (naast de kennismaking met de software) en die zijn minder releasegebonden.

Wat ik wel ga doen (te beginnen volgende week) is het samenstellen van een brochure waarin de belangrijkste verschillen worden besproken en waar nodig echte updates op de hoofdstukken in zitten. Die is dan te downloaden van mijn website. Tegelijkertijd bouw ik een nieuwe dvd met dezelfde applicaties, maar dan gebaseerd op 7.10. Die is dan ook weer te downloaden.

Groetjes

Jan Stedehouder
Heb jij nog een antwoord op mijn vraag (zie voor jouw antwoord)?

John K

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/24, 22:17:22 »
Citaat van: John K
Heb jij nog een antwoord op mijn vraag (zie voor jouw antwoord)?

John K
Hoi John,

Ik heb wel even rondgekeken want ik vind het wel een interessant probleem. De reguliere importfunctie in Thunderbird plaatst inderdaad alles in één keer in één map. Ik heb twee artikelen gevonden in de Mozilla Knowledgebase die dit vraagstuk bespreken:

http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail
http://kb.mozillazine.org/Import_from_Outlook_Express

Volgens mij is het het handigst om deze tool te gebruiken: http://freenet-homepage.de/ukrebs/english/dbxconv.html
Hiermee converteer je de verschillende .dbx boxen naar .mbox bestanden waarmee Thunderbird wel uit te voeten kan. Daarvoor moet je wel deze extensie installeren in Thunderbird: http://www.extenzilla.org/scheda_estensione.php?id=239
(De site is Italiaans, maar de extensie is Engelstalig).

Ik geef er normaliter de voorkeur aan om het eerst even zelf te testen, maar ik heb geen Outlook Express staan met meerdere accounts en identiteiten. Belangrijkste tip: eerst even het OE gebeuren backuppen voordat het geëxperimenteer gaat beginnen.

Succes en groetjes

Jan Stedehouder

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/24, 23:15:30 »
Ik zit dit nogmaals allemaal te lezen he ??

En vraag me wat af.

Ik heb ooit eens een how to :( https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren )
gemaakt voor mensen die met ubuntu willen beginnen en vervolgens al hun mail van bijv. outlook expres via een wizzard over konden zetten om vervolgens alles in Thunderbird van Ubuntu te importeren.

Wat ik me nu afvraag is wanneer je Thunderbird installeerd in Windows en vervolgens alles importeerd via die wizzard ??
Neemt hij dan niet exact alles over zoals jij nu outlook expres hebt geconfigureerd ??

Dat zou ineens al je problemen oplossen ??

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/25, 01:30:08 »
Wat mogelijk ook nog een oplossing voor je probleem biedt is de Profilemanager van Thunderbird.

Die staat niet standaard in het toepassingsmenu maar je kunt hem opstarten vanuit de console met
thunderbird -profilemanagerDaarmee kun je meerdere (net zoveel als je wilt) profielen aanmaken en daarna krijg je bij het op de normale manier opstarten van Tbird de mogelijkheid om één van die profielen te kiezen (niet vergeten het vinkje weg te halen bij "Don't ask at startup").

Zet elk account in een eigen profiel en klaar is John K!

Denk ik......

Gr,
Jim

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/25, 07:26:41 »
Citaat van: Gandyman
Wat ik me nu afvraag is wanneer je Thunderbird installeerd in Windows en vervolgens alles importeerd via die wizzard ??
Neemt hij dan niet exact alles over zoals jij nu outlook expres hebt geconfigureerd ??

Dat zou ineens al je problemen oplossen ??

:D
De artikelen uit de Mozilla Knowledgebase lijken er op te wijzen dat dit alleen maar geldt bij één identiteit. Als je meerdere identiteiten hebt dan werkt het weer niet volledig.

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/25, 12:59:50 »
Hmz dat zou op zijn minst lastig zijn dan.....

mja ik ben een eigenwijze donder, dus waarom probeert hij het niet gewoon ??
Zou ik in ieder geval wel doen.

Je hebt nix dus je verliest ook nix ??

Lukt het wel scheelt het een boel werk ??

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/25, 13:38:47 »
Citaat van: Gandyman
Ik zit dit nogmaals allemaal te lezen he ??

En vraag me wat af.

Ik heb ooit eens een how to :( https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren )
gemaakt voor mensen die met ubuntu willen beginnen en vervolgens al hun mail van bijv. outlook expres via een wizzard over konden zetten om vervolgens alles in Thunderbird van Ubuntu te importeren.

Wat ik me nu afvraag is wanneer je Thunderbird installeerd in Windows en vervolgens alles importeerd via die wizzard ??
Neemt hij dan niet exact alles over zoals jij nu outlook expres hebt geconfigureerd ??

Dat zou ineens al je problemen oplossen ??

:D
Beste Gandyman,

Het probleem zit nu juist in de 'importeren' functie van Thunderbird zoals je in mijn vraag kunt lezen. De Outlook Express mails komen in een verzamelmap binnen en niet in de inbox etc. van Thunderbird.

Heb ik dit goed, of heft jouw WIKI juist dit probleem op? Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar ik ga vanaf nu alle suggesties van dit onderwerp uitproberen.

Groeten John K.

Laus

  • Gast
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/25, 13:39:29 »
Citaat van: Gandyman
Ik zit dit nogmaals allemaal te lezen he ??

En vraag me wat af.

Ik heb ooit eens een how to :( https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren )
gemaakt voor mensen die met ubuntu willen beginnen en vervolgens al hun mail van bijv. outlook expres via een wizzard over konden zetten om vervolgens alles in Thunderbird van Ubuntu te importeren.

Wat ik me nu afvraag is wanneer je Thunderbird installeerd in Windows en vervolgens alles importeerd via die wizzard ??
Neemt hij dan niet exact alles over zoals jij nu outlook expres hebt geconfigureerd ??

Dat zou ineens al je problemen oplossen ??

:D
dat werkt idd uitstekend. Althans gewoon heel je profiles.ini en de mail-map kopieren naar de TB-map. Niks importeren. Neerzetten en klaar.

En ja, ik heb in TB iets van 3 mailaccounts die in verschillende inboxen binnenkomen. Ik zie het probleem niet. Mgoed, suc6 met oplossen :)

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/25, 13:41:41 »
Citaat van: jstedehouder
Citaat van: John K
Heb jij nog een antwoord op mijn vraag (zie voor jouw antwoord)?

John K
Hoi John,

Ik heb wel even rondgekeken want ik vind het wel een interessant probleem. De reguliere importfunctie in Thunderbird plaatst inderdaad alles in één keer in één map. Ik heb twee artikelen gevonden in de Mozilla Knowledgebase die dit vraagstuk bespreken:

http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail
http://kb.mozillazine.org/Import_from_Outlook_Express

Volgens mij is het het handigst om deze tool te gebruiken: http://freenet-homepage.de/ukrebs/english/dbxconv.html
Hiermee converteer je de verschillende .dbx boxen naar .mbox bestanden waarmee Thunderbird wel uit te voeten kan. Daarvoor moet je wel deze extensie installeren in Thunderbird: http://www.extenzilla.org/scheda_estensione.php?id=239
(De site is Italiaans, maar de extensie is Engelstalig).

Ik geef er normaliter de voorkeur aan om het eerst even zelf te testen, maar ik heb geen Outlook Express staan met meerdere accounts en identiteiten. Belangrijkste tip: eerst even het OE gebeuren backuppen voordat het geëxperimenteer gaat beginnen.

Succes en groetjes

Jan Stedehouder
Beste jstedehouder,

Ik ga het direct proberen. Je hoort nog van me.

John K.

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/25, 14:02:31 »
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is omdat je er teveel over nadenkt :P

Probeer het gewoon even in Windows en het resultaat zal je vertellen of het wel of niet werkt.

Je verliest er toch nix mee ???

Lukt het niet dan zal je een andere methode moeten hanteren om het gewenste resultaat te bereiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/25, 19:26:49 »
Citaat van: Gandyman
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet is omdat je er teveel over nadenkt :P

Probeer het gewoon even in Windows en het resultaat zal je vertellen of het wel of niet werkt.

Je verliest er toch nix mee ???

Lukt het niet dan zal je een andere methode moeten hanteren om het gewenste resultaat te bereiken.
In Windows werkt de profilemanager perfect, echt wat ik zocht. Dit probleem is dus opgelost.

In Linux daarintegen kan ik geen nieuw 'profile' aanmakem via the profile manager (ik heb de extension geinstalleerd). Wat gaat er mis?

Tevens moet ik volgens WIKI's geen extensies zoals de 'profileswitcher' installeren om dezelfde mails onder Windows en Linux te kunnen benaderen, maar hoe kan ik dan een profile toevoegen???

Veel vragen, misschien heb jij of iemand anders een antwoord.

P.s. Komt er met Ubuntu 7.10 ook een nieuwe versie van Thunderbird? Dan moet ik deze ook in Windows aanpassen!

Groeten John K.

JimZ

  • Gast
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/25, 22:58:09 »
Citaat
In Windows werkt de profilemanager perfect, echt wat ik zocht. Dit probleem is dus opgelost.

In Linux daarintegen kan ik geen nieuw 'profile' aanmaken via the profile manager (ik heb de extension geinstalleerd). Wat gaat er mis?
Dat snap ik even niet.

Je hoeft daarvoor helemaal geen extensie te installeren.

Sluit Tbird af.
Start de Profilemanager door in de console "thunderbird -profilemanager" te typen.
Maak een nieuw profiel en wijzig evt. de naam van "Default" (en haal het vinkje "Don't" enz. weg).
Sluit de Profilemanager af.
Start Tbird vervolgens op de gebruikelijke manier en je kunt het gewenste profiel kiezen.

Dat werkt in Windows en Linux op precies dezelfde manier. Maar mogelijk heb je na het aanmaken van een nieuw profiel in de Profilemanager gelijk op "Start Thunderbird" geklikt en dat gaat inderdaad niet goed.

Eerst de ProfMan afsluiten dus en dan pas Tbird opnieuw starten en het gewenste profiel kiezen en op  "Start Thunderbird" klikken. Dan gaat het wel goed.

Gr,
Jim

PS:

Profielen in Tbird zijn niet afhankelijk van de gebruikte programmaversie, bij een update blijft een bestaand profiel gewoon bestaan dus de gebruikte programmaversie doet er niet toe.

(Voor hele oude versies, 0.8.0.3 of zo, durf ik dat niet te beloven ;) .

J.

Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/25, 23:09:05 »
@John K

Kijk al 1 slag gewonnen.

Nu blijven we gewoon doorgaan met simpel denken he ??
Nix moeilijks doen.

Volg eens die link die ik plaatste naar de wiki om de bestanden te kopieren naar je Linux thunderbird ??

Ik kan me zo voorstellen dat na het kopieren en je start thunderbird dan op er een mooi resultaat moet zijn.

Hiermee bedoel ik die 11 files kopieren.

Wat je wel moet doen de 1e keer is je wachtwoord er opnieuw in zetten zodra je mail ophaald, mja dat is maar 1 x.

Tenminste ?? dat heb ik meerdere malen meegemaakt duszzzz

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D