Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL  (gelezen 19668 keer)

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #100 Gepost op: 2010/01/05, 15:23:37 »
Zucht.

Context, Thomas, context.

Het nemen van deze stap -waar jij het niet mee eens was- is wat anders dan dat de werkgroep rond het gebeuren met de rechtspersoon compleet Ubuntu-NL gepasseerd heeft.  De stap om  -na gewacht te hebben op een reactie van de zijde van de leiding- zelf namens de gemeenschap naar Canonical te stappen vind ik nog steeds gerechtvaardigd. Volgens mij -maar ik doe het even uit het blote hoofd- had jij alleen bezwaar tegen de korte deadline en niet tegen de petitie als zodanig. Het resultaat was helaas nul komma nul (wat de zijde van Canonical betreft).

Jij wekte met jouw uitspraken (een paar keer herhaald namelijk) de indruk dat de werkgroep de leiding van Ubuntu-NL compleet had gepasseerd, terwijl het puur om dit ene punt ging. Nu ben je verbaal niet echt gehandicapt dus ga ik er van uit dat dit ook jouw bedoeling was, en als dat niet zo is, om het geheel dan even wat duidelijker te nuanceren.

Wat het vlot trekken betreft: volgens mij ben jij degene die toch een berichtje plaatste om het weer onder de aandacht van de leiding van Ubuntu-NL te brengen en daarover input vroeg vanuit de gemeenschap? In die zin heb jij het weer op de agenda geplaatst. Uiteindelijk is het weer een teambeslissing en de inzet van velen, maar dat is inherent aan een gemeenschap.

Goed, de rechtspersoon is één bouwsteen van de toekomst van Ubuntu-NL. Nu deze naast de gemeenschap komt te staan wordt het wel weer interessant hoe de gemeenschap zich verder wil gaan ontwikkelen qua organisatiestructuur, op het gebied van 'governance' etcetera of dat we vooral verder gaan zoals het nu gaat en de komende discussies afwachten.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #101 Gepost op: 2010/01/05, 15:42:48 »
Ok, als we het over context hebben halen we die er toch even bij? Dit is het bericht waar je over viel:

Het initiatief voor die petitie is genomen door een werkgroep die met die petitie het ubuntu-nl team passeerde door het zelf direct contact opnemen met Canonical over deze kwestie. Het citaat van Mark Shuttleworth hierboven aangehaald heeft daar volgens mij niets mee te maken. In zoverre ik heb begrepen is de vraag van de werkgroep naar aanleiding van de petitie nooit beantwoord door Canonical. In de draad die daar over gaat is zo'n antwoord in ieder geval nooit gepubliceerd door leden van deze werkgroep.

Voor de duidelijkheid uit de petitie waar hierboven naar verwezen wordt:
Citaat
The technical committee [edit: de werkgroep] understands it is bypassing the normal channels of communication of Canonical with the leadership of Ubuntu- NL.

Ik zie niet waar je in dit bericht leest dat ik beweer dat de werkgroep compleet Ubuntu-nl zou hebben gepasseerd? Ik geef bijna in letterlijk dezelfde bewoording aan, zoals je het zelf namens de werkgroep hebt aangegeven, dat de werkgroep met de petitie het ubuntu-nl team passeerde door zelf direct contact op te nemen met Canonical. Dus ik geef duidelijk het punt aan waarom het ging, en beweer niet dat het team door de werkgroep in het geheel gepasseerd zou zijn oid.

Verder was mijn bezwaar niet alleen de korte deadline. Mijn bezwaar is goed verwoord in het citaat waarin je de namens de werkgroep de reden voor mijn vertrek uit die groep uitlegt. Daarvoor hoef je niets uit het blote hoofd te doen, dat staat in mijn vorige bericht hierboven.

Maar goed, ik denk niet dat we het hierover eens gaan worden. Niet erg, in heel veel andere zaken kunnen we elkaar gelukkig prima vinden. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 16:13:13 door Thomas de Graaff »

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #102 Gepost op: 2010/01/05, 15:49:41 »
Ik heb enige tijd namens het ubuntu-nl team de communicatie over de oprichting van een rechtspersoon in deze draad gevoerd. De openstaande vragen van het overleg aan het team zijn inmiddels beantwoord, en de discussie die daar direct uit voortvloeide is nu denk ik wel afgerond. Nu Ertai zich bezig gaat houden met het daadwerkelijk oprichten van een rechtspersoon is het beter als hij ook de communicatie hierover verder voert. Hierbij trek ik me dus terug uit de communicatie over dit onderwerp op het forum.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #103 Gepost op: 2010/01/05, 15:52:55 »
Wat geweest is geweest, daar kunnen we tot in het oneindige over discussiëren.
Hoe dan ook Canonical heeft nergens op gereageerd, dan maar zelf verder met iets wat hoognodig moet gebeuren, mijn inziens.
De leiding van Ubuntu NL heeft besloten dat Ertai zich verder bezig houdt met de uitvoering van een rechtspersoon in de vorm van een stichting naast Ubuntu NL.
Dit is niet mijn eerste keuze, maar wel een keuze van de leiding van Ubuntu NL voor een van de twee keuzes die uit het overleg Toekomst Ubuntu NL naar voren is gekomen.
Ik denk dat het, het verstandigste is om Ertai zijn werk te laten doen en invulling te geven aan deze keuze. Laten we daarna maar verder discussiëren over hoe dit uitpakt of zal uitgaan pakken. Zo, dat is ook weer gezegd. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #104 Gepost op: 2010/01/05, 16:17:04 »
Wat geweest is geweest, daar kunnen we tot in het oneindige over discussiëren.
Hoe dan ook Canonical heeft nergens op gereageerd, dan maar zelf verder met iets wat hoognodig moet gebeuren, mijn inziens.
De leiding van Ubuntu NL heeft besloten dat Ertai zich verder bezig houdt met de uitvoering van een rechtspersoon in de vorm van een stichting naast Ubuntu NL.
Dit is niet mijn eerste keuze, maar wel een keuze van de leiding van Ubuntu NL voor een van de twee keuzes die uit het overleg Toekomst Ubuntu NL naar voren is gekomen.
Ik denk dat het, het verstandigste is om Ertai zijn werk te laten doen en invulling te geven aan deze keuze. Laten we daarna maar verder discussiëren over hoe dit uitpakt of zal uitgaan pakken. Zo, dat is ook weer gezegd. :P

Waarvan akte.

groet,

Theo

Offline Dave

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #105 Gepost op: 2010/01/06, 02:42:23 »

Toegegeven, ik heb mij ook geërgerd aan uitspraken die in dit verband zijn gedaan over de werkzaamheden van de eerdere werkgroep, heb een forse neiging daar wat meer over te zeggen maar gooi vervolgens mijn toetsenbord maar in een hoekje. Dan denk ik even goed na en besef ik dat eenieder die zich als vrijwilliger in zet voor Ubuntu (hetzij officieel als lid van het team dan wel als actieve ondersteuner, wat mij betreft beiden Ubuntu-NL) dat met de beste intenties doet, daarmee een positieve bijdrage probeert te leveren en dat we allemaal tekortkomingen hebben. Ik kies er dan maar voor om vooral waardering te hebben voor al datgene wat eenieder in de geschiedenis van Ubuntu-NL aan werk heeft verzet.

Een postje om in te lijsten.
Ook waardering dat Jan altijd zo positief kan blijven hier. Echt klasse.


Ik snap al veel langer niet wat er allemaal passeert hier achter de schermen en als je dan vraagt wat een counceler ofzo moet voorstellen komt men niet verder dan een extra sticker op de auto als uitleg.
Vreselijk interessant natuurlijk al die interessantdoenerij, van mij mogen ze.

Maar nu snel to the point anders krijg ik weer een reprimande vanuit het team als ik alleen op een post reageer, hoe is eea in andere landen geregeld op dit gebied?
Iemand die daar wat vanaf weet? Lees er geheel niets van verder.
Waar is al dat gedoe verder goed voor, enkel voor de install parties? (kosten en verantwoordelijkheid)
Waarom zou Canonical met jullie willen communiceren? Omdat het een goed lopend forum is?
Ook hier, hoe is dat in andere landen geregeld?

Zie best dat er velen een hoop tijd besteden aan wiki's en vertalingen om nieuwelingen over de schreef te trekken en te begeleiden. Geweldig mooi werk allemaal.
Maar van veel anderen snap ik totaal niet wat het resultaat van de inspanningen is buiten een hoop gezever en belangrijkdoenerij.

Misschien eens een soort uitleg voor Dummies?
Kan ik het misschien eens wat volgen hier.
Maar ja. Zijn natuurlijk weer vragen die achterlangs moeten en als ik ergens een hekel aan heb...









Offline Dave

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #106 Gepost op: 2010/01/06, 02:58:17 »
Citaat
De leiding van Ubuntu NL heeft besloten

Wat betekend dit eigenlijk?
De leiding van het forum ubuntu.nl?

Officieel aangewezen door Canonical? Zoets als importeur of distributeurder?
Enige wat ik meegekregen heb dat de starter van dit forum connecties had maar lees en hoor verder niets meer van die man of over die connecties.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #107 Gepost op: 2010/01/06, 09:53:27 »
Even een voorbeeld.

Als ik nu wat geld zou hebben en ik zou iets bepaalds daarvoor willen binnen Ubuntu, bijvoorbeeld ik wil bepaalde Billboards bij mij in de buurt voorzien van Ubuntu reclame. Kan ik dat geld dan naar die stichting overmaken (in de toekomst) en die zorgen dat het omgezet wordt, of  kan ik dan beter dat zelf regelen met zo'n Billboard-buro.

Vraag twee ligt in het verlengde. Moet je toestemming aan Canonical vragen om reclame van Ubuntu te maken op Billboards. Of kan je, omdat de software vrij is, zelf zoveel reclame maken als je wilt met hier en daar wat mitsen en maren.

Ik zie ze namelijk wel van Google Chrome en ik snap niet dat dat met Ubuntu niet kan als er een paar draagkrachtige Ubuntero's wat geld doneren.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #108 Gepost op: 2010/01/06, 18:44:04 »
Maar nu snel to the point anders krijg ik weer een reprimande vanuit het team als ik alleen op een post reageer, hoe is eea in andere landen geregeld op dit gebied?
Heel erg verschillend.

Momenteel zijn er (volgens wat ik weet) maar 2 locoteams die een rechtspersoon zijn: ubuntu-de & ubuntu-fr, en daarnaast is er ook ubuntu-eu, een vereniging (opgericht door mensen van -de en -fr) die een 10-tal servers beheert die door diverse locoteams (die geen eigen server hebben zoals ubuntu-nl) gebruikt worden.

Waarom zou Canonical met jullie willen communiceren? Omdat het een goed lopend forum is?
Ook hier, hoe is dat in andere landen geregeld?
We hebben met het LoCo Council (waar ik lid van ben) de afgelopen maanden met het Community Council (waar Mark Shuttleworth lid van is) gediscussieerd hierover, en de uiteindelijke beslissing was Canonical geen voorstander is van rechtspersonen, maar dat LoCoTeams die het echt nodig hebben een soort dossier kunnen samenstellen met de details over de rechtspersoon (reden waarom, etc.), en dat aan Canonical "legal team" dat het trademark beheert bezorgen.  Om de naam "Ubuntu" te mogen gebruiken moeten vertegenwoordigers van de rechtspersoon dan ook een "licentieovereenkomst" voor het gebruik van de merknaam onderteken; een, voorbeeld daarvan vind je op: http://verein.ubuntu-de.org/files/agreement.pdf.

Op http://verein.ubuntu-de.org/content/verein zijn trouwens nog meer documenten te vinden die misschien nuttig zijn (statuten en zo).  En indien jullie dat willen kan ik misschien ook eens aan de mensen van ubuntu-fr vragen of we hun documenten ergens kunnen zien...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #109 Gepost op: 2010/01/06, 18:56:09 »
Als ik nu wat geld zou hebben en ik zou iets bepaalds daarvoor willen binnen Ubuntu, bijvoorbeeld ik wil bepaalde Billboards bij mij in de buurt voorzien van Ubuntu reclame. Kan ik dat geld dan naar die stichting overmaken (in de toekomst) en die zorgen dat het omgezet wordt, of  kan ik dan beter dat zelf regelen met zo'n Billboard-buro.
Eens er een rechtspersoon is zou die het geld van meerdere sponsors kunnen bundelen voor bepaalde doeleinden, wie er dan precies naar zo'n kantoor gaat lijkt me niet zo relevant (normaal vermelden de statuten van een stichting dat het bestuur derden kan aanduiden om bepaalde zaken uit te voeren).

Vraag twee ligt in het verlengde. Moet je toestemming aan Canonical vragen om reclame van Ubuntu te maken op Billboards. Of kan je, omdat de software vrij is, zelf zoveel reclame maken als je wilt met hier en daar wat mitsen en maren.
Je moet voor zo'n reclame inderdaad toestemming hebben van Canonical (je gebruikt immers een trademark dat hun eigendom is).  In principe mag een locoteam het trademark wel zonder extra toestemming gebruiken binnen bepaalde grenzen (zie http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy ).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #110 Gepost op: 2010/01/06, 21:11:43 »


Ik snap al veel langer niet wat er allemaal passeert hier achter de schermen en als je dan vraagt wat een counceler ofzo moet voorstellen komt men niet verder dan een extra sticker op de auto als uitleg.
Vreselijk interessant natuurlijk al die interessantdoenerij, van mij mogen ze.

Misschien eens een soort uitleg voor Dummies?
Kan ik het misschien eens wat volgen hier.
Maar ja. Zijn natuurlijk weer vragen die achterlangs moeten en als ik ergens een hekel aan heb...

Voor zover ik weet moet de cc een tussen persoon zijn die bemiddeld als er problemen zijn tussen het team en forum leden.
Dat van die stickers heb ik ook gelezen en is ook zeker een flauwe kul antwoord, maar goed dat soort antwoorden krijgen we meer dan echte antwoorden.
Ze zeggen wel open te communiceren maar goed jij en ik weten ook wel dat dat niet helemaal op gaat.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #111 Gepost op: 2010/01/06, 21:17:06 »
Een wonderbaarlijk draadje is dit geworden. Een draadje over oude koeien, putten die gedempt worden, vragen die er lang niet meer toe doen, etc. etc. Zal wel aan mij liggen, maar wat is het nut van dit alles ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #112 Gepost op: 2010/01/06, 21:20:33 »
Een wonderbaarlijk draadje is dit geworden. Een draadje over oude koeien, putten die gedempt worden, vragen die er lang niet meer toe doen, etc. etc. Zal wel aan mij liggen, maar wat is het nut van dit alles ???

Ik was er eigenlijk ook al klaar mee maar als iemand niet weet wat de cc inhoud wil ik er best antwoord op proberen te geven iemand moet het toch doen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Drummies

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #113 Gepost op: 2010/01/06, 21:39:27 »
Citaat van: bas
Dat van die stickers heb ik ook gelezen en is ook zeker een flauwe kul antwoord, maar goed dat soort antwoorden krijgen we meer dan echte antwoorden.

Natuurlijk was dat een flauwekul antwoord :,maar dat antwoord moet je ook lezen als een geintje en in de juiste context
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/mededeling-community-council/msg483861/#msg483861

Als je nu echt wil weten wat we doen en waar we voor staan
http://wiki.ubuntu-nl.org/CommunityCouncil/...
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #114 Gepost op: 2010/01/06, 21:46:25 »
Citaat van: bas
Dat van die stickers heb ik ook gelezen en is ook zeker een flauwe kul antwoord, maar goed dat soort antwoorden krijgen we meer dan echte antwoorden.

Natuurlijk was dat een flauwekul antwoord :,maar dat antwoord moet je ook lezen als een geintje en in de juiste context
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/mededeling-community-council/msg483861/#msg483861

Als je nu echt wil weten wat we doen en waar we voor staan
http://wiki.ubuntu-nl.org/CommunityCouncil/...

Het is geen aanval richting de cc maar het is wel handig als bijvoorbeeld het team ook duidelijkheid geeft naar aanleiding van bepaalde vragen en dat schort er wel aan, ze draaien er nog wel eens om heen zodat je de dus met onduidelijkheden blijft zitten wat niet nodig is.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Drummies

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #115 Gepost op: 2010/01/06, 21:56:47 »
Oke ik neem dit serieus geef ons een aantal punten die voor verbetering vatbaar zijn,en daarbij ook graag een manier waarop dat zou moeten.

Daar kunnen we wat mee.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #116 Gepost op: 2010/01/06, 22:18:16 »
Drummies het zal al een hele hoop schelen als het team gewoon duidelijk communiceert naar de forum leden toe.
Net zoals bijvoorbeeld het dossier gebeuren zoek het eerst goed uit voor je ermee komt ( en ik ben er nog van overtuigd dat het op deze manier zonder akkoord niet mag ook al is de naam nu verandert ).
En nu weer in dit draadje met de rechtspersoon het lijkt me beter dat je iets goed naar buiten brengt en compleet en niet half zoals bijv. we zijn met een rechtspersoon bezig maar later kunnen we pas meer zeggen dan zeg ik op mijn beurt zeg dan nog helemaal niks, zo krijg je alleen maar kritische vragen en gaan mensen juist twijfelen aan je.

En als je een antwoord geeft dan haal ik toch even de sticker er weer bij zet er dan ook bij wat het wel is, waar het op neer komt is makkelijk wees duidelijk.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Drummies

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #117 Gepost op: 2010/01/06, 22:27:45 »
Je kritiek is duidelijk en niet geheel onterecht @bas.........er zijn genoeg punten waaraan gewerkt zal moeten worden.

En eerlijk gezegd ben ik alleen maar blij met deze kritiek
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Double12

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #118 Gepost op: 2010/01/06, 22:56:01 »
En nu weer in dit draadje met de rechtspersoon het lijkt me beter dat je iets goed naar buiten brengt en compleet en niet half zoals bijv. we zijn met een rechtspersoon bezig maar later kunnen we pas meer zeggen dan zeg ik op mijn beurt zeg dan nog helemaal niks, zo krijg je alleen maar kritische vragen en gaan mensen juist twijfelen aan je.
We wilden laten weten dat er weldegelijk gewerkt ging worden aan de rechtspersoon, maar tegelijk ook ertai, degene die dit oppakt, zelf de gelegenheid geven dit te introduceren. En dat heeft misschien twijfel gewekt, dus is weer een leerpuntje voor de toekomst.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #119 Gepost op: 2010/01/07, 12:36:51 »
Zien jullie geen tegenstelling hier? Ik wel, en zal mijn mening hierover niet onder stoelen of tafels schuiven..

Aan de ene kant wordt er geklaagd dat het team niet open is, niks vertelt, en de community niet genoeg betrekt bij ontwikkelingen. Is het team dan open, en betrekt het team de community bij ontwikkelingen, geeft het een update van de status van zaken in in zoverre die duidelijk zijn, dan wordt er geklaagd dat het team beter geen informatie kan geven als dingen nog niet helemaal duidelijk, klaar en weldoordacht zijn.

Nu, ik kan één ding vertellen, ontwikkelingen gaan van onduidelijk en rommelig, naar duidelijk en goed. Als je van openheid houdt, dan moet je accepteren dat je rommel te zien krijgt. Je kan dan constructief bijdragen die rommel te verbeteren. Dát is de kracht van openheid. Wil je een kant en klaar mooi product zonder dat de rommel en bugs die bij de ontwikkeling horen naar buiten worden gebracht, dan ga je voor gesloten. Maar openheid willen en vervolgens klagen dat niet alles mooi en netjes is, dat getuigt naar mijn mening niet van realisme.

Het is wat mij betreft dus een kwestie van keuze, beiden gaat gewoon niet lukken. Wil je openheid, dan kan je opbouwende kritiek leveren, en bijdragen om dingen beter te maken in plaats van klagen dat er rommel en bugs zijn. Wil je alleen maar mooi weer, dan moet je accepteren dat er geen openheid is.

Maar op deze manier dwingen een aantal leden uit de community het ubuntu-nl team steeds weer in een spagaat. Als we open zijn wordt er geklaagd dat we  onduidelijk zijn of rotzooi naar buiten brengen, zijn we niet open en brengen we een kant en klaar product naar buiten wordt er geklaagd dat we gesloten zijn.

Daarnaast zijn er ook leden die steeds weer kritiek leveren die bestaat uit het herhalen dat men het niet eens is met het voorstel, maar dat dit niet leidt tot aanpassing van het voorstel, en dat het blijkbaar allemaal al vast ligt, en dat het team dus niet open is. Openheid wil niet zeggen dat wat je ook zegt zal leiden tot een aanpassing van een voorstel. Er zijn namelijk meer mensen met meer meningen. Het is een utopie om te denken dat openheid per definitie betekend dat iedereen het altijd helemaal met elkaar eens moet zijn. Er zijn niet voor niets zo veel linux distributies. Maar er zijn leden die dit wel denken, en die komen iedere keer als er iets niet naar hun zin gebeurt klagen bij het team dat het team niet open is.

Nu kunnen we als team twee dingen doen. Of we trekken ons al dat geklaag persoonlijk aan, en zijn bang om informatie vroegtijdig naar buiten te brengen of de community te betrekken bij ontwikkelingen omdat daar geheid gedonder van komt, of erger nog, we doen dan zelfs maar liever helemaal niets om gedonder te vermijden. Of, aan de andere kant, we tonen als team gewoon ballen en gaan door met het streven om meer open te worden en accepteren het geklaag en zinloze kritiek als onvermijdelijk. Het eerste is het team niet onbekend, we zijn ook maar mensen en worden ook niet vrolijk van dat gedonder iedere keer.  Maar laten we toch vooral voor openheid te blijven gaan, hoeveel gedonder dat ook oplevert!




Om duidelijk te maken dat dit niet alleen maar een loos verhaal is een voorbeeld. Het betrekken van de community bij de ontwikkeling van een nieuwe interne werkwijze voor het moderatorteam is een voorbeeld van het streven van het team naar meer openheid. We proberen als team de community te betrekken bij hoe we ons moderator werk organiseren. Dit levert van veel mensen ook opbouwende kritiek op, wat leidt tot verbeteringen van het voorstel. Maar ook wordt het open bediscussiëren van dit voorstel (hierboven nog) aangegrepen om kritiek op het team te leveren, dat we onduidelijk zijn en zoiets eerst beter moeten uitwerken voor het naar buiten te brengen, dat niet alles goed doordacht is, of degene die het voorstel uitgewerkt heeft zelf wel moderator is, wie wat dan wel niet besluit enz. enz. Daarnaast wordt er kritiek geleverd die bestaat uit het steeds herhalen dat men het niet eens is met het voorstel, maar dat dit niet leidt tot aanpassing van het voorstel, en dat het blijkbaar allemaal al vast ligt, en dat het team dus niet open is. Nogmaals, openheid wil niet zeggen dat wat je ook zegt zal leiden tot een aanpassing van een voorstel. Er zijn namelijk meer mensen met meer meningen, en er zijn ook nog mensen die naast een mening ook nog een stuk verantwoordelijkheid hebben. Het is een utopie om te denken dat openheid per definitie betekend dat iedereen het altijd helemaal met elkaar eens moet zijn. Maar mensen die dit wel denken komen iedere keer als er iets niet naar hun zin gebeurt klagen bij het team dat het niet open is.

Dergelijke zinloze kritiek krijgt het team heel vaak over zich heen, en mensen die dergelijke zinloze kritiek steeds weer uiten dragen er zeker niet toe dat openheid er makkelijker op wordt..

Ik zal nu wel weer een hele berg kritiek over me heen krijgen. :) Dat hoort bij openheid. Ik had mijn mening ook voor me kunnen houden, maar ik accepteer de consequenties. Het kan namelijk goed zijn dat kritiek bijdraagt aan mijn inzicht en groei, en dat ik er achter kom dat ik dit toch helemaal verkeerd zie. Als dat gebeurt betekend het dat ik wat wijzer ben geworden, en daar is nog nooit iemand slechter van geworden volgens mij. Dat er een berg zinloze kritiek tussen zal zitten heb ik maar voor lief te nemen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 13:19:02 door Thomas de Graaff »

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #120 Gepost op: 2010/01/07, 13:46:48 »
Ik vind de punten van Thomas goed. Naar ik vanalles kan volgen klopt het wat hij zegt en zie ik dezelfde problemen voorbijkomen.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #121 Gepost op: 2010/01/07, 13:57:45 »
Mijn twee euro-centen.

Er is naar mijn inziens teveel oud zeer meegenomen van het topic:

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/(werkgroep-rechtspersoon)-stopzettenopschorten-werkzaamheden/

Dit heeft er toegeleid dat de huidige topic te veel vervuild is geraakt.

Mijn voorstel is dat een nieuwe topic wordt gestart door @ertai. En dat beide oude topic worden gesloten met een duidelijke uitleg en een verwijzing naar het nieuwe topic.

Hierdoor krijgt het project een nieuwe start en een betere kans van slagen.

groet,

Theo

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #122 Gepost op: 2010/01/07, 14:32:16 »
Inderdaad er zal Door Ertal een nieuw topic gemaakt worden , zodat dit draadje op slot kan. :)


« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 18:54:49 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.