Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten  (gelezen 1036 keer)

hgmspoel

  • Gast
Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten
« Gepost op: 2007/03/06, 18:14:55 »
Ik heb twee usb-schijven aangesloten op een Linksys NSLU2 Network Storage Link for USB 2.0 Disks. Deze is verbonden aan de Experiabox van KPN. Het zijn dus twee netwerkschijven. In Windows XP werkt het uitstekend. De naam van het apparaat is LKG70D99C en het IP-adres is 192.168.2.3.
In Ubuntu kan ik de schijven "DISK 1" en DISK 2" prima benaderen via Lokaties->Netwerkservers. En met de teksteditor kan ik daar ook bestanden opslaan.
Nu wil ik een van die schijven gebruiken voor mijn backup van mijn bestanden, die ik in Ubuntu gemaakt heb. Daarom wil ik die schijf mounten aan /media/backup, zodat ik die in een tar-script kan gebruiken.

Met het comando:
sudo smbmount //lkg70d99c/"Disk 2" /media/backup -o username,passwd
wordt de schijf prima gemount. Alleen de rechten zijn nog niet goed.

Maar ik wil dat de schijf automatisch wordt gemount bij het opstarten. Dus heb ik een regel in de /etc/fstab toegevoegd.
Regel in fstab:
//lkg70d99c/"DISK 2"    /media/backup smbfs  credentials=/root/.smbcredentials    0    0
Bij het starten van UBUNTU wordt de schijf niet gemount en met commando:
sudo mount -a
krijg ik ondertsaande fout.
[mntent]: regel 21 in /etc/fstab is slecht.

Ik heb van alles geprobeerd. In plaats van de naam heb ik ook het IP-adres geprobeerd. Het heeft waarschijnlijk te maken met de spatie in 'DISK 1', maar die spatie dacht ik omzeild te hebben met de quotjes en ook met een backslash achter DISK. Maar ik blijf de fout houden

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Kan iemand mij ook helpen om de rechten in die /media/backup goed te krijgen, dwz dat ik er ook kan schrijven. Na het mounten is de eigenaar en groep root en root en dat moet worden henk en henk.

Graag enige hulp

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/06, 18:40:18 »
//lkg70d99c/DISK\ 2    /media/backup cifs  credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_ mode=0777 0 0Doet hij het hiermee wel?

hgmspoel

  • Gast
Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/06, 19:00:12 »
Bedankt voor je berichtje Johanvd

Echter jouw suggestie heeft niet geholpen.

Nadat ik jou regel had toegepast in de /etc/fstab en daarna sudo mount -a
krijg ik weer ondertsaande fout.
[mntent]: regel 21 in /etc/fstab is slecht. (dat is jouw regel) Die spatie in "DISK 2" blijft volgens mij de boosdoener.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/06, 19:07:18 »
//lkg70d99c/DISK\0402    /media/backup cifs  credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_ mode=0777 0 0Dit zou dan wel moeten werken.
Zie ook hier: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=1210790&postcount=19

hgmspoel

  • Gast
Schijf van Linksys NSLU2 Network Storage Link mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 20:04:14 »
Helaas, helaas. Nog steeds dezelfde melding