Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: link maken naar directory op een andere pc.  (gelezen 2390 keer)

Offline tobe66

  • Lid
link maken naar directory op een andere pc.
« Gepost op: 2009/10/09, 17:59:43 »
Ik heb een netwerk met 1 Ubuntu pc, 1 Windows vista pc.
Ik heb een map met foto's op de Ubuntu pc (bv: /home/toon/afbeeldingen) nou wil ik mijn vrouw die altijd op de vista pc zit een link mailen die ze kan aanklikken als ze haar mail leest op de vista pc en dat ze dan naar de afbeeldingen gaat.

Weet iemand of dat kan en hoe?

ps ze kan al vanaf de vista pc in deze map komen, dus dat werkt, alleen wil ik haar een link sturen als ik er nieuwe foto's op heb gezet, een link verwijzend naar de juiste map.

Offline Dave

  • Lid
Re: link maken naar directory op een andere pc.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 18:04:09 »
een link op bureaublad naar die map zetten en heb je wat nieuws toegevoegd kun je dat mailen (of naar beneden roepen hihi)

Lijkt me de makkelijkste weg tenminste.
Maar tzal vast ingewikkelder kunnen, wacht maar tot de terminaldiehards online komen  :evil:

Offline vanadium

  • Lid
Re: link maken naar directory op een andere pc.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 18:12:52 »
1) Je vrouw moet dringend naar Ubuntu.
2) In MS Windows kan je naar netwerklokaties verwijzen met een syntax als \\server\path. Probleem in en thuisnetwerkje is die servernaam. Ik weet niet of je dat standaard hebt, en als je met een ip adres werkt, dan kan dat veranderen. Om dat te omzeilen moet je 1) in de router vaste ip adressen voor ieder apparaat instellen en 2) in de "hosts" file van de client ip-adres en servernaam die je wil gebruiken doorgeven. Ubuntu heeft hotst onder /etc (waar anders?) en ook Windows heeft er één.

Netwerkguru's hebben wellicht fantastische en veel elegantere oplossingen die ik graag verneem.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: link maken naar directory op een andere pc.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 20:32:18 »
Onder windows moet je de hosts-file vinden onder c:\windows\system32\drivers\etc\hosts.

Hierin kan je dan je pc zetten met <ip-adres>  <computernaam>

Verder moet je ook zorgen dat je met samba de map deelt. Dit kan door:

- ga naar locaties->Persoonlijke map
- klik met de rechtermuisknop op de map en selecteer deelopties
- deel de map

Hierna zou het moeten werken.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!