Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.  (gelezen 5688 keer)

Offline rozbuntu

  • Lid
[OPGELOST] Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Gepost op: 2009/10/06, 13:54:01 »
Hallo Ubuntu liefhebbers..

Ik zit met een probleem.. ik ben namelijk mijn desktop aan het tweaken en nu wil ik een eigen gemaakte desktop voor alle gebruikers gebruiken als ze voor de eerste keer inloggen.

Hiervoor heb ik al de standaard wallpaper,iconen en thema's aangepast. Nu wil ik de onderste balk ook nog weg hebben, dus als een nieuwe gebruiker zich aanmeld voor de eerste keer dat hij of zij de onderste balk niet ziet.

Het weghalen van gnome-panel is niet de bedoeling omdat ik de bovenste balk graag wel wil gebruiken. Ik wil dit namelijk doen omdat ik Avant Window Navigator gebruik.

Heeft iemand een oplossing om de onderste balk voor alle huidige en toekomstige gebruikers te verwijderen?

Alvast bedankt!
-- rozbuntu
« Laatst bewerkt op: 2009/10/19, 14:58:37 door rozbuntu »
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 14:02:00 »
Mag ik dan vragen, waar heb je dit voor nodig?
Althans, voor thuisgebruik worden er heus geen nieuwe gebruikers aangemeld.
Voor bedrijven, scholen, of weet ik veel wat nog meer, kan het anders liggen.
Mijn advies, laat je gebruikers in hun standaard omgeving werken.
En als ze hun eigen instellingen willen veranderen, laat het hen zelf doen.

Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 14:03:44 »
Hallo rozbuntu, dat is een heel gedoe aangezien je in /etc/gconf aan de slag moet. Er zijn geloof ik wel tools voor (sabayon) wat je uit zou kunnen proberen. Heb er zelf ook wel eens voor gezeten maar echt makkelijk werkt het niet allemaal. Het zou mooi zijn als je alles in /etc/skel zou kunnen zetten maar zo werkt het helaas niet helemaal meer.

Offline rozbuntu

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/06, 14:24:40 »
Ik zat zelf ook al aan sabayon te denken, alleen die crashed de hele tijd :p Maar het is inderdaad voor een bedrijf. Ik doe hier ubuntu systeembeheer, naja en de de baas heeft een aantal wensen.

Welke files moet ik allemaal editen in /etc/gconf   ??
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/06, 15:25:15 »
Je kan het ook grafisch doen, via de gconf-editor.
Niet starten als root of met sudo, maar gewoon met je eigen rechten.
Je kan een aantal waarden voor iedereen vastzetten door er op te rechtsklikken. Kies dan voor "set as mandatory". Hierna krijg je vanzelf een schermpje om je wachtwoord in te vullen.

De instellingen voor de panelen kan je terugvinden onder /apps/panel/...
Bureaubladachtergrond in /desktop/gnome/background
Andere instellingen die mogelijk interessant zijn kan je vinden onder /desktop/gnome/lockdown
Waar de thema's zitten weet ik niet precies, maar dat zou je even kunnen googlen.
Edit: die zitten in /desktop/gnome/interface
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 15:27:42 door Johan van Dijk »

Offline rozbuntu

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/06, 16:01:29 »
Bedankt voor je reactie, ik ga dat met die gconf-editor nog wel even proberen. Er is trouwens een patch voor sabayon zodat ie werkt met 9.04 (hij werkt nog niet perfect, magoed).

Ik laat de uitkomsten hier wel even achter.

-- rozbuntu
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/06, 16:10:27 »
De manier van Johan van Dijk is de beste en handigste. Zo heb ik het indertijd ook gedaan met een twintigtal Kubuntu machines op mijn werk. Schoot me weer te binnen. Sabayon zou ik laten varen.

Offline rozbuntu

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/06, 16:19:06 »
Jazeker, ik heb het nu in de gaten, je kan namelijk in de toplevel list, de bottom-toolbar verwijderen. Ik doe nu een fresh install van 9.04 omdat sabayon mijn systeem heeft verkloot. Dus nu ga ik het even goed testen :)

Ik plaats hier wel wat screenshots als het gelukt is.

Nog wel even een vraagje, ik heb dus ubuntu NL... moet ik hier kiezen van "Instellen als basis" of "Instellen als standaard" bij beide moet ik een wachtwoord invoeren, maar welke moet ik kiezen, ik heb nu gekozen voor standaard.

-- rozbuntu
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/06, 16:26:45 »
In het Engels heb je "Set as default", wat betekent dat alle gebruikers deze instelling standaard krijgen, maar wel zelf aan kunnen passen. Ik denk dat dit "basis" is.

"Mandatory" betekent dat alle gebruikers deze instelling krijgen, en deze ook niet kunnen veranderen. Dat zal in het NL wel "standaard" zijn denk ik.
Maar dit is een pure gok.

Je kan tijdelijk de gconf-editor in het Engels opstarten met het volgende commando:
LANG=C gconf-editor
Intikken in de terminal of via Alt-F2
Dan weet je het zeker ;)

Offline rozbuntu

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/12, 13:27:00 »
Hallo iedereen,

Ik wou nog even laten weten dat ik het probleem heb opgelost. Ik bespreek hieronder even de stappen die ik heb gedaan.

1. Start de terminal op en typ in deze terminal (als gewone gebruiker) het volgende command: gconf-editor
2. In de gnome configuration editor kies je apps>panel>default_setup>general
3. De sleutel toplevel_id_list bevat een waarde bottom_panel, deze kun je verwijderen.
4. Klik nu met je rechtmuisknop op de waarde en klik op instellen als standaard.

Nu is je onderste balk weg voor alle gebruikers. Wil je hem weer toevoegen dan voeg je de waarde bottom_panel weer toe.

De onderste balk weghalen is bijvoorbeeld ideaal voor het gebruik van Avant Window Navigator.

Groetjes!
-- rozbuntu
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/13, 18:35:56 »
Oké dan, dan kun je [OPGELOST] in je titel toevoegen, door de eerste post te bewerken.
Zoiets als:
[OPGELOST] Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.

Offline rozbuntu

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/19, 14:59:01 »
Oké dan, dan kun je [OPGELOST] in je titel toevoegen, door de eerste post te bewerken.
Zoiets als:
[OPGELOST] Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.

Thanx :)
"Therre is no spoonne" -- The Matricks

Offline ivo

  • Lid
Re: Onderste balk voor alle gebruikers verwijderen.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/28, 23:13:50 »
Hallo iedereen,

Ik wou nog even laten weten dat ik het probleem heb opgelost. Ik bespreek hieronder even de stappen die ik heb gedaan.

1. Start de terminal op en typ in deze terminal (als gewone gebruiker) het volgende command: gconf-editor
2. In de gnome configuration editor kies je apps>panel>default_setup>general
3. De sleutel toplevel_id_list bevat een waarde bottom_panel, deze kun je verwijderen.
4. Klik nu met je rechtmuisknop op de waarde en klik op instellen als standaard.

Nu is je onderste balk weg voor alle gebruikers. Wil je hem weer toevoegen dan voeg je de waarde bottom_panel weer toe.

De onderste balk weghalen is bijvoorbeeld ideaal voor het gebruik van Avant Window Navigator.

Groetjes!
-- rozbuntu

Die waarde staat bij mij op "top_panel.bottom_panel", maar ik heb geen bottom_panel op mijn dextop.
Maar ik ga nu googlen op bottom_panel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.