Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?  (gelezen 785 keer)

hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?
« Gepost op: 2007/05/06, 14:47:06 »
Ik heb een pc met windows XP. Hierop wil ik een dual boot met Xubuntu maken. Ik heb de volgende partitities in gedachten:
- /windows (5 gigabyte) NTFS
- /home, Ext3   (ik zorg dat windows deze kan lezen en schrijven)
- /  ,Ext3
- swap

Nu vraag ik me af hoe groot de root partititie, waarop Xubuntu komt te staan minimaal moet zijn. Mijn files e.d. komen als ik het goed heb in de /home directory? En als ik programmas installeer, komen die dan in de /home of in de root directory? Ik heb een harde schijf van 20 gigabyte, dus verpil liever geen gigabytes die niet worden gebruikt.

Alvast bedankt voor het lezen,
met vriendelijke groet,
Thomas.

Offline Ruben

  • Lid
hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/06, 14:54:26 »
Als je 'm installeerd en je kiest voor handmatig de partities bewerken, staat onderaan hoe groot de / partitie minimaal moet zijn :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/06, 14:57:35 »
Als je geen verspilling wil, maak dan geen aparte  /home partitie. Dus gewoon alleen een  /  en een swap.  Als je ooit een herinstallatie wil doen, dan kun je gewoon vantevoren alle bestanden in je  /home - map, kopieren naar een USB-staaf.

Tip: wegens de veiligheid, stel Windows niet in staat om aan je Linux te komen. Daar is W. veel te onveilig voor. Maak een aparte partitie van 1 GB  in FAT32 aan. Die kun je gebruiken als uitwisselingspartitie tussen W. en Linux.

Groet, Pjotr.

hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/07, 03:35:30 »
Thx,
ik heb  ´t voor elkaar!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hoe groot moet een partititie voor Xubuntu minimaal zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/07, 09:41:01 »
Mooi zo! Graag gedaan.