Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) gimp installeren  (gelezen 3659 keer)

Offline berkie

  • Lid
(opgelost) gimp installeren
« Gepost op: 2011/03/12, 14:33:26 »
ik heb geprobeerd om GIMP te installeren op mijn ubuntu pc.
Ik ben nog een leek en snap niet wat er bedoeld word.
op de downloadsite staat dat dat ik dit: Ubuntu or Debian users can simply run apt-get install gimp to get the latest stable release of GIMP moet intypen.
 ik heb dit in het terminal venster ingetypt maar dan krijg ik deze boodschap:

 E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
han@han-System-Name:~$


wat doe ik fout?
Groet, Berkie
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 06:11:20 door berkie »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gimp installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/12, 14:40:04 »
Gimp staat standaard toch al geinstalleerd voor je, tenminste de laatste Ubuntu die ik gebruikte wel.

maar is dit niet het geval ga eens naar het Softwarecentre of zoek onder systeem>beheer>synaptic naar Gimp, en jeinstalleerd het met een paar klikken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gimp installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/12, 14:44:22 »
Gimp is niet meer standaard aanwezig in Ubuntu. Jou foutmelding komt omdat je het commando niet als beheerder uitvoert. In Ubuntu wordt het commando

sudo apt-get install gimp

Als alternatieve mogelijkheid kan je zoals chris aangeeft, het software centrum of synaptic gebruiken om programma's te installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: gimp installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/12, 14:51:59 »
Ga eens wat lezen hoe ubuntu werkt, dit heeft als voordeel dat ze uitleggen hoe dingen werken zodat je niet de windows manier gaat werken, dus virussen en spyware oploopt.
En je hebt meer plezier met ubuntu.
http://wiki.ubuntu-nl.org/
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
http://ubuntu-manual.org/

Ongeveer alle software zit al in ubuntu, zippen, film bewerken, teken programma, vlc player, etc.
De software staat op de ubuntu server, waar alle software staat, dit is virussvrij en spyware vrij en getest met je ubuntu versie.

2 manieren om software te installeren.
Ook altijd eerst kijken of de software al in ubuntu zit.
In ubuntu zit (net als windows) ubuntu software center(engels), hier zit alle software in, dus daar gimp typen en je ziet gimp, dus hier installeren, hier kun je ook gimp verwijderen.
Je hebt ook "synaptic package manager", deze zou ik ook leren, hoewel je deze niet zo vaak meer nodig hebt.

Indien je software gebruikt  die niet in ubuntu zit, dan kun je het beste een deb paket(installatie file van ubuntu) gebruiken om te installeren, deze kun je dan gemakkelijker verwijderen. Nadeel is dat niet veilig is tav spyware en virussen.
Indien je dit toch doet kijk dan goed of je van de officiele site download.
(Laatst was er iemand die virtualbox van een vreemde site aan het downloaden was, terwijl op de officiele site gewoon een deb stond die je kunt downloaden, dus gevaarlijk).

Je kan nog met scripts installeren, zo min mogelijk doen, vaak niet goed te verwijderen, eo ook gevaarlijk tav virussen en spyware.

« Laatst bewerkt op: 2011/03/12, 14:57:31 door jan11000 »

Re: gimp installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/12, 15:09:39 »
Je hoef hem hem niet te downloaden. Deze kun je installeren via het Ubuntu Softwarescherm te vinden onder toepassingen>Ubuntu softwarescherm zoek voor GIMP en klik op installeren.

Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gimp installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/12, 15:44:35 »
Dan is het wel even de vraag welke Ubuntu versie berkie draait, de oudere hadden nog geen softwarecentre ;)

maar dat zal berkie zometeen best kenbaar maken ga ik van uit :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: gimp installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/12, 16:52:53 »
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
Dit komt, omdat er een ander programma mogelijk ook bezig is en de files gebruikt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: gimp installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/12, 17:23:03 »
of dat er geen sudo voor de opdracht gezet is dan krijg je die melding ook zoals vanadium al gemeld heeft
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline berkie

  • Lid
Re: gimp installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/13, 06:10:17 »
Het is opgelost.
ik zit inderdaad veel te veel in Windows termen en omgeving te denken.
ik ga de links van jan11000 volgen en op mijn gemak lezen.
iedereen bedankt voor uw reactie

groet, Berkie

Offline vanadium

  • Lid
Re: (opgelost) gimp installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/13, 12:19:38 »
Maar ik onderstel dat je er nu toch wel in geslaagd bent van gimp te installeren, ook zonder het lezen van die links???

Offline berkie

  • Lid
Re: (opgelost) gimp installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/16, 21:09:23 »
jazeker is het gelukt om glimp te installeren.
Ik had geen idee dat er een softwarecentrum in ubuntu is.
Daar kan microsoft nog wat van leren.

nogmaals iedereen bedankt.

Re: (opgelost) gimp installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/17, 18:31:00 »
jazeker is het gelukt om glimp te installeren.
Ik had geen idee dat er een softwarecentrum in ubuntu is.
Daar kan microsoft nog wat van leren.

nogmaals iedereen bedankt.

Daar kunnen nog zo veel van leren. De app-store van apple was er ook niet altijd, net zoals android market of de appstore voor macs.

Weet iemand toevallig wat de aller eerste systeem software winkel was?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit