Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 115 updates gevonden  (gelezen 2655 keer)

Offline Korah

  • Lid
115 updates gevonden
« Gepost op: 2008/09/10, 00:04:09 »
heb gister dualboot geïnstalleerd.
Nu geeft de update manager aan dat er 115 updates zijn. Moeten die allen geïnstalleerd worden?!

Bij pakketbeheer heb ik bij instellingen-pakketbronnen-software van derden beide opties daar aangevinkt, is dat oke?!
En bij Ubuntu software (ook bij pakketbronnen) heb ik een optie op 'downloaden van hoofdserver' gezet.
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
115 updates gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/10, 00:07:17 »
Citaat van: Korah
heb gister dualboot geïnstalleerd.
Nu geeft de update manager aan dat er 115 updates zijn. Moeten die allen geïnstalleerd worden?!
Ja, mits je proposed en backports niet hebt aangevinkt (zie hieronder). Anders die eerst uitschakelen, pakketbronnen herladen en dan pas updates binnenhalen.

Citaat van: Korah
Bij pakketbeheer heb ik bij instellingen-pakketbronnen-software van derden beide opties daar aangevinkt, is dat oke?!
In elk geval: proposed en backports NIET aanvinken. De rest maakt niet uit.

Citaat van: Korah
En bij Ubuntu software (ook bij pakketbronnen) heb ik een optie op 'downloaden van hoofdserver' gezet.
Dat kan geen kwaad.

Offline siegi

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/10, 00:13:38 »
Op de hoofdserver vind je sneller de updates. Maar deze hoofdserver is meestal ook iets trager.

115 updates kan wel kloppen, ubuntu geeft updates van elk geïnstalleerd stukje software. In tegenstelling tot windows waar enkel het besturingsysteem wordt geupdate.
Ubuntu 8.04 is dan ook al uit sinds april.

Offline Korah

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/10, 00:14:15 »
welke je noemde die staan niet aangevinkt, dus ik laat ubuntu maar eens downloaden, bedankt.
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

sasja

  • Gast
115 updates gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/10, 01:03:16 »
Windows heeft na enkele jaren zoals Vista pas na 1½ jaar een update wat erg groot er zwaar is en dat noemen ze Service Pack...

Ubuntu geeft naast herstel en beveiliging voor zichzelf ook alle bij jou geïnstalleerde en bekende pakketten updates indien mogelijk!

Dus naast jou Ubuntu alle programma' s die jij wilde en toevoegde, dus hoe meer je installeerde, des te vaker er veel pakketjes komen, en soms stoppen ze een update in verschillende aparte delen, want een 32 of 64  bits is verschillend, net als Intel of AMD processor.. en daar houden ze rekening mee, zie ook de fout die windows XP Service Pack III maakte met AMD processors die fout was in het begin!

Dus juist omdat je zoveel kleine pakjes krijgt is Linux veiliger en zal zelden wegens verouderde software vast lopen!
Dus installeer gewoon alles of verwijder wat je niet gebruik als je PC traag zou worden!

Mightya

  • Gast
115 updates gevonden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/10, 08:58:41 »
Citaat van: Korah
welke je noemde die staan niet aangevinkt, dus ik laat ubuntu maar eens downloaden, bedankt.
Heb 2 dagen geleden ook een Instal van Ubuntu op mijn flaptop gedaan, het klopt dat het er 115 zijn. Deze kunnen zonder  problemen geinstalleerd worden.

Groetjes Mightya

115 updates gevonden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/10, 19:59:20 »
Toch maar opletten met wat je allemaal update. Ik kreeg hier eergisteren een kernel panic nadat ik mijn pc herstarte na een update.
De grublijst was aangevuld met vier regels. In nam de eerste en kreeg kernel panic, dan nam ik de derde en kreeg weeral een kernel panic. Dan heb ik de grublist eens geopend in gedit en die vier eerste items er weer uitgegooid. Dit waren ze:

title      Ubuntu 8.04.1, kernel Default
root      (hd0,7)
kernel      /vmlinuz root=UUID=0765d080-d01e-4a5b-96da-a4c7bfb98f8e ro quiet splash
quiet

title      Ubuntu 8.04.1, kernel Default (recovery mode)
root      (hd0,7)
kernel      /vmlinuz root=UUID=0765d080-d01e-4a5b-96da-a4c7bfb98f8e ro single

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.25.4
root      (hd0,7)
kernel      /vmlinuz-2.6.25.4 root=UUID=0765d080-d01e-4a5b-96da-a4c7bfb98f8e ro quiet splash
quiet

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.25.4 (recovery mode)
root      (hd0,7)
kernel      /vmlinuz-2.6.25.4 root=UUID=0765d080-d01e-4a5b-96da-a4c7bfb98f8e ro single


Vroeger werd de lijst ook wel eens aangevuld maar het was nu de eerste keer dat hiermee alles vastliep.

Verder staan er ook programma's in die ik nooit gebruik zoals Evolution en nog wat andere. Stom dat ik dan al die updates weer moet uitvinken. Evolution zelf heb ik al verwijderd, maar er loopt nog vanalles wat blijkbaar Evolution-achtige paketten nodig heeft, anders zouden die updates toch niet komen.

edit: ook Firefox loopt niet meer goed na de update.

Offline Floyo

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/11, 19:04:42 »
Volgens mij komt dat omdat je een set nieuwe kernels gebruikt, die van mij is namelijk altijd nog 2.6.24-19.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
115 updates gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/11, 19:09:15 »
Citaat van: Starterke
Verder staan er ook programma's in die ik nooit gebruik zoals Evolution en nog wat andere. Stom dat ik dan al die updates weer moet uitvinken. Evolution zelf heb ik al verwijderd, maar er loopt nog vanalles wat blijkbaar Evolution-achtige paketten nodig heeft, anders zouden die updates toch niet komen.

edit: ook Firefox loopt niet meer goed na de update.
Hier zit de kiem van het probleem, denk ik. Je wil Evolution niet verwijderen, noch enig ander programma dat deel uitmaakt van de standaardinstallatie van Ubuntu. Reden: het is een onderling samenhangend geheel, met gedeelde ondersteunende bestanden, dat het besturingssysteem doet draaien.

Kortom: je hebt je Ubuntu verpest....  Helaas. Enfin, weer wat geleerd, toch?  :-)

Ik raad dus aan: complete schone herinstallatie. En voortaan afblijven van de progjes in de standaardinstallatie, gewoon laten staan, ook al gebruik je ze nooit....

Zo gaat herinstalleren het makkelijkste:
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie

115 updates gevonden
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/11, 22:17:02 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Starterke
Verder staan er ook programma's in die ik nooit gebruik zoals Evolution en nog wat andere. Stom dat ik dan al die updates weer moet uitvinken. Evolution zelf heb ik al verwijderd, maar er loopt nog vanalles wat blijkbaar Evolution-achtige paketten nodig heeft, anders zouden die updates toch niet komen.

edit: ook Firefox loopt niet meer goed na de update.
Hier zit de kiem van het probleem, denk ik. Je wil Evolution niet verwijderen, noch enig ander programma dat deel uitmaakt van de standaardinstallatie van Ubuntu. Reden: het is een onderling samenhangend geheel, met gedeelde ondersteunende bestanden, dat het besturingssysteem doet draaien.
Waarom stel je: "je wil Evolution niet verwijderen..." Ik wilde en heb die juist wel verwijderd. Waarom waarschuwt Ubuntu dan niet als je dat wilt doen.
En zo begint Ubuntu beetje bij beetje toch nog op Windows te gelijken, een log systeem waar vanalles op moet draaien wat je niet wil...

Bedankt voor je tip, maar ik ga nu nog niet herinstalleren. Firefoxproblemen krijg ik wel opgelost, heb ik nog al eens gehad. Maar die updates heeldertijd daar begin ik vies van te worden. Waarom nieuwe kernels opsturen die dan mogelijk niet werken?
Ik draai deze Ubuntu gewooon verder tot de nieuwe versie komt of tot die helemaal vast komt te zitten en ondertussen ga ik niks meer updaten tenzij er ergens iets fout loopt en een update mogelijk die fout kan verhelpen.

Offline petervs

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/11, 22:51:51 »
Ik snap trouwens niet hoe je met de reguliere updates aan kernel 2.6.25.4 komt ?
Ubuntu MATE 16.04

Offline siegi

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/11, 22:56:39 »
@schiemanski is inderdaad raar.
Zeker omdat intrepid op 2.6.27 zit, daar kan het dus ook al niet van komen.

Offline Drummies

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/11, 23:03:36 »
ook zijn recovery mode kernel 2.6.25.4 zelf aan het knutselen geweest waarschijnlijk de weg terug is er niet meer

ja een herinstallatie zoals pjotr123 ook voorstelde
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Mij

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/11, 23:05:10 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Starterke
Verder staan er ook programma's in die ik nooit gebruik zoals Evolution en nog wat andere. Stom dat ik dan al die updates weer moet uitvinken. Evolution zelf heb ik al verwijderd, maar er loopt nog vanalles wat blijkbaar Evolution-achtige paketten nodig heeft, anders zouden die updates toch niet komen.

edit: ook Firefox loopt niet meer goed na de update.
Hier zit de kiem van het probleem, denk ik. Je wil Evolution niet verwijderen, noch enig ander programma dat deel uitmaakt van de standaardinstallatie van Ubuntu. Reden: het is een onderling samenhangend geheel, met gedeelde ondersteunende bestanden, dat het besturingssysteem doet draaien.

Kortom: je hebt je Ubuntu verpest....  Helaas. Enfin, weer wat geleerd, toch?  :-)

Ik raad dus aan: complete schone herinstallatie. En voortaan afblijven van de progjes in de standaardinstallatie, gewoon laten staan, ook al gebruik je ze nooit....

Zo gaat herinstalleren het makkelijkste:
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie
Je kan evolution wel verwijderen, je moet alleen uitkijken dat je evolution-data-server enzo niet verwijderd, dat komt omdat andere programma's daar ook gebruik van maken. Dit merk je doordat er ook een lijst komt die synaptic dan ook wil verwijderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
115 updates gevonden
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/12, 00:23:52 »
Citaat van: siegi
@schiemanski is inderdaad raar.
Zeker omdat intrepid op 2.6.27 zit, daar kan het dus ook al niet van komen.
Misschien heeft hij zitten experimenteren met de update-bronnen Proposed en Backports? Dat is natuurlijk ook een enorme afrader.... Ze staan niet voor niks standaard uit.

Enfin, het is in elk geval een hopeloos verpeste knoeiboel geworden.

Citaat van: Starterke
Waarom stel je: "je wil Evolution niet verwijderen..." Ik wilde en heb die juist wel verwijderd. Waarom waarschuwt Ubuntu dan niet als je dat wilt doen.
En zo begint Ubuntu beetje bij beetje toch nog op Windows te gelijken, een log systeem waar vanalles op moet draaien wat je niet wil...
Een waarschuwing zou beter zijn geweest, ja. Maar wen er maar vast aan: Ubuntu waarschuwt vaak niet bij gevaarlijke ingrepen, omdat jij de baas bent over je systeem..... Dat is het principe van Linux.

Die vergelijking met Windows is onterecht, want Ubuntu is helemaal niet log. En als jij Evolution niet gebruikt, draait die ook niet. Behalve dan de *gedeelde* onderdelen, maar dat moet ook.

Citaat van: Starterke
Ik draai deze Ubuntu gewooon verder tot de nieuwe versie komt of tot die helemaal vast komt te zitten en ondertussen ga ik niks meer updaten tenzij er ergens iets fout loopt en een update mogelijk die fout kan verhelpen.
Dat is heel onverstandig. Zo loop je allemaal veiligheidsupdates mis. Waardoor je dus gevaar loopt.

Zoals gezegd: je hebt waarschijnlijk de update-bronnen Proposed en/of Backports aangezet, en dat had je dus niet moeten doen. Daar komt een hoop ellende van, als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Proposed en Backports zijn er voor incidenteel, beheerst gebruik door mensen die veel ervaring hebben met Linux.

Offline siegi

  • Lid
115 updates gevonden
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/12, 01:22:12 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: siegi
@schiemanski is inderdaad raar.
Zeker omdat intrepid op 2.6.27 zit, daar kan het dus ook al niet van komen.
Misschien heeft hij zitten experimenteren met de update-bronnen Proposed en Backports? Dat is natuurlijk ook een enorme afrader.... Ze staan niet voor niks standaard uit.
2.6.25 zou een totale nieuwe kernel zijn, zo'n update doen ze niet via proposed of de backports.
Ik heb deze twee namelijk aanstaan.

Het risico van backports opzich valt nogal mee.
Het risico van proposed is heel wat groter, hier komen namelijk pakketjes in die moeten getest worden voor ze in de officiële bronnen terecht komen. (ik heb ze zelf aanstaan maar raad het totaal niet aan, maarja er moet toch iemand het proefkonijn zijn :) )

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
115 updates gevonden
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/12, 03:06:11 »
De backports zijn nog wel OK, daar heb ik geen echte problemen mee gehad tot nu toe. Het voordeel is dat je nieuwere versies krijgt van een aantal pakketten.

Proposed zou ik niet gebruiken, dat is echt alleen maar om te testen. Als je deze toch gebruikt, verwacht dan dat je systeem vroeg of laat in de soep loopt.